خبرهای داغ:
فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) قزوین؛

تقدم دیگری برخود، زیباترین پیام زندگی مشترک امام علی و حضرت زهراست

سرهنگ حیدری گفت: در زندگی مشترک، مقدم داشتن دیگری بر خود، گذشت از حق خویش، یکی از زیباترین پیام های اخلاقی این ازدواج آسمانی است.
کد خبر: ۹۳۵۷۳۴۰
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سرهنگ علیرضا حیدری، فرمانده سپاه ناحیه امام حسن(ع) عصر امروز به مناسبت هفته عفاف و حجاب و روز ازدواج آسمانی حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) ضمن بیان شخصیت فاطمه زهرا(س)، ایشان را الگویی کامل برای انسانها و مخصوصا بانوان دانست و اظهار داشت: کرامت و سجایای اخلاقی حضرت زهرا(س) در همسرداری و تربیت فرزندان به گونه ای است که مسلمانان جهان ایشان را اسوه کامل در زمینه همسرداری می دانند.

فرمانده سپاه ناحیه امام حسن(ع) با اشاره به این سخن حضرت علی(ع) که فرمودند جهاد زن، خوب شوهرداری است بیان کرد: برای زن، بزرگترین موفقیت و ارزش این است که در شئون گوناگون زندگی، خشنودی همسرش را به دست آورد و از هر گونه عملی که موجب ناراحتی همسر می گردد پرهیز نماید. زن برای این که بتواند در این جهاد پیروزمند باشد، باید تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرد تا خانه را محل آرامش مرد قرار دهد.

وی در ادامه افزود: همسرداری حضرت فاطمه زهرا(س)، بهترین الگو برای زنان مسلمان است زیرا که رفتار ایشان با حضرت علی(ع) در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود. حضرت فاطمه(س) هیچگاه همسرش را نرنجانده و همواره یار و یاور حضرت علی(ع) در زندگی بود.به طوری که حضرت علی(ع) در زمینه سازگاری با همسر، درباره ی حضرت فاطمه(س) می فرماید: فاطمه (س) مرا به خشم نیاورد و مخالفتی با امر من نکرد و هر وقت نگاهش می کردم، تمام غم هایم زایل می شد.

سرهنگ حیدری با تاکید بر روحیه فرمان پذیری حضرت زهرا نسبت به همسر تصریح کرد: پس از حادثه تلخ سقیفه، سران حکومت جدید (عمر و ابوبکر) برای تغییر فضای جامعه و شاید جلب نظر افکار عمومی مسلمانان تصمیم گرفتند تا به ملاقات حضرت زهرا (س) رفته و از ایشان دلجویی نمایند اما حضرت زهرا مانع شده ولی امیرالمومنین  خواستند تا حضرت فاطمه(س) را راضی کنند و بدون اینکه فشاری به همسرشان تحمیل کنند قضیه را مطرح کردند؛ حضرت فاطمه(س) در پاسخ فرمودند: (الْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ الْحُرَّةُ زَوْجَتُکَ افْعَلْ مَا تَشَاءُ) علی جان! خانه، خانه توست و من همسر تو هستم، هر آنچه می خواهی انجام بده.

این مقام مسئول یادآور شد: اظهار محبت و احترام به همسر از اصول مهم در زندگی ائمه اطهار بوده است. صرف محبت و احترام قلبی برای تداوم گرمی و نشاط خانواده کافی نیست؛ بلکه بیان خوبی ها و کمالات همسر تاثیر شایستهای دارد. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به گونه های مختلف به بیان محبت و احترام نسبت به همسرش می پرداخت. از جمله در محضر پدرش، حضرت علی علیه السلام را بهترین یاور و همسر می خواند. همچنین حضرت زهرا(س) از نوع خاصی عطر و مشک استفاده می کرده است.

فرمانده سپاه ناحیه امام حسن(ع) گفت: عدم سرزنش شوهر بر مشکلات اقتصادی یکی از رفتارهای آموزندۀ حضرت فاطمه(س) در برخورد با همسر بود. ایشان هرگز حضرت علی(ع) را به خاطر فقر و مشکلات اقتصادی که همیشه با آن مواجه بودند، سرزنش نمی کرد. کمبود امکانات از ویژگیهای بارز تاریخ صدر اسلام و به ویژه زندگی خانوادگی حضرت فاطمه (س) بود،حتی برخی زنان قریش به ایشان به خاطر ازدواج با حضرت علی (ع)‌ به دلیل فقرش طعنه زدند، ولی ایشان گلایه ای از این بابت نداشتند و حتی با نخ ریسی برای دیگران به اقتصاد خانواده کمک هم می کردند.

وی ضمن بیان اهمیت تربیت فرزند و بازی مادران با کودکان خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) با فرزندانش همبازی می شد و به این نکته توجه داشت که در بازی، نوع الفاظ و حرکات مادر، سرمشق کودک، قرار میگیرد. ایشان با فرزندش امام حسن مجتبی(ع) بازی می کرد و برایش شعر می خواند.

این مقام مسئول در ادامه  بیان کرد: حضرت زهرا(س) به حضور و غیاب فرزندان خود توجه بالایی داشتند. روایت است روزی پیامبر(ص) دخترش فاطمه(س) را مضطرب و ناراحت، پشت درب خانه ایستاده دید، آن حضرت فرمود:چرا اینجا ایستاده ای؟ حضرت فاطمه(س) عرض کرد: فرزندانم صبح بیرون رفته اند و تاکنون از آنها هیچ خبری ندارم. پیامبر به دنبال آنها روانه شد و آنها را به سلامت باز گرداند.

سرهنگ حیدری در پایان خاطرنشان کرد: در زندگی مشترک، مقدم داشتن دیگری بر خود، گذشت از حق خویش، اهمیت دادن به معیشت زندگی، یکی از زیباترین پیام های اخلاقی این ازدواج آسمانی است که سبب تقویت و استحکام بنیاد خانواده، کاهش بسیاری از اختلافات و مشاجره ها در زوجین، تقویت روح رضایتمندی در زندگی و تحمل مشکلات اقتصادی می شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها