آیت‌الله مدرسی گفت: اما روح جریان مباهله دو چیز بسیار مهم و اساسی است یکی حقانیت و برتری اسلام بر سایر ادیان و دوم معرفی شخصیت‌های ارزشمند اسلامی بعد از پیامبر است.
کد خبر: ۹۳۶۲۲۹۷
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی امام جمعه بخش مرکزی یزد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مباهله به عنوان یک سند رسمی در حقانیت دین اسلام و یکی از اعیاد حقیقی اسلام تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حقیقت مباهله یک پیکره و یک روحی دارد، اظهار داشت: پیکره مباهله این است که پیامبر در سال دهم یا نهم یا قبل از آن، با مسیحیان نجران، بعد از آن همه استدلال و براهین واضحی که ارائه فرمود: ه بودند و معجزات و بیناتی که در این زمینه از جانب حضرت حق ارائه شده بود و آن‌ها نپذیرفته بودند، به مباهله پرداختند.

کارشناس مذهبی افزود:، اما روح جریان مباهله دو چیز بسیار مهم و اساسی است یکی حقانیت و برتری اسلام بر سایر ادیان و دوم معرفی شخصیت‌های ارزشمند اسلامی بعد از پیامبر است.

مدرسی با اشاره به آیه مباهله خاطرنشان کرد: در این آیه، امیرالمؤمنین به عنوان جان پیامبر تلقی می‌شود و امام حسن و امام حسین به عنوان ابنا پیامبر تلقی می‌شوند و فاطمه زهرا به عنوان زنان مورد اعتماد پیامبر معرفی می‌شود و در بین همه یاران این‌ها بودند که در جریان مباهله حضور پیدا کردند.

وی عنوان کرد: در این بین، شکل و شیوه‌ای که اهل بیت پیامبر در جریان مباهله حضور پیدا می‌کنند شکل و شیوه خاصی است که اهل سنت هم آن را بیان کرده‌اند؛ به طوری که پیامبر (ص) در جلو بودند امام حسن (ع) در سمت راست و امام حسین (ع) در سمت چپ ایشان و پشت سر ایشان فاطمه زهرا (س) و پشت سر فاطمه زهرا (س) امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بودند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد اضافه کرد: این شیوه‌ای که اهل سنت نقل می‌کنند دو پیام مهم دارد یکی اینکه فاطمه زهرا (س) حلقه اتصال بین نبوت کبری و ولایت عظمی هستند و اگر ایشان نبودند پیوند ولایت و نبوت محقق نمی‌شود و نکته دوم اینکه آنقدر فاطمه زهرا (س) اهمیت دارند که اگر قرار است آسیبی از جلو وارد شود جان پیامبر (ص) فدای ایشان باد و اگر قرار است از پشت سر آسیبی وارد شود علی علیه‌السلام جانش فدای فاطمه زهرا (س) شود.

مدرسی تأکید کرد: من از پدران و مادران و علاقه‌مندان به فرهنگ نبوت و ولایت خواهش می‌کنم که قصه‌گویی را برای فرزندانشان در این دنیای متلاطم بحران فکری باب کنند و قصه‌های اسلامی مانند جریان غدیر و جریان مباهله را در مواقع خاص برای آن‌ها بازگو کنند و این بهترین شیوه انتقال این وقایع به نسل جدید خواهد بود.
ارسال نظرات