خبرهای داغ:
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج)؛

امر به معروف و نهی از منکر، حلقه گمشده و راهگشای معضلات جامعه است

حجت الاسلام معبودی گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر حلقه گمشده جامعه است و اگر این فریضه به درستی و به موقع انجام می شد بسیاری از معضلات و ناهنجاری های جامعه امروز وجود نداشت.
کد خبر: ۹۳۶۹۰۷۷
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

حجت الاسلام والمسلمین علی معبودی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بیان کرد: خداوند در سوره حج نصرت خود را به اجرای امر به معروف و نهی از منکر مشروط کرده است. در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین اندازه بس که امام علی(ع) فرمودند که همه اعمال نیکو و حتی جهاد در راه خدا به منزله قطره ای است در مقابل دریا. یعنی تمام اعمال نیکوی انسان در یک سو و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سوی دیگر است.

وی گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر حلقه گمشده جامعه است و اگر این فریضه به درستی و به موقع انجام می شد بسیاری از معضلات و ناهنجاری های جامعه امروز وجود نداشت.

حجت الاسلام معبودی با اشاره به ارتباط قیام امام حسین و امر به معروف ونهی از منکر اضافه کرد: یکی از فلسفه های قیام امام حسین(ع) اجرای امر به معروف و نهی از منکر است. لذا از زمانیکه امام حسین تصمیم به حرکت عظیم خود می گیرد بارها به این فلسفه اشاره داشته است.

این مسئول در ادامه عنوان کرد: اگر این فریضه در جامعه مغفول بماند، ارزش ها در جامعه رنگ می بازد و ضدارزش ها بر جامعه حاکم می شود لذا با توجه به اینکه ما پیرو امام حسین و مکتب عاشورا هستیم باید نسبت به دیگران در اجرای این فریضه مهم پیش قدم باشیم.

حجت الاسلام معبودی در ادامه با اشاره به نشانه های جامعه قرآنی اظهار کرد: جامعه قرآنی دارای نشانه هایی است که یکی از این نشانه ها، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به شاخصه های یک فرد آمر به معروف و ناهی از منکر گفت: اکثر بزرگان و فقهی از جمله مقام معظم رهبری برای امر به معروف و نهی از منکر چهار شرط را ذکر کرده اند که علم به معروف و علم از منکر یکی از این شروط است. یعنی فرد باید بداند که چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین خاطرنشان کرد: شرط دوم احتمال تاثیر است. یعنی فرد بداند وقتی امر به معروف و نهی از منکر می کند بداند که این کار بر روی مخاطب موثر است است.

حجت الاسلام معبودی عنوان کرد: شرط سوم امر به معروف و نهی از منکر برای کسی اجرا شود که مخاطب همچنان اصرار بر منکر و ترک معروف و یا اصرار بر گناه دارد. امر به معروف و نهی از منکر بر کسی که قبلا معروفی را ترک کرده اما اکنون انجام می دهد و یا منکری را انجام می داده اما اکنون آن را ترک کرده معنایی ندارد.

وی با اشاره به شرط چهارم افزود: نداشتن مفسده شرط چهار فردی است که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می کند. یعنی کسی که آم به معروف و ناهی از منکر است نباید فساد و ضرر جانی و مشکلات برای انسان ایجاد نشود.

حجت الاسلام معبودی در ادامه با اشاره به طرح این سوال که اگر کسی علم به امر به معروف و نهی از منکر نداشت آیا این فریضه از او ساقط است، تصریح کرد: علم داشتن به موضوع دو گونه است. ممکن است فرد تلاش کرده باشد که معروف را بشناسد اما موفق نشده، لذا این مهم از او ساقط است. اما ممکن است فرد برای شناخت معروف و منکر هیچ اقدامی نکرده باشد، که در این میان علم و آگاهی یافتن بر او واجب می شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین در ادامه اضافه کرد: صرف مفسده نداشتن دلیل بر این نمی شود که ما وظیفه خود مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر را فراموش کنیم لذا این شرایط مشروط به شرایط دیگری است.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها