خبرهای داغ:
مسؤول ناحیه بسیج دانشجویی اصفهان گفت:ضرورت دارد برای ورود دانشجویان به عرصه‌های نوین فناوری از جمله هوش مصنوعی زمینه‌های حمایتی و پشتیبانی فراهم شود و در همین راستا بسیج دانشجویی در این عرصه ورود پیدا کرد‌
کد خبر: ۹۳۵۹۸۹۱
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، سیدهادی انوری روز گذشته در آئین افتتاحیه فعالیت بوتکمپ هوش مصنوعی در بسیج دانشجویی استان اصفهان اظهار داشت: بسیج دانشجویی در سال‌های اخیر با رویکرد نقش‌آفرینی و مساله‌محوری تخصصی به صورت حرفه‌ای حل مسائل جامعه ‌را دنبال می‌کند.

مسؤول ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر تاکید بر علم، پژوهش و فناوری در بیانیه گام دوم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و برهمین اساس لازم است بسیج دانشجویی در بحث علم و فناوری حمایت لازم داشته باشد.

ضرورت حمایت از دانشجویان برای ورود به عرصه‌های نوین فناوری

وی با بیان اینکه دنیا در حال پیشرفت است، افزود: ضرورت دارد برای ورود دانشجویان به عرصه‌های نوین فناوری از جمله هوش مصنوعی زمینه‌های حمایتی و پشتیبانی فراهم شود و در همین راستا بسیج دانشجویی در این عرصه ورود پیدا کرد‌.

انوری با اشاره به آغاز رویداد هوش مصنوعی اسمارتک، گفت: مجموعه آموزش‌های این رویداد از روز یکشنبه برای دانشجویان اصفهان و استان‌های دیگر برگزار خواهد شد و پس از طی مسیر آموزشی و ارزشیابی و پس از سپری کردن دوره‌ها در قالب تیم‌های تخصصی، شرکت‌کنندگان در دوره به حل یک سری مسائل ورود پیدا می‌کنند.

در ادامه مراسم، محمد امین رجبی، معاون پژوهشی بسیج دانشجویی استان اصفهان در این مراسم اظهار داشت: رویداد بوتکمپ ملی هوش مصنوعی اسمارتک با همت پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی اصفهان و بسیج دانشجویی استان اصفهان و همچنین حمایت برخی دستگاه‌ها و نهادهای دیگر شکل گرفت.

وی افزود: این دوره زمینه‌ساز ورود به عرصه دانش‌بنیانی در حوزه هوش مصنوعی است و می‌تواند زمینه  رشد توانمندی دانش‌پژوهان این رشته را متناسب با نیاز کشور و حرکت بر لبه مرز دانش فراهم کند.

برای ورود به عرصه هوش مصنوعی نباید منتظر کسی بود و باید آتش به اختیار عمل کرد

محمدرضا حیدری، عضو هیأت علمی و گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در بخش دیگری از این افتتاحیه اظهار کرد: چین طی برنامه‌ای در نظر دارد ظرف ۱۸ ماه، ۲ میلیون متخصص هوش مصنوعی تربیت کند و در ایران نیز اراده اجمالی بر تربیت ۵۰ هزار متخصص وجود دارد.

وی با اشاره به شناسایی ۲۴ فناوری تحول‌آفرین مهم در طول تاریخ، ادامه داد: اگر هوش مصنوعی را بیست و پنجمین فناوری تحول‌آفرین در زندگی بشر بدانیم، سخنی به گزاف نگفته‌ایم.

حیدری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ گردش مالی هوش مصنوعی، ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار باشد و سهم خاورمیانه در آن تنها ۲ درصد است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به فعالیت برخی کشورهای منطقه برای حضور در عرصه هوش مصنوعی، تصریح کرد:  پیش‌بینی می‌شود عربستان با ۱۳۵ میلیارد دلار و امارات با ۹۶ میلیارد دلار در حوزه فناوری هوش مصنوعی فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه کشور امارات به تازگی «وزارت هوش مصنوعی» تاسیس کرده است، تاکید کرد: چرا سهم ما از هوش مصنوعی اندک است و چرا نگاه لوکس به آن می‌شود.

حیدری ادامه داد: بسته شدن راه فروش نفت به واسطه تحریم‌ها موجب شد که فکر حرکت در مسیر هوش مصنوعی در مراکز آموزشی شکل گیرد.

این استاد اقتصاد با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی، پزشکی، شهرسازی، اقتصاد، صنعت، بانکداری و ده‌ها عرصه دیگر، افزود: مدیریت هزار میلیارد یارانه آشکار و پنهان، ده‌ها میلیارد قاچاق، مصرف سوخت‌های فسیلی و به تبع آن آلودگی شهرها، تنها با شاه کلیدی به عنوان هوش مصنوعی امکان‌پذیر است که می‌تواند با الزامات، ارکان، نهادها و فناوری‌های نرم و سخت خود خدمتی شایسته به این جامعه و اصلاح وضعیت موجود کند.

وی به نقش هوش مصنوعی در بانکداری اشاره کرد و افزود: امروز در حوزه اعتبارسنجی، شفافیت در روابط مختلف شبکه بانکی دست نیاز به هوش مصنوعی دراز شده است.

حیدری اضافه کرد: فعالیت در حوزه بانک، بورس، بیمه، نظام قیمت‌گذاری حمل و نقل عمومی، هدایت ترافیک، جلوگیری از سردرگمی برای تهیه اقلام ضروری مثل دارو، مدیریت انبوه اتلاف در حوزه انرژی ضرورت حضور در عرصه هوش مصنوعی را دو چندان می‌کند.

عضو گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: البته اگر دولتی بخواهد با فروش نفت کشور را اداره کند توجه به هوش مصنوعی را در اولویت خود قرار نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه انبوهی از ارزش افزوده در حوزه علوم داده و متعلقات آن وجود دارد، تاکید کرد: ورود به این عرصه نشانه هوشمندی است به شرطی که نگاه فانتزی، لاکچری، صوری، بروکراتیک و تکنوکراتیک به این عرصه نباشد.

حیدری خاطرنشان کرد: برای ورود تاثیرگذار در این عرصه‌ نباید منتظر کسی بود و باید آتش به اختیار عمل کرد و در این زمینه بسیج دانشجویی می‌تواند با بها دادن به هوشمندی و انگیزه چنین استعدادهایی، اجازه ندهند این اندیشه مضمحل شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار