خبرهای داغ:
معاون دفتر حفظ ونشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای،گفت:دولت به عنوان قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی سهم بسیار بالایی دارد.حدود۲۰۰تا۳۰۰هزار مدیر در دستگاه اجرایی کشور فعالیت می کنند که باید با احکام اسلامی آشناباشند
کد خبر: ۹۳۵۳۲۷۴
|
۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در نشست اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان اصفهان در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بیشتر عموم مردم با این سوال مواجه هستند که چرا رهبری با اختیاراتی که دارد هر کاری را انجام نمی‌دهد. در مورد فعل رهبری سوالاتی در حوزه های مختلف در ذهن عموم مردم هست که پاسخ به این پرسش در یک منطق رهبری است. سوال می شود رهبری در کشور مبتنی بر چه رفتاری است؟  من برای پاسخ به این سوال یک سری مبانی استخراج از این چند سالی که در این حوزه کار کردم و با شنیدن بیانات مقام معظم رهبری به اطلاعاتی دست یافتم با این منطقه رهبری مواجه شده‌ام.

وی افزود: چند مبنا در رفتار رهبری قابل اشاره هست اولین مبنای شرع و احکام است. که باید  ها و نبایدهای شرع نظام اسلامی هست و  نظام ما یک نظام اسلامی است که تلاش شده هرچقدر میتوان اداره نظام و جامعه را به چهارچوب های اسلام نزدیک تر سازیم. این جهت گیری انقلاب ما و تفاوت انقلابمان با دیگر انقلاب‌های دنیا ماهیت های دین است. اساسا این که در راس نظام پیش بینی شده یک فقیهی باشد به همین دلیل است .

فضائلی ابراز داشت: فقیه باید بالای سر جامعه باشد چون باید جامعه مبتنی بر شریعت اسلام اداره شود. اینکه ما الان ادعا بکنیم جامعه ما جامعه اسلامی است گزاف هست ما خیلی فاصله داریم تا جامعه مان اسلامی شود. رهبر معظم مراحلی را در چند نوبت مطرح کردند که شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی،جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است. بر اساس این پنج مرحله ما الان در مرحله اول هستیم انقلاب ما و مطالبات ما اسلامی بوده و رهبرش یک مرجع تقلید تراز اول  است که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به ثمر نشست. مطالبات بر اساس مطالبه مردم است و نظام اسلامی شکل گرفته رفراندوم برگزار شده نظام جمهوری اسلامی انتخاب شده بر آن اساس قانون اساسی نوشته شده در قانون اساسی نوشته شده است که این کشور مبتنی بر اسلام و احکام اسلامی جاری باشد.

وی تصریخ کرد: ما بعد از آن در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم دولت اسلامی در نگاه رهبری فقط قوه مجریه نیست مجموعه حکمرانی است. مجموعه کارگزاران و دولتمندان در قوای مختلف در  نهادها و سازمان‌های مختلف هستند. کسانی که این نظام را اداره می کنند باید درهر جا که می شود بر ضوابط اسلامی نزدیک‌تر شوند. امروز اگر ما کاستی‌هایی را میبینیم که در جامعه ما چنین نیست  به دلیل این است که بخشی قابل توجهی است حکمرانان ما مسلمان هستند اما با مطالبات اسلامی فاصله زیادی دارند و تا زمانی که ما به این شاخص ها و معیارهای اسلامی نزدیک نشویم، کسانی که در جایگاه کارگزاران هستند این دولت اسلامی تحقق پیدا نمی کند.

*قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی سهم بسیار بالایی دارد

معاون دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفت: دولت به عنوان قوه مجریه یک در تحقق دولت اسلامی سهم بسیار بالایی دارد. حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار مدیر در دستگاه اجرایی کشور فعالیت می کنند، چقدر این مدیران با معیارهای اسلامی آشنا هستند که بخواهند خودشان را تطبیق بدهند و بر آن اساس از عمل کنند. مرحله تشکیل دولت اسلامی مرحله سختی است  که فعلا در این  مرحله سخت هستیم.  در راس نظام فقیهی وجود دارد که می خواهد احکام اسلام در ان جاری شود و طبیعی آن است که فقیه خودش بالاترین تقلید به مسائل شرعی احکام اسلام داشته باشد، که خوشبختانه در رهبری این ویژگی بسیار برجسته است.

وی اظهار داشت: در اجزای تصمیمات رهبری وقتی قرار باشد احکام الهی جاری شود نوع تصمیمیات را تغییر می دهند  اگر میخواهیم دولت اسلامی تحقق پیدا کند همه دولتمردان باید  تصمیمات خود بر مبنای احکام اسلامی قرار دهند. یکی از مبانی مهم رهبری در تصمیم گیری احکام اسلامی  و تعالیم اسلامی است به گونه ای که در تمام سخنرانی های رهبری استنادهای قرانی را متوجه می شویم که در فضاهای رسانه‌ای به این مباحث توجه نمی‌شود. ذیل همین بحث رهبری به شدت تاکید بر مسایل اخلاقی در مواجهه با افراد هستند توجه و انجام شود حتی متاسفانه در اقشار مسلمان چنین چیزی دیده نمیشود.

فضائلی ادامه داد: مبنای دوم رهبری در مواجه با موضوعات مبنای  قانون است که خیلی از انتظاراتی که از رهبری دارند گاها غیر قانونی است. مبنای احکام حکومتی نیز قانونی است و رهبری برای کمک به امور کشور می تواند از اختیاراتش استفاده کند.صیانت از جایگاه دستگاه های قانونی سومین مبای رهبری است رهبری تاکید دارند که باید دستگاه ها مسئولیت های خود را انجام دهند و پاسخگو باشند و دلیلی ندارد که رهبری به همه مسایل ورود کند اگر چنانچه مسئولی در موردی اشتباهی کرد وظیفه رهبر نیست بلکه وظیفه مجلس و دولت است.

وی بیان کرد: صیانت از جایگاه قانونی دستگاه های مختلف را رهبری معتقد هستند باید وظایف خود را انجام دهند اما ایشان در جلسات خصوصی به مسئولین تذکر داده و راهنمایی و پیگیری می کنند اما به معنای دخالت و امر و نهی نیست و به آن قائل نیستند. برای جایگاه دستگاه های قانونی عنصری به نام مصلحت عرض اندام می کند که در زمان های خاص، تشخیص مصلحت رهبری اولویت است که ایشان می توانند با اشرافی که به مسائل کشور و اقتضایات دارند، میتوانند ورود پیدا کنند.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بیان کرد: بحث حجت شرعی برای کسی که می خواهد جامعه را اداره کند یکی از مبانی است که باید به آن توجه داشت  پس اگر ما در عرصه های مختلف این سوال پیش می آید که چرا رهبری اینجور برخورد می کنند باید به یک یا جمع  از این مبانی توجه داشته باشیم.  ما باید شناخت خود را از ولایت فقیه دقیق کنیم تا به ارزش هایی که تعریف و توصیف شده در جامعه مهدوی، نزدیک شویم.

ارسال نظرات