نماینده اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در گفتگو با خبرگزاری بسیج:
مجلس با تأسیس استان خوزستان جنوبی مخالف است/ طرح پیوست کارشناسی ندارد
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تاسیس استان خوزستان جنوبی با ۲۶ امضا اعلام وصول شد اما کلیت مجلس مخالف است زیرا مبنای قانونی و پیوست کارشناسی لازم را ندارد.
شبیب جویجری نماینده اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس امشب در گفتوگو با خبرنگار بسیج در اهواز، در رابطه اعلام وصول طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی، اظهار کرد: این طرح با 26 امضا اعلام وصول شد و طراحان آن فقط سه نفر از هجده نماینده استان خوزستان هستند.
وی با اشاره به اشکالات شکلی و ماهوری وارد به طرح، افزود: در اشکال شکلی استان خوزستان جنوبی با مرکزیت آبادان، شهرهای خرمشهر، آبادان، رامهرمز،شادگان، هندیجان، بهبهان، ماهشهر، امیدیه در مجموع هشت نماینده دارند که فقط سه نفر آنها این طرح را امضا کردند.
نماینده مردم اهواز،کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پیشنهاد دادن این طرح باید یک تفاهمی صورت میگرفت، گفت: به نظر بنده این طرح یک ایده اولیه است که کار کارشناسی مفصلی در مورد آن صورت نگرفته و تبعات سیاسی اجتماعی، زیست محیطی، جمعیتی و.. پیوست نشده است.
جویجری با تاکید بر اینکه دلایل توجیهی طرح محکمه پسند نیست، عنوان کرد: از نظر ماهوی اشکالات اساسی دارد چرا که استان جدید نیازمند ایجاد تشکیلات جدید است در نتیجه منجر به افزایش هزینههای عمومی شده و با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در استان جدید باید ادارات کل تشکیل شود اضافه کردن ادارات کل بار مالی را بالا خواهد برد.
جویجری افزود: این طرح نیز به دلیل افزایش حجم بر ساختار دولت این طرح مغایر بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه است چرا در قانون ششم توسعه به صراحت به کاهش سطوح مدیریتی و حجم و اندازه ساختار مجموعه دستگاههای اجرایی توسط دولت تاکید شده است.
وی گفت: تشکیل استان جدید به دلیل افزایش هزینههای عمومی دولت مغایر بند 16 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مصوب سال 92 است چرا که به صرفهجویی در هزینههای عمومی دولت اشاره شده و به دلیل گسترش ساختار دولت مغایر بند10 سیاستهای کلی نظام اداری مصوب سال 82 نیز است که در این بند گفته شده در تشکیلات دولتی و نظام اداری باید چابکسازی شود.
وی بیان کرد: طبق تبصره یک ماده2 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوبه سال 62 رعایت جنبههای گوناگون مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ضروری است.
جویجری عنوان کرد: با توجه به اینکه استان جدید به مرکزیت آبادان است باید ببینیم شهرستان آبادان نسبت به کدام یک از شهرستانهای شادگان، خرمشهر، ماهشهر، بهبهان، و.... بهتر است.
وی گفت: اگر فرض کنیم این طرح تصویب شود، این سوال پیش میآید وجود استان خوزستان جنوبی تداعیگر استان دیگری به نام استان شمالی است در حالی که چنین استانی وجود ندارد.
جویجری با تاکید بر اینکه استان جدید نیاز به کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بیشتری دارد، عنوان کرد: باید نظر کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز اخذ شود.
وی با بیان اینکه اقتضای مسائل استان ایجاب نمیکند که در این شرایط چنین طرحی پیشنهاد شود و تقسیم استان مسائل استان راحل نمیکند، افزود: تنش آبی اخیر را در نظر بگیرید، همیشه آب به شهرهای بالا دست میرسد اما در شهرهای پایین دست کمتر میشود، آیا این طرح تنشزایی را بیشتر نمیکند.
جویجری با تاکید بر اینکه خوزستان اکنون که مدیریت واحد دارد نتوانسته بر مسائل خود غلبه کند، گفت: این طرح ابتدا باید به اجماع نمایندگان خوزستان برسد، در میان امضاکنندهگان فقط موافقت سه نفر از نمایندگان وجود دارد یعنی یک ششم و 15 نفر دیگر امضا نکردند ضمن اینکه 5 نفر از نمایندگان استان جدیدی که قرار است تشکیل شود نیز امضا نکردند.
وی بیان کرد: حق قانونی هر نمایندهای ایدههای قانونی خود را در مجلس مطرح کند، اما باید به پیوستهای مختلف هر طرحی(امنیتی، سیاسی، اجتماعی...) توجه شود.
جویجری بیان کرد: طراح این طرح از اعلام وصول شدن طرح متعجب شده است، چرا که اسفندماه سال گذشته آن را پیشنهاد داده است اما اکنون اعلام وصول میشود.
وی با بیان اینکه مجلس به دلایلی که عنوان شد با طرح مخالفت خواهد کرد، گفت: علاوه بر موارد موارد عنوان شده در خصوص اشکالات این طرح دلایل قانونی دیگری وجود دارد که آن را رد میکند.
انتهای پیام/