به مناسب فرا رسیدن عید سعید غدیر خم یک‌هزار پرس غذا توسط هیئت جنت المهدی (عج) رشت پخت و در بین مردم و نیازمندان توزیع شد.
کد خبر: ۹۳۶۱۱۱۸
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، عید غدیر از یکی از اعیاد مهم و بزرگ اسلامی و به‌نوعی مظهر عبادت و بندگی پروردگار بوده و در بین شیعیان و مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد و اثبات آن با سند‌های محکم هم توسط علمای شیعه و هم علمای اهل سنت تائید شده است.

عید غدیر «عیدالاکبر» نامیده شده و این روز، روز کامل شدن دین و اتمام نعمت‌های پروردگار، به خاطر واقعه غدیر و انتصاب شایسته و به‌حق حضرت علی (ع) به امر الهی به جانشینی رسول معظم (ص) است.

همواره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون ایجاد توطئه و فتنه بوده و در زمان پیغمبر (ع) آنچه می‌توانست همه نقشه‌های منافقان را یکجا خنثی و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کند، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود.

بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته پیامبر (ص) مهم‌ترین مأموریت خود یعنی انتخاب جانشین و به‌منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود را به سرانجام رسانده بود از این رو نباید واقعه غدیر خم را صرفاً یک حادثه‌ای تاریخی بنامیم.

به گفته کارشناسان دینی غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر و نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر داده و، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه‌داران امامت است از این روز برای این روز و عید الهی اعمال و برکات بسیار زیادی در نظر گرفته‌شده است.

یکی از آن سنت‌های حسنه در روز عید غدیر پخت و توزیع اطعام است به‌طوری‌که امام صادق (ع) ز. درباره این سنت حسنه و اهمیت آن در این روز فرمودند: غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک‌میلیون پیامبر و صدیق «در رأس آن‌ها خود ائمه معصومین (ع)» و یک‌میلیون شهید «در رأس آن‌ها حضرت عباس (ع) و شهدای کربلا» و یک‌میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.

هرساله در روز عید غدیر مردم و هیئتی‌های گیلان این عید پر برکت را گرامی داشته و علاوه بر برگزاری مراسمات نورافشانی و پخش شربت و شیرینی به توزیع اطعام ملکوتی هم پرداخته و در بین مردم و نیازمندان توزیع می‌کنند.

هرساله حال و هوای مردم گیلان بسیار عجیب و وصف‌نشدنی است، وقتی در این روز در خیابان‌های گیلان قدم می‌زنیم تمام فضای شهر رنگ و بوی حضرت علی (ع) را داشته و مردم به یکدیگر عید غدیر این عید امامت و ولایت را تبریک می‌گویند.

در این روز در هر محله و مسجد گیلان یکی در حال توزیع شیرینی، بستنی، شربت بوده، یکی فضای حسینیه را چراغانی و برای برگزاری مراسم جشن آماده و دیگری در کنار دیگ‌های غذا در حال پخت اطعام به‌منظور توزیع در میان مردم است.

هیئت جنت المهدی (عج) شهرستان رشت یکی از چندین هیئت فعال در رشت است که از جوانان متدین مذهبی و انقلابی تشکیل‌شده و امسال با پیروی از مولای متقیان حضرت علی (ع) سنت حسنه توزیع اطعام را به‌جا آوردند.

امروز وقتی برای تهیه گزارش به هیئت جنت المهدی (عج) شهرستان رشت رفتم اشتیاق جوانان این هیئت برای پخت غذا و توزیع در بین نیازمندان و مردم بسیار عجیب بود زیرا نوجوانان این هیئت در حالی که از شدت گرما عرق از پیشانی آنان در حال سرازیر شدن بود ولی لحظه‌ای از کار و تلاش دست نمی‌کشیدند.

یکی از جوانان در حال شستن برنج، دیگری در حال خلال کردن سیب‌زمینی، فردی دیگر در حال ریزریز کردن گوشت و دیگری در حال آماده کردن آتش برای پخت غذا در این گرمای بی‌سابقه بوده است.

به گفته یکی از اعضا هیئت جنت المهدی (عج) شهرستان رشت این هیئت در چندین سال از فعالیت خود هرساله در شب و روز عید غدیر برنامه‌های بسیار متنوع‌ داشته و با برگزاری باشکوه جشن عید امامت و ولایت وحدت و همدلی را معنا می‌کنند.

محمدرضا آب آذر می‌گوید مردم در این شرایط کرونایی روزهای بسیار سختی را گذرانده و حتی برخی از افراد در تهیه غذای روزانه خود هم با مشکل مواجه هستند به این دلیل همواره سعی داریم تا در ایام مختلف سال با پخت غذا و به افراد نیازمند کمک کنیم.

پخش غذا در روز عید غدیر بسیار توسط ائمه اطهار و امامان معصوم تأکید شده و بنا بر اعلام یکی از اعضا هیئت جنت المهدی (عج) رشت، با کمک اعضا این هیئت و همراهی اهالی محل و خیرین امروز یک‌هزار پرس غذا پخت و در بین مردم و در سطح شهرستان رشت توزیع شد.

اطعام دادن در این روز فرخنده و مبارک مورد تائید اهل‌بیت (ع) و سیره عملی آن بزرگواران بوده و این همان نکته‌ای است که آقای آب آذر به آن معتقد بوده و می‌گوید باید سنت پخش اطعام در بین هیئت‌ها گسترش یابد زیرا یکی از سنت‌های الهی و بسیار حسنه است.

از وی در خصوص دیگر برنامه‌های هیئت المهدی (عج) رشت در شب عید غدیر پرسیدم که گفت: در فرخنده عید امامت و ولایت مراسم نورافشانی را برگزار و سعی کردیم با برپایی مراسم و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به شناخت پیغام غدیر یعنی درس بندگی، ولایت‌پذیری و بصیرت کمک کنیم.

توزیع اطعام در روز عید غدیر یکی از سنت‌هایی است که بسیار سفارش شده و هر یک از هیئت‌ها می‌توانند به‌اندازه توان خود در این طرح معنوی سهیم باشند.

​انتهای پیام/



ارسال نظرات