رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت:این سازمان به عنوان تشکیلات دانشجویی جهاد دانشگاهی محسوب می شود و تمام تلاش این سازمان، شکل‌دهی به شبکه دانشجویی این نهاد است.
کد خبر: ۹۳۶۲۲۷۹
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

مهدی عباسی، در نشست خبری به مناسبت چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، گفت: این کار از طریق عضویت دانشجویان در سازمان دانشجویان در قالب کانون‌ها و باشگاه‌های دانشجویی صورت می‌گیرد. فعالیت‌هایی که در سازمان دانشجویان طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و دانشجویان، نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارند،‌ حوزه‌های متنوعی را پوشش می‌دهد. با جامعه حدود 4 میلیون نفری دانشجویان مواجه هستیم که علائق، سلایق و نیازهای مختلفی دارند و برای اینکه بتوانیم این علائق مختلف را به خوبی پوشش دهیم، باید در حوزه‌های مختلف و متنوعی، فعالیت‌های این سازمان را متمرکز کنیم. 

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تأکید کرد: در حوزه گسترش، توسعه و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و برگزاری رویداد مسابقه ملی مناظره دانشجویان که مبدع این مسابقه جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان بوده است، مسئول و متولی برگزاری این مسابقه در سطح دانشگاه‌های کشور، نیز جهاد دانشگاهی تعیین شده است. تاکنون 9 دوره از این مسابقه برگزار شده و در آستانه آغاز دهمین دوره هستیم. استقبال بسیار گسترده‌ای از این مسابقه صورت گرفته و در دوره هشتم که پیش از شیوع کرونا به صورت حضوری برگزار شد، نزدیک به 700 تیم از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور داشتند.

وی ادامه داد: اکنون این مسابقه به الگویی برای سایر دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاهی کشور تبدیل شده است که برمبنای الگوی این مسابقه، مسابقات مشابهی در سطح دانشگاه‌ها برگزار کنند؛ با این حال تنها مسابقه فراگیر در سطح تمام دانشگاه‌های کشور، مسابقه ملی مناظره دانشجویی است که توسط سازمان دانشجویان برگزار می‌شود. این تجربه موفق باعث شد بسیاری از نهادها به این سمت سوق داده شوند که با کمک سازمان دانشجویان و با استفاده از توان و شبکه‌ای که در سازمان دانشجویان و مرکز ملی مناظره، گفت‌وگو و آزاداندیشی وجود دارد، مسابقه‌های تخصصی مناظره را برگزار کنند و دیروز هم فینال و اختتامیه مسابقه تخصصی تعاون با کمک و حمایت وزارت تعاون برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: حوزه دیگر فعالیت سازمان دانشجویان در بخش محرومیت‌زدایی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویی در حرکت‌های جهادی است. دبیرخانه مهرباران را در سازمان دانشجویان تأسیس کرده‌ایم و فعالیت‌ها و پویش‌های خیریه‌ای را در طول سال برگزار می‌کنیم که آخرین فعالیت که درحال اجرا است و دو ماه دیگر ادامه دارد، پویش قلک آبی است که ویژه کمک به رفع مشکلات هموطنان در استان سیستان و بلوچستان است و اولین محموله کمک به استان اعزام می‌شود. باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، فعالیت دیگری است که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شده است. این باشگاه متشکل از کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر کشور است.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی افزود: برگزاری اردوهای دانشجویی، حوزه دیگر فعالیت سازمان دانشجویان است. تنها نهاد و تشکیلات تخصصی در حوزه گردشگری دانشجویان تحت عنوان مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان (و در قالب سازمان دانشجویان) در جهاد دانشگاهی تأسیس شده است. در طی یک سال تحصیلی نزدیک به 200 اردوی دانشجویی توسط شعبه‌های سازمان دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد. مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی نیز تنها مرکز دانشجویی در کشور است که در زمینه مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی، اندیشه و سیره عملی و نظری امام خمینی (ره) درحال فعالیت است.

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی را پیگیری می‌کنیم که بعد از گذشت حدود 10 سال، تبدیل به یک برند فرهنگی در حوزه خود شده‌اند؛ از جمله می‌توان به رویداد طریق جاوید اشاره کرد که در مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی پیگیری می‌شود.

عباسی تأکید کرد: هدف اصلی تمام فعالیت‌هایی که به آن اشاره شد، شناسایی دانشجویان مستعد، توانمدسازی آنها، پرورش مهارت‌ها به ویژه با رویکرد تخصصی است و سعی کرده‌ایم نیازهای روز دانشجویان را مدنظر قرار دهیم و نوآوری در فعالیت‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم. حوزه‌های جدیدی به فعالیت خودمان اضافه کرده‌ایم که از جمله می‌توان به موضوع بازی‌های رومیزی و فکری اشاره کرد و مدرسه بازی‌پردازی را در قابل یک مرکز فرهنگی برای آموزش افراد علاقه‌مند ایجاد کرده‌ایم.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات