یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر

مرحوم «حاج حسین نباتی» فرزند شهید و از نیروهای شاخص سپاه در استان های مرکزی و قم بود که خدمات جهادی فراوانی را از خود در دوران خدمت و پس از بازنشستگی به یادگار گذاشت.
کد خبر: ۹۳۶۵۳۸۳
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، زنده یاد «حاج حسین نباتی» پیشکسوت عرصه دفاع مقدس و از خاندان مانوس با فرهنگ ایثار و شهادت و نیروی جهادی ویژه‌ای بود که قلم در وصف تلاش‌های خستگی ناپذیر و خالصانه اش نمی‌چرخد و دریغ که در بحران کرونا به ملکوت اعلی پیوست.

مرحوم حاج حسین نباتی متولد اول فروردین سال ۱۳۴۱ در یک خانواده کشاورز در شهر نراق به دنیا آمد. او طی سال‌های ۱۳۵۵ و ۵۶ با روی آوردن به مطالعه و شرکت در جلسات، به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و نامش در زمره یاران مستحکم انقلاب و امام ثبت شد.
بخشی از فعالیت‌های انقلابی مرحوم «نباتی» به همراه یاران و دوستانش در تهران و کرج رقم خورد. ارتباط با روحانیون بومی که در شهر قم سکونت و به نراق تردد داشتند و نیز شعار نویسی و پخش اعلامیه نیز دیگر فعالیت‌های انقلابی وی را رقم می‌زد.

جمعه ۱۴ مهر سال ۱۳۵۷ اولین شعار «مرگ بر شاه» منطقه کاشان، دلیجان و نراق همزمان با سالروز شهادت حضرت سلطانعلی بن محمد باقر (ع) در مشهد اردهال توسط فینی ها، خاوه‌ای ها، نَشَلجی‌ها و عزاداران منطقه سر داده شد که مرحوم «نباتی» این جمعیت انقلابی را همراهی می‌کرد و روایت نمود که قصاب دلیجانی چگونه تابلوی منقش به نام شاه خائن را که روی ورقی به ضریح علی ابن باقر (ع) نصب بود، کَند و به زیر پا انداخت.
 
یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر

نیمه دوم سال ۱۳۵۷ وی و دو انقلابی متعهد دیگر به نام‌های غلام محمد ابوالحسنی و سیف الله شریفی نماینده دانش آموزان دبیرستان حاج عباس معصومی در تهییج محصلین و پایین آوردن قاب عکس شاهِ خائن نقش داشتند و سپس این دبیرستان به اعتصاب کشیده شد.

مرحوم نباتی در تمامی تظاهرات و اقدامات عملی در زادگاهش در کنار چند مبارز دیگر فعالیت موثر داشت بطوری که جوانان انقلابی به روش و مبارزه او تاسی می‌کردند و بر اساس همین روحیه انقلابی و انگیزه مبارزه با رژیم منحوس پهلوی بود که به سرعت به اسلحه و ملزومات آن تجهیز شد.

با ورود حضرت امام (ره) به میهن اسلامی در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به همراه چند تن از دوستان انقلابی اش، اتومبیلی را کرایه کرد و عاشقانه خود را به محضر سخنرانی امام امت در بهشت زهرا (س) رساند.
 
یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر
مرحوم نباتی متاثر از شهادت دوستش سردار شهید «محمد علی قجری نراقی» اولین شهید منطقه مرکزی پس از پیروزی انقلاب که در ۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به دست کومله در سنندج به شهادت رسید، در خرداد ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات در آمد و سپس خدمت جهادی خود در سپاه‌های دلیجان و قم را دنبال کرد.

پدر بزرگوارش بسیجی شهید «مُندعلی نباتی» نیز در ۱۷ آذر سال ۱۳۶۱ هنگامی که ۵۶ سال سن داشت، در عملیات محرم در عین خوش به شهادت رسید و این بود که پسر، سلاح پدر را مصمم‌تر بر دوش کشید.

بهار ۱۳۶۱ در دوره ۲۱ سپاه در منظریه قم (آمادگاه شهید فراشاهی) دوره آموزشی را فرا گرفت و زمانی که خرمشهر آزاد شد، در حین آموزش بود.
 
یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر

مرحوم نباتی با داشتن سه فرزند، در قالب مسئولیت‌های متفاوت در عملیات‌ها و مناطق مختلف از جمله دارخوین، ثامن الائمه و شکست حصر آبادان، بدر، کربلای ۵، شلمچه، طلائیه، والفجر ۱۰، مرصاد و ... حضوری فعال داشت، سال آخر دفاع مقدس در حلبچه عراق به همراه برادرش «حسن» شیمیایی و نام هر دو در زمره افتخار آفرینان جانباز ثبت شد.

پس از پایان دوران دفاع مقدس همکاری خود را با سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) در قالب مهندسی سپاه و سپس مسئولیت سازمان بسیج مهندسین سپاه قم ادامه داد و به دلیل خدمات درخشانش در این سازمان، چندین نوبت از سوی فرماندهان وقت سپاه مورد تشویق قرار گرفت.

با رسیدن به بازنشستگی، به عنوان فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهدای گمنام شهر پردیسان قم منصوب شد و پایگاه‌های مقاومت متعددی در این شهر ایجاد کرد.
حضور مستمر در اردو‌های راهیان نور و اعزام کاروان‌های بسیج مهندسین به مناطق عملیاتی و نیز نقش آفرینی در موکب‌های اربعینی کریمه اهل بیت (س) و حبیب بن مظاهر (ع) از دیگر نقاط درخشان و ماندگار زندگی زنده یاد «نباتی» را تشکیل می‌داد.
 
یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر

مرحوم نباتی علیرغم اینکه چند سالی بود از بیماری دیابت رنج می‌برد، اما هیچگاه از فعالیت‌های جهادی اش نکاست و همواره با روحیه‌ای بالا، گرمی بخش محفل بسیجیان، گروه‌های جهادی و سایر نیرو‌های انقلابی بود.

وی به دنبال شیوع فراگیر ویروس کرونا راهی بیمارستان امام رضا (۵۰۱ ارتش) در تهران شد و در ۱۷ مرداد ماه جاری در آستانه ماه محرم دعوت حق را لبیک گفت.

یادنامه ای در فراق ابن الشهید زنده یاد «حاج حسین نباتی» + تصاویر
 
پیکر مرحوم نباتی پس از تشییع باشکوه در آستان مقدس بقعه شاه سلیمان (ع) در جوار همرزمانش - گلزار شهداء شهر نراق- خاکسپاری شد و فرماندهان سپاه و بسیج قم و دیگر دستگاه‌های استان و یادگاران دفاع مقدس با حضور پرشور در مراسم یادبود وی در پردیسان قم، از آن شخصیت آسمانی تجلیل کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار