روزگار سخت کارگران.

اینجا کارگران مشغول کار نیستند/ پیشران‌های اقتصاد انگیزه کار ندارند

این روز‌ها با بالا رفتن قیمت کالا‌های مصرفی و وجود تورم زندگی برای قشری از مردم با چالش‌های فراوانی رو به رو شده است و کارگران از آن جمله کسانی هستند.
کد خبر: ۹۳۶۰۵۱۳
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور و استان نزدیک به دو سال است که باعث بیکاری برای بسیاری از کارگران شده است، کارگرانی که نقش زیادی در به گردش درآمدن چرخ‌های اقتصاد کشور و رفع نیاز‌های مختلف مردم دارند، اما خودشان با مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردنند.

کارگران اسیر دستان غول تورم

کارگران در هر مقطع از زندگی‌شان که باشند با هر سن و سالی دغدغه‌های مختلف مربوط به خود را دارند.

احمد رضایی کارگر ۳۹ ساله کردستانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی، این روز‌ها از دغدغه‌های فکریش که همگی مربوط به معیشت خانواده چهار نفره اش است برایمان می‌گوید.

وی با دستانی پینه بسته و چهره‌ای رنج کشیده که بزرگتر از ۳۹ سال را نشان میدهد از نانی که این روز‌ها با هزار رنج و مشقت بر سر سفره زندگیش می‌برد می‌گوید.

رضایی گفت: مگر یک کارگر چقدر در آمد دارد که با این وضعیت اقتصادی شکم خانواده اش را سیر کند.

در یک ماه اخیر تنها سه روز درآمد داشته ام

علی مرد جوان دیگری عنوان کرد: شغل اصلی من دست فروشی است، اما در یک ماه اخیر تنها سه روز درآمد داشته ام چرا که مردم دیگر قدرت خرید آنچنانی ندارند و دیگر از خرید بیشتر مصارف زندگی خود فاکتور گرفته اند.

محسن احمدی دیگر کارگری است که در این باره گفت: من کارگر ساختمان هستم، اما چندین وقت است که همان کار ساختمانی هم نصیبم نشده است. وضعیت زندگی برای قشر کارگر بسیار سخت شده است به طوری که دیگر توان خرید ضروریات زندگی را هم ندریم.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا کار و کاسبی رونق خود را از دست داده و دیگر مثل سابق نیست و درآمد ما بستگی به میزان کاری دارد که انجام می‌دهم.

نیاز است که دولت توجه بیشتری به این قشر داشته باشد

در ادامه رضا معظمی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان و به تبع در کشور ما تدابیر خاصی برای حمایت از خانواده‌ها صورت گرفته، اما باید گفت: در ایران با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی این میزان حمایت برای تامین معاش خانواده‌ها کافی نیست.

این جامعه شناس گفت: در بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه سرپرست خانواده حقوق بگیر نیستند یا اینکه از درآمد ثابتی برخوردار نیست، بیشتر در معرض آسیب هستند بنابراین نیاز است که دولت توجه بیشتری به این قشر داشته باشد.

معظمی با بیان اینکه امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه جامعه کارگری است، تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای امنیت شغلی وجود نداشته باشد به این معنی است که ما فارغ از کرامت انسانی هستیم و حق درخواست مطالبات را نداریم.

وی اظهار کرد: تضاد رشد حقوق و تهی شدن سفره کارگران منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است و باید دولت برای بهبود سفره کارگران چاره اندیشی کند.

وی افزود: اگر یکی از بازو‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را جامعه کارگری بنامیم، لازمه آن نیز داشتن نیروی کاری است که خود جایگاه محکم و باثباتی در اقتصاد کشور داشته باشد، زیرا در رأس تمام حرکت‌های اقتصادی علاوه بر سرمایه، آنچه که نقش اصلی را ایفا می‌کند، نیروی کار است.

دخل و خرج کارگران با هم نمی‌خواند

بهتر است بگوییم بزرگ‌ترین مشکل کارگران عملی نشدن وعده‌های مسئولان و تنها شعار دادن و وعده ها‌ی تو خالی است و سالیان سال است که حق و حقوق کارگران پایمال شده و کسی نیست که به فکر این قشر زحمتکش و مهم جامعه باشد.
انتاهی پیام/
ارسال نظرات