در دوره های اخیر برگزاری انتخابات در عراق همواره شاهد این بودیم که مقتدی صدر از یک تاکتیک جهت بهره برداری سیاسی به نفع جریان خودش استفاده کرده و آن اعلام عدم مشارکت در انتخابات و تحریم آن است.
کد خبر: ۹۳۵۸۴۹۳
|
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱

خبرگزاری بسیج-محمد مهدی ملکی-در آستانه انتخابات پارلمانی 18 مهر، مقتدی صدر به عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار شیعه و رهبر ائتلاف سائرون و جریان صدر نسبت به مشارکت در انتخابات موضع متفاوتی اتخاذ کرده و اینطور گفته که در انتخابات پیش روی مشارکت نخواهد کرد.


این موضع گیری باعث شده تا برخی از هواداران وی نیز به تبعیت از رهبرشان کارت های مشارکت در انتخابات خود را به آتش بکشند و بدین سان موجی در جهت کاهش میزان مشارکت در انتخابات شکل بگیرد.


نکته هایی در این خصوص قابل توجه است که در این نوشتار به صورت موجز به آن خواهیم پرداخت:


این موضع گیری اخیر مقتدا صدر واکنش‌های مختلفی را از سوی چهره های سیاسی داخل عراق از جمله «مصطفی کاظمی» نخست وزیر فعلی، «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین، «سیدعمارحکیم» رهبر جریان حکمت و برخی دیگر در برداشته که همگی خواهان انصراف مقتدی صدر از تصمیمش مبنی بر عدم شرکت در انتخابات شدند.


اقدام اخیر صدر مسبوق به سابقه بوده و در دوره‌های گذشته نیز پیش از برگزاری انتخابات وی اعلام می‌کرد که از شرکت در آن دوره از انتخابات منصرف شده است، اما کمی بعد به عنوان یکی از طرف های جدی و مصمم وارد عرصه رقابت سیاسی می شده است و به سهم خواهی های معمول سیاسی می پرداخت.


با این توصیف باید دید که این سناریوی نخ نما شده که در دوره‌های مختلف انتخابات از سوی رهبر جریان صدر اجرایی می شود می تواند امسال برای آنها مفید فایده واقع شود یا تاثیرگذاری خودش را از دست داده است.

باوراتخاذ چنین موضع و تصمیمی از سوی کسی که پیش‌تر اعلام کرده که خواهان دستیابی به جایگاه نخست وزیری عراق است تا به گفته خودش اصلاحات را محقق و مفسدان را دور کند، بسیارسخت و بعید به نظر می رسد.


مقتدی صدر با این اقدام خود می‌خواهد فرار رو به جلو داشته باشد تا از زیر بار قبول مسئولیت وزارتخانه‌هایی که تحت نظر وی در دولت فعلی فعالیت می کردند از جمله وزارت بهداشت که نتوانسته به خوبی مأموریت خود را انجام دهد و وضعیت گسترش کرونا در عراق به شکل نامناسبی مدیریت شده، شانه خالی کرده و به نوعی تطهیر سازی شخصیت صدر را به همراه داشته باشد.


گرفتن ژست اپوزیسیون و مخالف وضع موجود یکی دیگر از اهداف این موضع گیری نمایشی رهبر جریان صدر است گویی که وی هیچگونه دخل و تصرفی در اقدامات و تصمیمات مجموعه دولت فعلی نداشته است.


کاهش سطح مشارکت در انتخابات پیش از همه ضربه به منافع و امنیت ملی عراق وارد می کند بنابراین سوالی که پیش می آید آن است که مقتدا صدر با پشتوانه سالها فعالیت سیاسی نظامی آگاهانه در حال اقدامی علیه منافع ملی است؟ یا آنکه با خوش بینی زیاد میتوان این اقدام صدر را ناشی از فعل و انفعالات طبیعی این بازیگر عرصه سیاست عراق قلمداد کرد؟


اینکه وزارت بهداشت و سیستم بهداشت و درمان زیر نظر جریان صدر و ائتلاف سائرون قراردارد و امروز ما شاهدیم که وضعیت مناسبی در عراق به لحاظ سلامت، بهداشت، درمان و جلوگیری از شیوع گسترده کرونا وجود ندارد هم می تواند یکی دیگر از اهداف به انحراف کشاندن افکارعمومی از سوی صدر به حساب آید.


در شرایط فعلی عراق با توجه به این که در ابعاد مختلف داخلی و خارجی و در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی مردم مشکلات متعددی وجود دارد، بهتر آن است که کلیه مردم و مسئولین عراقی با حفظ وحدت و یکپارچگی خود تلاش کنند تا کشور را از شرایط فعلی نجات داده و مقطع حساس کنونی را به خوبی پشت سر بگذارند.
امیدواریم شرایط در عراق به سمتی پیش رود که با برگزاری انتخاباتی سالم و دموکراتیک سطح بالای مشارکت را تجربه کرده و امنیت ثبات هرچه زودتر سراسر آن کشور برقرار شود و از سوی دیگر هم امیدواریم که مطالبات مردم و معترضین در گذشته نه چندان دور که با حمایت مرجعیت عالی شیعیان هم مواجه شد به بهترین نحو ممکن و میسر و محقق شود.

ارسال نظرات