کارشناس مسایل دینی و مذهبی:

سوگواری محرم سفارش اولیای دین است

حجت الاسلام زمانپور در مراسم عزاداری دهه اول محرم در سپاه قمربنی هاشم علیه السلام گفت: سوگواری محرم سفارش اولیای دین است.
کد خبر: ۹۳۶۳۸۳۴
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ آیین سوگواری دهه اول محرم همزمان با جهان تشیع در ستاد فرماندهی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام و رده های تابعه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی آغاز شد.

حجت الاسلام اسماعیل زمانپور در مراسم عزاداری فرماندهان و کارکنان ستاد فرماندهی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام به تشریح فلسفه برپایی مراسم سوگواری در مصیبت های اهلبیت علیهم السلام پرداخت و گفت: اصل عزاداری و سوگواری بر امام حسین علیه السلام و یارانش مورد سفارش و تأکید اولیای دین بوده است و شیعیان و علاقمندان به اباعبدالله در طول تاریخ از این موضوع غافل نبوده اند.

وی افزود: امروز در هر نقطه ای از جهان که مسلمان آگاه به ماجرای کربلا حضور دارند، حداقل در دهه اول محرم بویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به خیل عزاداران حسینی می پیوندند و به اندازه توان خود ابراز ارادت می کنند.

زمانپور در ادامه شیوه های مطلوب عزاداری را برشمرد و گفت: گریه یا تباکی، از شیوه های معمول عزاداری است و امام رضا علیه السلام فرموده اند: «فعلی مثل الحسین فلیبک الباکون»، یعنی بر همانند حسین باید گریه کنندگان، گریه کنند.

وی با بیان اینکه روایاتی زیادی درباره ترغیب به گریه بر امام حسین علیه السلام وجود دارد، اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد، که این گریه ها جنبه شخصی ندارد و در واقع اعلام جنگ با ظالمان و ستمگران می باشد. امام حسین علیه السلام هم فرموده اند؛ من کشته اشکم، هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند مگر آنکه بخاطر مصیبت هایم گریه می کند.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، خاطرنشان کرد: تباکی به معنای آنکه انسان خود را به حالت گریه بگیرد از دیگر شیوه های عزاداری است که گاهی انسان به خاطر شرایطی باید اشک از چشمانش جاری نشود، که در محافل و مجالس حسینی تباکی برای نشان دادن حالت غم و اندوه است.

حجت الاسلام زمانپور، پوشیدن لباس مشکی بر تن را یادگار عزاداری خاندان هاشمی بعد از افشاگری های امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید دانست و گفت: خاندان هاشمی به مدت 7روز در دمشق برای امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا با پوشیدن لباس مشکی عزاداری کردند.

وی، برپایی مجالس سوگواری و اقامه عزا را از دیگر شیوه های عزاداری دانست و گفت: علاقه مندان به مکتب امام حسین علیه السلام با برپایی چنین مجالسی از اهداف عالی و ارزشمند قیام امام حسین علیه السلام آگاه می شوند و بر مصائب حضرت و یارانش اشک می ریزند و این مجالس همواره وسیله مهمی برای آگاهی و بیداری توده های مردم بوده است.

کارشناس مسایل دینی و مذهبی، نوحه سرایی را از دیگر شیوه های عزاداری برشمرد و افزود: نوحه سرایی به صورت خواندن اشعار سوزناک و پرمعنی در مصائب امام حسین و اهلبیت علیهم السلام، سبب تحریک احساسات و عواطف مسلمین و تبیین حوادث و خاطرات عاشوراست که ریشه در عصر ائمه علیهم السلام دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار