خبرهای داغ:
کارشناس مسائل دینی:

ایجاد یا اصلاح موضوع فرهنگی نیازمند اقدام در دو جهت ایجابی و سلبی است

همدان-کارشناس مسائل دینی گفت: برای ایجاد یا اصلاح یا ارتقاء هر موضوع فرهنگی از جمله حجاب، باید در دو جهت ایجابی و سلبی در سه قلمرو شناخت، احساس و رفتار اقدام کرد.
کد خبر: ۹۳۵۷۹۹۳
|
۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

ایجاد یا اصلاح موضوع فرهنگی نیازمند اقدام در دو جهت ایجابی و سلبی استحجت الاسلام اسدالله پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: در حوزه درمان علم روانشناسی نظریه‌های مختلفی وجود دارد، یکی از آنها نظریه شناختی_رفتاری(CBT)  است که محور اصلی این نظریه چرخه شناخت، احساس و رفتار است.

وی افزود: فرهنگ به معنای خاص آن همان ذهنیات، اندیشه‌ها، باورها، آداب و سنت‌ها است؛ به عبارت دیگر فرهنگ همان عقاید، احساس و رفتار است هرچند ریشه اصلی فرهنگ، شناخت است.

کارشناس مسائل دینی ابراز داشت: با توجه به این مقدمه، برای ایجاد یا اصلاح یا ارتقاء هر موضوع فرهنگی از جمله حجاب، باید در دو جهت ایجابی و سلبی در سه قلمرو شناخت، احساس و رفتار اقدام کرد.

وی ادامه داد: در محدوده شناخت که کلیدی‌ترین ناحیه است باید به تبیین مسائل نظری و استدلالی حجاب پرداخت، از سوی دیگر مبانی نظری بی‌حجابی را رد کرد.

اسدالله پور با بیان اینکه بحث‌های شناختی باید در قالب‌های گوناگون کتاب، فیلم، انیمشن و... در هر دو محور ارائه شود، افزود: در بخش احساس باید نگاه مثبت به حجاب را ایجاد کرد که هر دو جنسیت به ویژه زن از حجاب و حجاب داشتن لذت ببرد.

وی ادامه داد: برای تحقق این حس زیبا می‌توان از تمام زمینه‌ها از جمله ساخت فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، نوشتن رمان‌ها، فضای مجازی و...  استفاده کرد و از طرفی پرهیز کردن از هر آن چیزی مانند فیلم‌های خانگی، سینمایی، انیمیشن‌ها، سخنان مسئولین و غیره که حس بدی را نسبت به حجاب القا می‌کنند یا اینکه بی‌حجابی را دارای لذت و حس خوب نسب نشان می‌دهند.

این کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: در محدوده رفتار سازی باید ارائه الگوهای مناسب بیرونی، عرضه لباس‌های پوشیده و زیبای اسلامی_ایرانی، همچنین ارائه مشوق‌هایی برای حجاب در دستور کار قرار گیرد و در مقابل از عرضه البسه نامناسب در سطح جامعه و عدم ترویج الگوهای بی‌حجاب مانند بلاگرها، بازیگران و غیره در فیلم‌ها و فضای مجازی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: شناخت مناسب درباره حجاب سبب احساس خوب نسبت به آن؛ و این حس موجب عمل به حجاب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار