در شرایط پیچیده و حساس امروز عراق که در آستانه انتخابات پارلمانی هم قرار دارد، یکی از مهمترین اقدامات پرهیز از افراطی گری و اتخاذ سیاست‌های میانه رو و اعتدالگرایانه است.
کد خبر: ۹۳۶۰۱۴۰
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، شرایط خاصی که عراق و در ابعاد مختلف داخلی و خارجی با آن‌ها مواجه است حتماً می‌تواند و باید با عقلانیت، درایت، سیاست ورزی و هوشمندی مسئولین، گروه‌ها، جناح‌های مختلف سیاسی از کُرد، شیعه و سنی، همچنین شخصیت‌های سیاسی تاثیر گذار در روند تحولات کشور همراه باشد. 
 
در چنین شرایطی که عراق به لحاظ سیاسی از آشفتگی و بی ثباتی رنج می‌برد، دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی نتوانستند طی سالیان اخیر به مطالبه و خواست مردم جامعه عمل بپوشانند و همچنین در بُعد امنیتی نیز خطر احیا و فعالیت مجدد گروه‌های تروریستی وجود دارد و البته به لحاظ اقتصادی و معیشتی هم وضعیت بسیار نامناسبی در کشور حکمفرماست، باید گام به گام و حساب شده در جهت حل مسائل و مشکلات قدم برداشت.
 
آگاهان به شرایط واقعی در عراق می‌دانند که وضعیت در آنجا به مثابه انبار باروتی است که هر لحظه می‌تواند با اشتباهات سهوی یا عمدی از سوی هر یک از افراد صاحب تریبون دچار حادثه و اتفاقاتی شود.

بدخواهان متعدد خارجی و البته وابستگان داخلی آن‌ها که همواره در تضاد با منافع و امنیت ملی عراق گام بر می‌دارند، تلاش می‌کنند تا اجازه ندهند عراق روی ثبات، صلح و امنیت را به خود ببیند تا همواره به عنوان بازیگری وابسته به آن‌ها باقی بماند.

اعتراضات گسترده اخیر که منجر به تغییر دولت و کنار رفتن «عادل عبدل مهدی» از سمت نخست وزیری و روی کار آمدن «مصطفی کاظمی» نخست وزیر فعلی شد و متعاقب آن نیز انتخابات زودهنگام پارلمانی را رقم زد، خود گواهی است بر وضعیت نه چندان مطلوب عراق در ابعاد مختلف اجتماعی سیاسی و...

در این میان هم بار‌ها شاهد بودیم که مرجعیت عالی شیعیان عراق آیت الله سیستانی، دولت ها، جناح‌ها و شخصیت‌های با نفوذ را به رعایت اعتدال، میانه روی و پرهیز از اتخاذ سیاست‌های همراه با افراط و تفریط دعوت کرده است و خودشان نیز رویه و عملکردی میانه رو و اعتدالی داشته اند.

مرجعیت عراق در سال‌های اخیر با هوشمندی که داشتند در بزنگاه‌های حساس و تاریخی به موضوعات ورود کردند و توانستند کشور را از مراحل سخت و طوفانی به خوبی نجات داده و به ساحل امنیت و ثبات برسانند.

متاسفانه هستند کسانی یا گروه‌هایی که افراط تفریط و تندروی را سرلوحه کار خود قرار داده اند، این قبیل افراد در میان شیعیان و سنی‌ها همزمان وجود دارد و این طور نیست که بتوان یک گروه یا طیف خاصی را به عدم رعایت اعتدال ورزی و اتخاذ سیاست‌های غیرمنطقی و به دور از عقلانیت متهم کرد.

در بین گروه‌های شیعه می‌توان به «جریان صدر» به عنوان گروهی که همواره در مواضع، بیانیه ها، اقدامات و رفتار‌های سیاسی_نظامی خود از حدود اعتدال و میانه‌روی خارج شده است و هزینه‌هایی را به کشور تحمیل کرده نام برد.

در این خصوص و برای درک بهتر موضوع کافی است نگاهی به عملکرد و رفتار «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف سائرون و جریان صدر در آستانه انتخابات پارلمانی پیش روی عراق و البته در دوره‌های انتخاباتی گذشته داشته باشیم.

مقتدی صدر در دوره‌های اخیر و البته در همین دوره فعلی با بیان اینکه در انتخابات شرکت نخواهد کرد، هوادارانش را نیز تشویق به عدم مشارکت در انتخابات کرده که پُر واضح است که این موضوع در تضاد با منافع و امنیت ملی عراق به عنوان یک کشور دموکراتیک که میزان مشارکت بالای مردم برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است، قرار دارد.

تا کنون برخی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی از جمله مصطفی کاظمی نخست وزیر فعلی و حکیم رهبر جریان حکمت ملی تلاش کردند صدر را از تصمیمش مبنی بر عدم شرکت در انتخابات منصرف کنند.

البته اقدامات بسیاری تا کنون از سوی جریان صدر در قالب تندروی دیده شده، بی اخلاقی‌ها و اقداماتی در تضاد با شعار‌ها و اهداف اعلامی آن‌ها و موضوعاتی دیگر از این دست که منجر به این می‌شود که ما از جریان صدر به عنوان گروهی غوغا سالار یاد کنیم.

در این میان هستند بازیگران تاثیرگذاری چون «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق که همواره در چارچوب سیاست‌ها و منویات تعیین شده از سوی مرجعیت عراق گام برداشتند و منافع ملی را هیچ گاه قربانی اهداف و منافع کوتاه مدت جناحی و گروهی خود نکرده‌اند.

در خاتمه آن که امیدواریم کلیه جناح‌ها، گروه‌ها و افراد ذی نفوذ با رعایت اصل عقلانیت، منطق و خردورزی که لازمه حرکت در مسیر پر فراز و نشیب عرصه سیاست هست، در راستای تأمین هرچه بیشتر منافع و امنیت ملی عراق گام بردارند و آب به آسیاب بدخواهان، دشمنان و توطئه گران داخلی و خارجی ملت و دولت عراق نریزند.

یادداشت: محمد مهدی ملکی/
ارسال نظرات