مذاکرات وین ادامه پیدا می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه مذاکرات وین ادامه پیدا می‌کند گفت: آمریکا باید با یک دستور کار واقعی و برای اجرای بی کم و کاست برجام به وین بیاید.
کد خبر: ۹۳۷۰۶۰۷
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

 به گزارش  خبرگزاری بسیج، آقای سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره گفتگو‌های وین تصریح کرد: اصل گفتگو‌ها انجام خواهد شد. ایران هم بار‌ها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده و مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام اغاز شده است حتما ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: این گفتگو‌ها باید تامین کننده منافع عالی مردم و جمهوری اسلامی ایران باشد که در چند سال گذشته با نقض مکرر آمریکا و بی عملی اروپا این منافع برای مردم و ایران حاصل نشده است. این مذاکرات باید منافع رفع تحریم‌های مندرج در برجام را بی کم و کاست تامین کند؛ ما با این رسالت حتی یک ساعت هم برای رفع تحریم‌های ظالمانه معطل نخواهیم کرد.

آقای خطیب زاده با اشاره به روند طبیعی انتقال دموکراتیک قدرت در ایران گفت: همه طرف‌ها این را درک می‌کنند دولت مستقر و وزرا مشخص شده اند و به زودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام خواهد شد و من فکر می‌کنم پیام‌های داده شده از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه درباره مذاکره روشن است.

وی اضافه کرد: مجددا تاکید می‌کنم که طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ای جز شکست حداکثری داشته باشد؛ باید با یک دستور کار واقعی و برای اجرای بی کم و کاست و نه تعهد بیشتر یا کمتر به وین بیاید. این چیزی است که می‌تواند به سرعت همه ما را به نتیجه برساند.

اقای خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره موضوعات فنی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران به دو نکته اشاره کرد و گفت: اجلاس پیش روی شورای حکام یک نشست عادی است. تاکید می‌کنم هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی افزود: همه باید توجه کنند استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از تهران در پی خواهد داشت. روابط ما با آژانس فنی و محترمانه است مفاهمه عمیقی برقرار است و امیدواریم بقیه مداخله نکنند.

اقای خطیب زاده گفت: درباره خبر سفر آقای گروسی به تهران هم باید بگویم این را هم شنیده ایم، اما نمی‌دانیم این سفر برنامه ریزی شده است یا نه؛ باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید. اما در موضوعات فنی روابط خوب ادامه دارد. سوالات مطرح شده پاسخ داده شده و گفتگو‌ها ادامه دارد.

گاهشمار سیاست خارجی در هفته گذشته
سخنگوی وزارت خارجه گاه شمار سیاست خارجی در هفته گذشته را تشریح کرد.

آقای سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالگرد حادثه ۱۷ شهریور با اشاره به گاه شمار سیاست خارجی در هفته گذشته گفت: سه شنبه دیدار وزیر خارجه و فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران را داشتیم؛ همچنین گفتگوی آقای امیرعبداللهیان را با همتایان کروات و جمهوری آذربایجان و پیام وزرای خارجه ترکمنستان، ژاپن و ایتالیا را داشتیم.

وی ادامه داد: وزرای خارجه هند، فرانسه و ارمنستان هم طی تماس تلفنی در همان روز هم تبریک گفتند و هم نکاتی را مطرح کردند. سفرای جدید کشور‌های سوییس، بلاروس، انگلیس، سریلانکا و اتریش رونوشت استوارنامه‌های خودشان را تقدیم کردند. سفیر پادشاهی هلند هم جلسه خداحافظی داشت.

اقای خطیب زاده اضافه کرد: روز پنجشنبه گفتگوی تلفنی وزرای خارجه اتریش، آلمان، صربستان و موریتانی با آقای امیرعبداللهیان بود که ضمن تبریک به موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای اشاره داشتند.

وی گفت: پیام تبریک وزیر خارجه آفریقای جنوبی هم به تهران واصل شد. روز جمعه هم گفتگوی تلفنی با وزیر خارجه چین انجام شد. وزیر خارجه سابق لبنان، وزیر خارجه مجارستان، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و وزیر خارجه پاکستان هم در این هفته با وزیر خارجه گفتگو داشتند. دومین جلسه ستاد تسریع درتامین و واردات واکسن و جلسه نمایندگان ویژه امور افغانستان در همسایگان هم برگزار شد.

ارسال نظرات