رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان : رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای تبدیل مهارت آموزی به گفتمان ملی است.
کد خبر: ۹۳۶۱۲۳۸
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان؛ آیین نکوداشت هفته ملی مهارت با عنوان کارآفرینی، آموزش های فنی و حرفه ای ، نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی به میزبانی دانشگاه فنی حرفه ای استان سمنان با حضور حضرت حجت الاسلام و المسلمین بنیان جوادی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای ، دکتر یعقوب دادگر مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای ، دکتر اسماعیل غنیان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، دکتر رضا نقدی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان و جمعی از خیرین کشوری برگزار شد.
در ابتدای این این جلسه دکتر رضا نقدی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان گیلان ضمن عرض خیر مقدم ، هفته ملی مهارت، دهه ولایت و امامت و عید سعید غدیر خم را تبریک گفت .
ایشان بر اهمیت مهارت آموزی و نقش کلیدی مهارت آموزی در اشتغال اشاره داشتند و عنوان کردند در این وبینار تصمیم داریم با توجه به سخنرانی مهمانان ارجمند محترم در مهارت آموزی، اشتغال و کارآفرینی آسیب شناسی داشته باشیم و نتیجه بگیریم که دانشگاه فنی و حرفه ای چگونه می تواند در موضوع اشتغال و مهارت آموزی نقشی کلیدی داشته باشد.
وی بیان داشت : مهارت آموزی تا تبدیل به گفتمان ملی نشود، راه به جایی نخواهد برد و وظیفه همه ما که توفیق خدمت در حوزه مهارت آموزی را داریم تبدیل مهار آموزی به گفتمان ملی است و این مهم باید در همه ارگان های مربوط اعم از دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه علمی و کاربردی،وزارت علوم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهاد ها و ارگان های مختلف در سر لوحه کارها قرار گیرد.
رضا نقدی شروع گفتمان ملی مهارت آموزی را از دبستان و سپس دبیرستان ها دانست و گفت : باید دانش آموزان را به سوی مهارت آموزی و مشاغل فنی و حرفه ای سوق دهیم. 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان افزود : در کشورهای توسعه یافته پنجاه درصد از دانش آموختگان جذب دانشگاه های مهارتی می شوند. در صورتی که در کشور ما هم اکنون این رقم سیزده درصد می باشد که باید در جهت افزایش این درصد فرهنگ سازی گسترده در سطح جامعه صورت پذیرد .
نقدی گفت : در دانشگاه فنی و حرفه ای شصت و چهار درصد از فارغ التحصیلان به دلایل تحصیل در هنرستان و کاردانش ، فنی بودن اساتید، برگزاری هفتاد درصدی کلاس های آموزشی در کارگاه ها و آزمایشگاه ها و توقع پایین و روحیه کارآفرینی فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند که این نقطه قوت دانشگاه فنی و حرفه ای است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا بنیان جوادی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای در وبینار نکوداشت هفته ملی مهارت با عنوان کارآفرینی، آموزش های فنی و حرفه ای ، نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی به میزبانی دانشگاه فنی حرفه ای استان سمنان گفت : برای خیرین همین قدر کافی است که مقتدای آنها حضرت علی (ع) است که با توجه به سفره محقر و مختصر خود دست با سخاوتی داشتند و همواره در خیرات پیش قدم بودند.
وی افزود : در کسب و کار باید به چند نکته توجه داشته باشیم. اول اینکه از راه حلال باشد و دوم اینکه به حقوق شرعی خود عمل کند و سوم فن خود را به دیگران آموزش دهد.
ایشان بیان داشتند : همه کسانی که در حوزه مهارت آموزی و اشتغال و کسب و کار فعالیت می کنند باید به گونه ای هدف گذاری کنند که میزان آمار اشتغال کشور بالا برود و خیرین به عنوان بانیان خیر می توانند در این راه نقش مهمی داشته باشند
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای گفت : دانشگاه فنی و حرفه ای بهترین جایگاه برای انجام فعالیت های مهم خیرین است و فرهنگ کار و کارآفرینی باید در سرلوحه کار قرار گیرد و در دین اسلام سفارش شده است که علم باید نافع باشد و دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله دانشگاه هایی است که آموزش علوم در آن نافع است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا بنیان جوادی ادامه داد : اگر در جامعه اشتغال وجود داشته باشد دستیابی به بقیه امور آسان خواهد شد و گره بسیاری از مشکلات از قبیل ازدواج و اختلافات خانوادگی باز خواهد شد و در این راه دانشگاه فنی و حرفه ای نقشی کلیدی بر عهده دارد و باید در جهت اشتغال و کارآفرینی همچون گذشته نقش پر رنگ و پرباری داشته باشد.

دکتر یعقوب دادگر اصل مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای در وبینار نکوداشت هفته ملی مهارت با عنوان کارآفرینی، آموزش های فنی و حرفه ای ، نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی به میزبانی دانشگاه فنی حرفه ای استان سمنان گفت: ماموریت دانشگاه فنی و حرفه ای به تعبیر مقام معظم رهبری تربیت پنجه های کارآمد است و امروز نیاز صنعت به همین پنجه های کارآمد می باشد.
وی بیان داشت : تعریف کارآفرینی شکل خاصی از نوآوری است و یک کارآفرین ریسک می کند تا ایده را به محصول تبدیل کند و رسالت ما در دانشگاه فنی و حرفه ای این است تا دانشجو را در شرایطی قرار دهیم که این تجربه را کسب کند تا بتواند یک کارآفرین موفق باشد.
مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت : جنس پژوهش در دانشگاه فنی و حرفه ای با دانشگاه های دیگر متفاوت است و پژوهش در این دانشگاه کاربردی است و طرح های پژوهشی اساتید و دانشجویان نیز بر همین اصل استوار است.
ایشان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای علم و مهارت را با هم تلفیق کرده تا به اشتغال دستیابی پیدا کند افزود : هدف این است که در این دانشگاه با توسعه مراکز رشد و کانون های شکوفایی و خلاقیت، اساتید و دانشجویان را به سمت و سوی پژوهش های کاربردی و اشتغال زا سوق دهیم.

دکتر اسماعیل غنیان در وبینار نکوداشت هفته ملی مهارت با عنوان کارآفرینی، آموزش های فنی و حرفه ای ، نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی به میزبانی دانشگاه فنی حرفه ای استان سمنان گفت: هر چقدر شایستگی آموزش در فنی و حرفه ای بیشتر باشد، ارتباط آموزش با بازار کار بسیار موثر تر می شود.
ایشان جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برشمردند و اشتغال را یکی از شاخصه های قوی در پیشرفت و توسعه کشور دانستند و عنوان کردند :دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاهی است که در زمینه اشتغال و مهارت آموزی بسیار درخشان و مطلوب عمل کرده است.
وی افزود : وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری باید تبلیغات مهارت آموزی را از خانواده ها و دانش آموزان و تمام افراد جامعه شروع کنند و دانش آموزان را به سمت آموزش های فنی و حرفه ای سوق دهند.
اسماعیل غنیان گفت : امروزه سی و دو درصد متقاضیان کار در کشور، دارای مهارت هستند و شصت و هشت درصد فاقد مهارت هستند و در بحث مهارت آموزی، یادگیری مهارت های به روز و نرم افزاری مورد نیاز صنایع است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت : دانشگاه فنی و حرفه ای جزء موفق ترین ارگان های آموزشی است که توانسته است دانشجوی فارغ التحصیلی که قیمت تمام شده محصول آن بسیار پایین است را روانه بازار کار کند و این ویژگی دانشگاه فنی و حرفه ای، باید خوب تدوین شود و از طریق رسانه ها به اطلاع خانواده ها برسد.
غنیان افزود : کسانی که دارای مهارت هستند و گره از مشکلات واحدهای صنعتی می گشایند، خوشبختانه از بین فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای می باشند و آینده کسب و کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای است.

دکتر مصطفی شاطری کارآفرین برتر استان سمنان در وبینار نکوداشت هفته ملی مهارت با عنوان کارآفرینی، آموزش های فنی و حرفه ای ، نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی به میزبانی دانشگاه فنی حرفه ای استان سمنان گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی است که موجب افزایش مهارت در بین دانشجویان می گردد
وی در ادامه افزود: امروزه در تمام دنیا به آموزش های مهارتی به منزله یک اصل محوری توسعه روی آورده اند و یکی از اهداف دانشگاه‌های مهارتی کمک به افزایش تولید و بهره‌وری در جامعه است

 

دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه ای و کارآفرین موفق : مهارت آموزی هدایت به سمت چرخه تولید است
مهندس عرفان عبدالشاه با بیان اینکه حوزه فعالیتش استفاده از انرژی الکتریکی است، گفت : تمام نیروهای شرکت از فارغ التحصیلان دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان می باشند
وی افزود : چالش ما در این مجموعه این است که دانشجو با چه اعتباری می تواند وارد بازار کسب و کار شود و نقش خیرین در این زمینه بسیار پررنگ است چون فرد خیر می تواند برای فارغ التحصیلان اعتبار ایجاد کند
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند : برای چهار دانشکده در سطح کشور نیروگاه خورشیدی احداث کردیم که از آن جمله می توان به دانشکده فنی پسران سمنان اشاره کرد
این دانش آموخته دانشگاه فنی و حرفه ای و کارآفرین موفق ضمن اشاره به این مطلب که افتخار می کنم فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه ای هستم، افزود : از سال 1395 به بعد 500kw متصل به شبکه و 200 Kw منفصل از شبکه در سطح کشور راه اندازی کرده ایم.

رئیس کمیته جذب سرمایه گذاران در گردشگری استان اصفهان: آموزش های مهارتی نقش موثری را در توسعه خدمات و صنعت کشور دارد
دکتر سید علی ضیایی اردهالی گفت : پیشنهاد می گردد در دانشگاه فنی و حرفه ای رشته هتل داری، گردشگری و توریست را ایجاد نماییم.
وی افزود : باید فرهنگ سازی گسترده ای را جهت جذب دانشجو در صنعت گردشگری و توریست در سطح کشور انجام دهیم و به یقین تربیت دانشجو در این صنعت می تواند به اشتغال در سطح کشور کمک شایان توجه ای را داشته باشد و پیشنهاد می شود استانهای مختلف سریعتر پل صنعت و دانشگاه را بصورت کاربردی احداث کنند.

مهندس مجتبی جانقربان چهره ماندگار مدیریت و کارآفرین استان اصفهان : دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای عملگرا هستند.
مهندس مجتبی جانقربان گفت: باید تفاهم نامه اجرایی بین دانشگاه ، صنعت و خیرین منعقد گردد تا دانشجویان بتوانند به صنعت متصل شوند.
ایشان با اشاره به این که جایگاه کار و اندیشه در صنعت بسیار مهم است افزود : بزرگترین برندها در بحرانهای اقتصادی شکل گرفته است
وی افزود : دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای عملگرا هستند و پروژه های مهم سطح کشور توسط دانشجویان این دانشگاه انجام می گردد.
چهره ماندگار مدیریت و کارآفرین استان اصفهان گفت : حلقه مفقود شده ای بین صنعت و دانشگاه وجود دارد که باعث می شود نتیجه مطلوب حاصل نگردد و خیرین می توانند با حمایت های خود نقش مهمی را در این زمینه داشته باشند .

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس : اشتغال و کارآفرینی رسالت مجمع خیرین استان فارس است
دکتر محمد جامعی گفت : مجمع خیرین از دو سال قبل به نام بنیاد نیک اندیشان اشتغال در استان فارس تشکیل شده است و اشتغال و کارآفرینی رسالت این مجمع است
وی افزود : اولین خوابگاه متاهلین دانشجو با متراژ 9000 مترمربع در دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس توسط مهندس درود چی کلنگ زده شد و هزینه دوره های مهارتی جهت هنرجویان و معرفی افراد به صنعت توسط خیرین این استان پرداخت شده است.

مدیر نمونه بخش صنعت و کارآفرین برتر استان سمنان : فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای ماهر و برطرف کننده نیاز صنعت هستند
مهندس حسین طنانی گفت : برای پیشرفت کشور باید نیازهای کشور را ارزیابی کنیم و بر اساس این نیاز ها سرمایه گذاری کنیم و نیرو تربیت کنیم
وی افزود : نیازهای ما در بخش صنعت به افراد ماهری است که بتوانند مشکلات واحد های صنعتی را حل کنند و اگر از ابتدا دانش آموختگان هر رشته با مباحث علمی رشته مربوطه آشنا شوند بسیار آسان می توانند وارد بازار کار شوند و فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای بطور حتم از این دسته از دانش آموختگان هستند .
ایشان بیان داشتند : برای واحد های کوچک صنعتی بهتر است متخصصین بین رشته ای تربیت کنیم و این افراد برای واحد های متوسطه کارآمدتر هستند و اگر بتوانند دانشجویان یک ترم را در واحد تولیدی بگذرانند زمینه اشتغال دانشجویان بسیار فراهم تر است.
مدیر نمونه بخش صنعت و کارآفرین برتر استان سمنان در ادامه افزود : بخش صنعت بداند که دانشگاه فنی و حرفه ایی چه دانشجویی و با چه مهارتی را دارد تربیت می کند و این اطلاعات باید در اختیار صنایع قرار گیرد.

کارشناس و مشاور امور صنعتی و تشکل ها : جایگاه کار و اندیشه در دانشگاه فنی و حرفه ای است.

مهندس اکبر تطهیری مقدم گفت : باید با بهره مندی از تجارب ارزشمند کشوری و خارج کشور بتوانیم هر چه بهتر ارتباط بین صنعت و دانشگاه را که تا کنون محقق نشده است را بهتر و بیشتر محقق کنیم
وی افزود : هیچ دانشگاهی برای صنعت جنبه برد برد ندارد مگر دانشگاه فنی و حرفه ای زیر بنا و اساسنامه این دانشگاه عملی و تئوری است
ایشان بیان داشتند : اگر بتوان از تجارب موفق کشورهای صنعتی بهره ببریم در عمر صنعتی صرفه جویی کرده ایم و جایگاه کار و اندیشه و در کنار هم بودن این دو واژه در دانشگاه فنی و حرفه ای است
این کارشناس و مشاور امور صنعتی و تشکل ها افزود : همکاری صنعت و دانشگاه زمانی که اندیشه ها یکی باشد به نتیجه نمی رسد بلکه زمانی به نتیجه می رسیم که همکاری ها یکی باشد و برای تحقق این امر و ایجاد آئین نامه مشترک باید تدوین شود

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای : دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی در کشور است
مهندس منصوره شریف الحسینی گفت : تاریخ کشور از 60 سال پیش بررسی شده و برنامه ای برای 20 سال آینده در نظر گرفته ایم و همچنین همه عوامل موثر بر توسعه اشتغال را مورد بررسی قرار داده ایم و یک مجمع بزرگ با حضور افراد موثر در زمینه اشتغال و مهارت آموزی تشکیل داده ایم و تمام عوامل در مجمع هستند و با کمک همه ارگانها سعی داریم تا ارتباط صنعت را با دانشگاه بیشتر کنیم .
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : آمادگی داریم مدلی که در استان خراسان انجام شده و همه دست اندرکارانی که دانش آموز را بصورت سفارش محور برای صنعت تربیت می کند را در اختیار کل کشور قرار دهیم .

ارسال نظرات
پر بیننده ها