سوگواره «احلی من العسل» (نوجوانان عاشورایی) به مناسبت ششم محرم سالروز شهادت حضرت قاسم بن الحسن(ع) دیروز عصر با رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه های بهداشتی در محوطه شهیدگاه اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۶۵۳۹۹
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸

برگزاری نهمین سوگواره «احلی من العسل» در اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، سوگواره «احلی من العسل» (نوجوانان عاشورایی) به مناسبت ششم محرم سالروز شهادت حضرت قاسم بن الحسن(ع) دیروز عصر با رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه های بهداشتی در محوطه شهیدگاه اردبیل برگزار شد.

سرهنگ پاسدار نقی پور مسئول سازمان بسیج دانش آموزی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهارداشت: در روز ششم ماه محرم و روز بزرگداشت حضرت قاسم بن الحسن(ع) دانش‌آموزان و نوجوانان مسلمان با تبعیت از مقام والای حضرت قاسم بن الحسن و حضرت عبدالله بن الحسن(ع) و نیز تجلیل از رشادت‌ها و فداکاری‌های ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید دفاع مقدس لبیک یا حسین (ع) سر می‌دهند که امسال این مراسم با توجه به شرایط شیوع کرونا در بعضی از شهرستان های استان اردبیل  به صورت مجازی و در فضای باز با رعایت فاصله گذاری و شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

وی بیان کرد: عبارت احلی من العسل یا شیرین‌تر از عسل، به حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع) منسوب است که در شب عاشورا وقتی عمویش امام حسین (ع) پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟ او پاسخ داد: برای من شیرین‌تر از عسل است. 

نقی پور با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ششم محرم سوگواره‌ای با حضور دانش‌آموزان برگزار می‌شود که به تأسی از نوجوانان عاشورایی و گرامیداشت یاد و نام حضرت قاسم بن الحسن (ع) «احلی من العسل» نامگذاری شده است، افزود: معرفی حضرت قاسم بن‌الحسن (ع) به عنوان الگویی برای نوجوانان ایران اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ولایت مداری از دیگر اهداف این سوگواره است.

موسوی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج اردبیل  اظهار داشت:  پیش از این اعلام کرده بود سوگواره احلی من العسل نوجوانان عاشورایی؛ رهپویان حضرت قاسم ابن الحسن(ع)، در شهرستان اردبیل و سایر شهرستان های استان متناسب با شرایط کرونایی به صورت فاصله گذاری در یک محیط باز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و همزمانبا بهره مندی از طریق بستر برنامه شاد بصورت مجازی در قالب (روضه خوانی مداحان نوجوان و گروه های سرود دانش آموزی)  برگزار می‌شود.

موسوی هدف از برگزاری این سوگواره را الگو قرار دادن شخصیت حضرت قاسم بن الحسن(ع) برای نسل نوجوان دانست و گفت: همچنین این برنامه با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین و با عنایت به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان و نوجوانان در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر لزوم برجسته کردن ارزش های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، گذشت، شجاعت برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پویش احلی من العسل با عنوان هر خانه یک حسینیه در بستر فضای مجازی (شبکه شاد) و به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره حضرت قاسم بن الحسن(ع) در دل نوجوانان عاشورایی برگزار شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: همچنین در همه مناطق آموزش و پرورش شهر تهران غرفه‌هایی در سطح میادین یا ادارات مناطق ایجاد می‌شود که مداحان نوجوان به ذکر مصیبت اهل بیت(ع) و برپا داشتن این سوگواره خواهند پرداخت.

موسوی گفت: قرار است به ۳۱۳ نفر که بهترین آثار را در قالب این پویش‌ها ارسال کنند بعد از روز اربعین جوایزی اهدا شود. امسال برای اولین بار در صفحه اول شبکه شاد بخشی تحت عنوان نوجوانان عاشورایی تعیین شده که افراد می‌توانند در این بخش از مطالب بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری بسیج اردبیل ، همچنین قرارگاه مجازی راه اندازی شده که دارای ۱۷ کانال در ۱۷ پایگاه و ۱۲ استان‌ است و حدود پنج میلیون عضو در این کانال‌ها عضو هستند. احل من العسل به صورت متمرکز در هر استان و منطقه در یک میعادگاه برگزار می‌شود. این برگزاری به صورت سراسری خواهد بود. تمام برنامه‌های اعلام شده براساس هیات اندیشه‌ورز خواهد بود و حدود ۱۵۴ جلسه هیات اندیشه‌ورز برگزار شده است که محتوای آنان درباره برگزاری برنامه‌های آینده است.

عکاس رضا خانبابایی - خبرگزاری بسیج اردبیل

ارسال نظرات