به همت بسيج جامعه زنان سپاه انصارالمهدي(عج)استان زنجان

کارگروه زن و خانواده با محوريت آسيب شناسي بانوان در زنجان برگزار شد

زنجان- به همت سازمان بسیج جامعه زنان سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان کارگروه زن و خانواده با محوریت احصاء و آسیب شناسی بانوان برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۷۰۹۶۸
|
۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛ اولین جلسه کارگروه زن و خانواده با حضور برخی مسئولین استانی برگزار شد.

در این نشست رقیه امیرخانی، جانشین سازمان بسیج جامعه زنان سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه کارگروه زن و خانواده زیر مجموعه مجمع سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان است، عنوان کرد: هدف از تشکیل این کارگروه احصاء آسیب‌های زن و خانواده، اولویت بندی آسیب ها، بررسی آسیب‌های اولویت دار و همچنین ارائه راهکار‌های عملی و علمی برای پیشگیری از آسیب‌های مطرح شده می‌باشد.

نایب رئیس کارگروه زن و خانواده در ادامه با اشاره به آسیب‌های اجتماعی بانوان در جامعه، تاکید کرد:طبق آسیب‌هایی که سازمان بسیج سپاه انصارالمهدی (عج) زنجان احصاء کرده است بیشترین نوع آسیب‌ها در زمینه‌های افزایش خودکشی در زنان و مردان، افزایش مسئله بی حجابی در جامعه، اعتیاد به مواد مخدر در زنان، افزایش گرایش دختران به رفتار و پوشش پسرانه و بالعکس از جمله موارد احصاء در سال جاری است.

در ادامه این جلسه دکتر صغری کرمی؛ روانشناس بالینی و استاد دانشگاه با بیان اینکه جلسات متعددی برای حل
مشکلات بانوان برگزار شده است، تاکید کرد:متاسفانه نهاد‌های مربوطه انسجام لازم برای حل مشکلات و نقش اصلی بانوان را ندارند.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی خانواده‌ها را تهدید می‌کند، تصریح کرد: اضطراب و افسردگی از عوارض ماندگار در افرادی است که به بیماری کرونا مبتلا شده اند و این موضوع نیاز به آسیب شناسی، مشاوره و همچنین درمان دارد.

کرمی با بیان اینکه علائم افسردگی در بانوان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان است، گفت::کاهش علایق جنسی، استفاده نامناسب از فضای مجازی، عدم یادگیری، افزایش سن ازدواج، تجرد از جمله آسیب‌های دیده شده در جوامع امروزی است.

در ادامه جلسه ماهرخ بلوری؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه خانواده اولین و مهم‌ترین رکن جامعه است، تصریح کرد: اولین اصل برای داشتن جامعه پویا و سالم داشتن یک زن سالم و خانواده سالم و پویا است.

وی با اشاره به دو موضوع تکریم و تقویت خانواده و ارتقای جایگاه زنان تاکید و گفت:: این دو موضوع و جایگاه اجتماعی و خانوادگی زنان مورد بررسی در امور بانوان و خانواده و دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته تا گامی موثر در پیشبرد این اهداف برداشته شود.

بلوری با اشاره به ۵ آسیب احصاء شده در جامعه هدف توسط هیئت اندیشه ورز، عنوان کرد: طلاق یا ضعف در پیوند‌های زوجین یکی از موارد است که به علت نداشتن اطلاعات کافی، همسرگزینی‌های نامطلوب، عدم استفاده صحیح از فضای مجازی، عدم شناخت زوجین از حقوق اجتماعی یکدیگر، فرهنگ تجمل گرایی و مصرف گرایی از عوامل موثر در بروز طلاق میان زوجین می‌باشد.

این مسئول با اشاره به موضوع سرپرست خانوار‌ها که یکی دیگر از آسیب‌های احصاء شده است، بیان کرد:مسئله سرپرست خانوار نیازمند توجه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی است که متاسفانه آمار از افزایش ۲۰ درصدی این موضوع در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد و استان زنجان در رتبه هفتم قرار دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان در ادامه تصریح کرد: رفع چالش‌های حقوقی و خلأ‌های قانونی، فراهم کردن الگو‌های مناسب، تقویت مراکز مشاوره حقوقی در سطح استان ها، تحت پوشش قرار گرفتن مشاوره ها، توان افزایی تاب آوری خانواده ها، طراحی روش‌های جایگزین و اوقات فراغت، آموزش خانواده‌ها برای به حداقل رساندن موضوع طلاق، فرهنگ سازی برای حمایت از زنان بی سرپرست از دیگر آسیب‌های سرپرست خانوار‌ها می‌باشد.

بلوری با اشاره به موضوع بیکاری، اعتیاد همسران، کاهش فرزندآوری، افزود:این موارد جز ۵ موارد آسیب‌های احصاء شده توسط گروه اندیشه ورز میباشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان خاطرنشان کرد: در حوزه زنان و خانواده مهمترین راهبرد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی زن و خانواده توازن و همدلی در نهاد خانواده است.

در ادامه جلسه دکتر سلمان حسینی معاونت اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان ضمن اشاره به آسیب‌های زنان سرپرست خانوار اظهار داشتند:زنان سرپرست خانوار به زنانی گفته می‌شود که همسران آن‌ها فوت کرده یا طلاق گرفته و یا همسرانشان از کار افتاده و همسرانی که در زندان‌ها هستند گفته می‌شود.

وی تصریح کرد:قشری به نام دختران خود سرپرست هستند که میانگین سنی آن‌ها ۳۵ سال به بالا، تنها و مجرد زندگی می‌کنند و دخترانی که در کنار پدر و مادر خود زندگی می‌کنند و نان آور خانواده هستند.

حسینی با اشاره به مشکلات سرپرست خانوار ها، عنوان کرد:مسکن، خانم امام وردی مجازی:
اشتغال، فشار اجتماعی، ازدواج زنان سرپرست خانوار، نداشتن بیمه عمر و درمانی از جمله موارد مشکلات زنان سرپرست خانوار‌ها می‌باشد.

این مسئول با اشاره به زنان بدسرپرست که از قشر‌های آسیب پذیر جامعه هستند، تأکید کرد:این قشر افرادی هستند که همسران اعتیاد شدید دارند و مسئولیت زندگی بر عهده زن خانواده است و هیچ ارگانی از آن‌ها حمایت نمی‌کند و این قشر از زنان در شرایط سخت و طاقت فرسا زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات زنان بدسرپرست و شرایط آنها، گفت::اورژانس اجتماعی با ارائه خدماتی از قبیل: خانه امن، مراکز مشاوره، مهارت آموزی، پرداخت تسهیلات، خانه سلامت برای دختران خانواده‌های بدسرپرست، خانه بازپروری مختص بانوان آسیب دیده از جمله خدمات اورژانس اجتماعی به زنان بدسرپرست است.

گفتنی‌است در ادامه جلسه اعضای کارگروه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در پایان جلسه دکتر صغری نسیمی رئیس کارگروه زن و خانواده ضمن تقدیر از اعضای کارگروه و مشارکت و همکاری آنها، گفت:: هدف از تشکیل این کارگروه آسیب شناسی و رفع و حل مشکلات بانوان در جامعه است که امیدوارم بتوانیم امسال با برگزاری جلسات در این راستا برای حل مشکلات بانوان استان قدم برداشته و اتفاقات موثری در این زمینه بیفتند.

وی در پایان برای جمع بندی و اولویت بندی آسیب‌های احصاء شده خاطرنشان کرد:اعضای کارگروه سه مورد از آسیب‌های مهم را انتخاب و در خصوص سه موضوع در خصوص آسیب‌ها و حل مشکلات در جلسات آتی صحبت و راه حلی در این خصوص اتخاذ شود.

لازم بذکر است طبق صحبت‌های صورت گرفته قرار بر این شد کارگروه زن و خانواده در نرم افزار روبیکا گروهی تشکیل و اعضای این کار گروه در آن تبادل نظر کرده و در خصوص سه موضوع مهم برای حل مشکلات بانوان راهکار‌هایی ارائه و اجرایی شود.
 
ارسال نظرات