خبرهای داغ:
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی اعلام کرد:

بهره برداری از ۴۰ پروژه محرومیت زدایی در استان به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی

هنری گفت: در یک سال گذشته بیش از ۴۰ پروژه با ارزش ریالی ۵میلیارد تومان به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان های هدف استان به بهره برداری داری رسید.
کد خبر: ۹۳۶۳۵۸۲
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مهدی هنری مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی امروز در نشست خبری تشریح اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادی سپاه انصار الرضا (ع) استان اظهار داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی یکی از زیرمجموعه‌های سپاه است که به عنوان مجموعه‌ای مستقل برای آن اهداف و ماموریت‌هایی تبیین شده است.

وی با اشاره به اینکه کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی مجزا از مجموعه بسیج سازندگی است، افزود: این قرارگاه نزدیک به ۴ سال است که در استان تاسیس شده و در دهستان‌های محروم در حال فعالیت است.

هنری ادامه داد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی در ۶ دهستان که دارای ضریب محرومیت ۸ و ۹ هستند فعالیت دارد که شامل دهستان در در سربیشه دهستان شوسف در نهبندان، دهستان پرتگان در زیرکوه، دهستان قهرمان در درمیان و دهستان منتظریه در طبس است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی بیان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان در پنج عرصه فرهنگی و اجتماعی، عمرانی، تعلیم و تربیت و سلامت و اشتغال فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: در عرصه‌های مختلف فعالیت قرارگاه موضوعات در کنار هم تکمیل کننده هستند و کارگروه‌هایی که با مسئولین تسهیلاتی که در آن نقاط مشخص شدند، کاملترین بانک اطلاعاتی در این روستا‌های هدف مشخص شده است.

وی با اشاره به تهیه نرم افزار " امامین روستا" در روستا‌های هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی،گفت: این نرم افزار بر اساس امامت روستا تهیه شده است و بر اساس استقرار روحانیون که دوره‌های توانمندسازی را در موضوعات تسهیل گری و در موضوعات هدفی که قرارگاه کارش را دنبال می‌کند ایجاد شده تا روحانیونی که نقش امامت روستا را برعهده دارند در کنار مسئولین هسته اولیه تشکیل در روستا موضوعات هدف قرارگاه را دنبال کنند.

هنری با بیان اینکه تاکنون ۲۰ روحانی به عنوان امام روستا با خانواده هایشان در دهستان‌های هدف قرارگاه مستقر هستند، گفت: به دنبال جذب افراد بیشتری که دوره گزرانده اند هستیم تا بتوانیم روستا‌های اقماری اطراف این دهستان‌ها را نیز پوشش دهیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان بیان کرد: امامین روستا در راستای فرهنگی و در موضوعات مختلف پیگیر برنامه‌های قرارگاه هستند که به عنوان الگو کار رسانه‌ای انجام می‌دهند تا موجبات تعالی و پیشرفت در منطقه فراهم شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی در دهستان‌ها در زمینه پروژ‌های زیر ساختی سایر پروژ‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی قرار می‌گیرد، گفت: یک سری از فعالیت‌های عمرانی که در دستور کار قرار دارد و اولویت مردم است با جلسات مداوم با هسته اولیه قرارگاه در روستا پروژه‌های اولویت دار مشخص می‌شود و با محوریت امام روستا و مشارکت خیرین و خود مردم پروژه‌ها به بهره برداری می‌رسد.

هنری افزود: در یک سال گذشته بیش از ۴۰ پروژه با ارزش ریالی ۵ میلیارد تومان بوده است توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستان‌های استان انجام شد که یک میلیارد تومان از این مبلغ توسط قرارگاه، ۷۰۰ میلیون تومان توسط خیرین مابقی با پیگیری دستگاه‌های اجرایی و مشارکت‌های مردمی و کار جهادی بوده که ۳۵ درصد هزینه‌ها را کاهش داد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان جنوبی گفت: راه اندازی گروه‌های جهادی از اهداف ما در مناطق هدف قرارگاه است و اولویت قرارگاه در روستا‌هایی است که امام روستا در روستا مستقر باشد که به صورت الگوئی و ویژه کار در آن‌ها جهت توسعه و پیشرفت دنبال می‌شود.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی به دنبال احصاء مشکلات مناطق محروم با مشارکت و پای کار آوردن مردم است

وی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال شناسنامه‌ای کامل تدوین و تحویل رسته‌های مختلف شغلی انجام شده، افزود: افرادی که در زمینه دام سبک و سنگین در استان و صنایع دستی و تعداد افراد فعال در آن رسته شغلی فعالیت دارند مشخص و شناسایی شدند تا با تشکیل شبکه دام روستا مشکلات آن‌ها احصاء شده و همچنین جهت توسعه و حل مشکلات آن نقاط پیگیری صورت گیرد.

هنری ادامه داد: تاکنون توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان بیش از ۳۰۰ واحد الگوئی دام و ۴ واحد الگوئی تجمیعی که هر کدام توانایی نگهداری هزار راس دام را دارند با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان احداث شده همچنین با بهداشتی کردن محیط نگهداری دام هزینه افزایش محصول و بهره وری تا ۲۵ درصد رشد داشته است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان گفت: با تثبیت اشتغال موجود پیگیری و برای ایجاد مشاغل جدید این امکان فراهم شده تا افراد آموزش دید آماده کار جهت دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند تا بهره وری و تولید در روستا‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: در زمینه صنایع دستی، پارچه بافی و حوله بافی از موضوعات مورد استقبال است که در این زمینه بیش از ۵۰۰ نفر تا کنون آموزش‌های اولیه داده شده و ۵ کارگاه خیاطی راه اندازی شده، دار پارچه بافی به ۴۳ نفر دار گلیم بافی به ۲۰ نفر تحویل شده همچنین در شبکه قالی بافی ۲۲ نفر آموزش دیدند.

هنری بیان کرد: در حوزه سلامت در زمینه اصلاح الگوی تغذیه و آموزش‌ها میدانی در روستا‌ها ادامه پیدا کرد و باعث تغییر الگوی تغذیه مردم شد و مشاغل در راستای الگوی و فروشگاه‌های سلامت در روستا‌ها ایجاد کردند با دنبال ترویج محصولات سالم و ارگانیک هستند.

وی اظهار داشت: در حوزه تعلیم و تربیت نگاه بر توانمندسازی معلمان و دانش آموزان است که با استفاده از ظرفیت همسران امامان روستا و آموزش‌های چهره به چهره موضوعات منتقل می‌شود، همچنین در حوزه توانمندسازی معلمان جلسات ویدئو کنفرانسی برای معلمان برگزار می‌شود تا از ظرفیت معلمان دانشگاه فرهنگیان معلمان روستا‌ها استفاده شود همچنین قرارگاه در این حوزه مشکلات تفکیک جنسیتی مدارس و تفکیک سرویس بهداشتی احصا شد همچنین از طرف خیرین برای تهیه لوازم کمک آموزشی دانش آموزان مناطق محروم کمک داشتیم.

هنری با بیان اینکه در دهستان‌های هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی روستا ۱۲۰ خانوار در ۲۰ روستا تحت پوشش نرم افزار امامین روستا جهت خدمت‌رسانی قرار دارند، گفت: کار اثر شبکه‌ای دارد و اگر ۲۰ نقطه مورد هدف ما به نتیجه مطلوب برسد برای بقیه نیز اثربخش است.

وی ادامه داد: در راستای فرهنگی کار و تلاش از بین رفته است و در این روستا‌ها مشکل اساسی در این زمینه وجو دارد، متاسفانه مردم به دنبال کمک از بیرون روستا هستند بدون هیچ تلاشی، مجموعه قرارگاه به دنبال پای کارآوردن و حل مشکلات مردم توسط خودشان است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان گفت: امروز در دهستان های هدف قرارگاه به جایی رسیدیم که مردم را پای کار آوردیم و در جایی که مشارکت مردمی برای حل مشکلات وجود ندارد قرارگاه و جهادگران تسهیل کننده فرآیند‌ها هستند و انشاءالله این اقدامات با اختصاص بودجه و اعتبار در سال جاری و در آینده ادامه دار خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار