کارشناس دینی و مذهبی:

امر به معروف و نهی از منکر یکی از بالهای سعادت است

حجت الاسلام زمانپور ، ایمان و عمل و امر به معروف و نهی از منکر را بالهای سعادت انسان دانست.
کد خبر: ۹۳۶۳۹۹۶
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ آیین سوگواری دهه اول محرم در میدان صبحگاه ستاد فرماندهی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و برنامه های تلاوت آیاتی از قرآن مجید، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و نوحه سرایی و سینه زنی برگزار شد.

حجت الاسلام اسماعیل زمانپور دراین مراسم با تسلیت ایام غم و ماتم آل الله، با اشاره به آیه شریفه 110 از سوره مبارکه آل عمران« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ»، اظهار کرد: مسلمانان بهترین امتها بخاطر انجام امر به معروف و نهی از منکر هستند و فلسفه قیام عاشورا و نهضت امام حسین علیه السلام در کربلا نیز به خاطر احیای این فریضه واجب الهی بوده است.

کارشناس مسایل دینی و مذهبی، تصریح کرد: از نظر روایتی که امام علی علیه السلام فرموده اند، کسانی که امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند، در واقع مرده ای بین زندگان هستند.

وی، افزود: امر به معروف و نهی از منکر با وجود چهار شرط واجب می شود که یکی از آنها شناخت معروف و منکر و دیگر احتمال اثرگذاری انجام این فریضه بر روی مخاطب است.

زمانپور، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید مفسده ای در پی داشته باشد و مخاطب آمر به معروف و ناهی از منکر اصرار بر ادامه عمل خود داشته باشد.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، گفت: ایمان و عمل تؤامان و امر به معروف و نهی از منکر بالهای سعادت انسان به شمار می روند و هدف اصلی قیام امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا و نهضت کربلا احیای دین مبین اسلام و سنت های پیامبر و امام علی علیه السلام بود.

وی، تأکید کرد: اولین منادی اصلاحات بعد از پیامبر و امام علی علیه السلام، امام حسین علیه السلام بودند که قیام کربلا را شکل دادند و در این راه از همه هستی خود گذشتند.

زمانپور در ادامه شیوه ها و مراحل امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کرد و گفت: سه مرحله قلبی، زبانی و عملی برای انجام این فریضه واجب الهی عنوان شده که استفاده از زبان لیّن و گفتار نرم اولین مرحله است.

وی افزود: استفاده از افراد کارشناس و مجرب و آگاه به مسایل دینی و روانشناختی برای اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر ضرورت دارد و این واجب الهی که در سطح جامعه به آن کمتر پرداخته شده، ولی اهمیت بالایی در احکام دینی دارد و واجبات دیگر به آن وابسته هستند، باید در سطح جامعه نهادینه گردد.

قرائت زیارت عاشورا، مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر برنامه های این مراسم معنوی بود که با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در ستاد فرماندهی سپاه قمربنی هاشم علیه السلام برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار