در کرسی علمی - ترویجی بررسی شد؛

بازجست دلایل کتمان ولایت علوی در برخی متون صوفیانه

در کرسی علمی ترویجی استان لرستان مهمترین عوامل کتمان حقیقت علوی در برخی متون صوفیانه، در سه حوزه ی عوامل سیاسی، از قبیلِ سخت‌گیری حکومت‌های اموی و عباسی و... عوامل اجتماعی و اقتصادی از قبیلِ مصلح اندیشی، همراهی با اکثریت جامعه و عوامل فرهنگی عنوان شد.
کد خبر: ۹۳۶۱۲۸۲
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، به مناسبت عید غدیر، عید ولایت، کرسی علمی - ترویجی ویژه‌ای با عنوان" بازجست دلایل کتمان ولایت علوی در برخی متون صوفیانه" به صورت وبینار و به میزبانی سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان با همکاری کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد برگزار شد.

این کرسی علمی با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه کشور،  با سخنرانی علی فتح الهی (دانشيار اديان و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد)  برگزار شد، ناقد کرسی محمدرضا حسنی جلیلیان (دانشیار و عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان) و مدير این کرسی، عزت‌الله سپهوند (معاون فرهنگی - اجتماعی بسیج اساتید دانشگاه‌های لرستان و عضو هیأت علمی دانشگاه پيام نور)  بود.

فتح اللهی در نخستین بخش از مباحث خود با اذعان به اینکه "ولایت" در عرفان اساس سیر و سلوک تلقی می‌شود و علاوه بر آن در تشیع نیز، ولی و امام نه فقط هدایتگر بلکه مجرای فیض حق نیز هست، افزود: به رغم تصریح کلام وحی و روایات و قرائن تاریخی بر اثبات و تعیین ولایت علی (ع) این امر وحیانی  بنا به دلایلی در بخش‌هایی از تاریخ اسلام کتمان شده است.

فتح اللهی در ادامه با مفروض دانستن این که تنصیص حقیقت ولویه‌ی علویه در پاره‌ای از متون صوفیانه تا قرن ۸ هجری کتمان شده است، پس از تعریف لغوی و اصطلاحی ولایت و ابعاد مختلف و ضرورت‌های عقلی و طبیعی و فطری و شرعی لزوم ولی و امام در فرهنگ تشیع و متون صوفیانه به تحلیل محتوای پنج متن از بزرگترین متون صوفیانه‌ی فارسی یعنی "التعرف، کشف المحجوب، منطق الطیر، فتوحات مکیه و مثنوی معنوی" پرداخت.

این استاد ادیان و عرفان، در بخش دوم سخنان خود نیز، مهمترین عوامل کتمان حقیقت علوی را در این متون، در سه حوزه‌ی عوامل سیاسی، از قبیلِ سختگیری حکومت‌های اموی و عباسی و... عوامل اجتماعی و اقتصادی از قبیلِ مصلحت اندیشی، همراهی با اکثریت جامعه و... و عوامل فرهنگی از قبیل تاثیرپذیری از فرهنگ غالب، بسط معنایی تساهل و تسامح و‌‌‌... دانست.

در ادامه ناقد این کرسی، محمدرضا حسنی جلیلیان نیز در دو بخش به بیان نظرات خود پرداخت و در نخستین گام ضمن تقدیر از ارائه‌ی خوب  و ساختار منسجم مباحث، پیشنهاد کرد جامعه‌ی آماری تحقیق گسترده‌تر باشد. تا تعمیم نتایج برآمده به کلیت  متون صوفیانه پذیرفتنی‌تر باشد. 

این استاد ادبیات عرفانی ایران در ادامه ضمن ذکر شواهد مثال‌هایی از متون صوفیانه که تصریح در اثبات ولایت علوی دارند، مواردی از نتایج نهایی تحقیق را ناشی از استنتاج‌های پیشینی و پیش‌دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های محقق دانست که ممکن است متن ارائه شده گنجایش همه‌ی آنها را نداشته باشد و به همین دلیل خواستار مطابقت بیشتر نتایج یا شواهد مثال استخراج شده از این متون شد.

در پایان این نشست، ضمن اعلام توافق هر دو استاد ارائه دهنده و ناقد بر صحت برخی از مهمترین دلایل مطرح شده، مدیر این کرسی، عزت الله سپه وند، نیز ضمن اشاره به سلسله مباحثات علمی دیرینه و آموزنده‌ی این دو محقق حوزه‌ی عرفان اسلامی، در فضای دانشگاهی استان، با اذعان به گستره ی قدسی ساحت ولایت از سویی، و  فراخی وسعت عرفان اسلامی از سوی دیگر، به ویژه در موضوع مورد مباحثه، جمع بندی مجملی - به شرح فوق- از مباحث ارائه کرد.

انتهای پیام/

 منبع: دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج لرستان

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار