زاهدان/ نماینده ولی فقیه در سیستان وبلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: تقویت جنبه‌های مهارتی، معرفتی، معنوی و اخلاقی عامل بهره‌وری صحیح از جامعه مداحان خواهد بود.
کد خبر: ۹۳۷۲۱۴۳
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان،  آیت‌الله مصطفی محامی در نشست با جمعی از مداحان سیستان وبلوچستان گفت: یکی از  جنبه‌های مهم کار این است که این قشر از جامعه برای سرآمدان عالم آفرینش مداحی می‌کنند و چنین چیزی تکلیف ایجاد می کند و جهت دیگر کار در فضای دینی و معرفتی بوده که دارای ارزش بسیاری است.

امام جمعه زاهدان افزود: میزان و دامنه تاثیرگذاری از دیگر جهات اهمیت کار مداحان است به گونه‌ای که عمق کار آن‌ها می‌تواند در دل و جان مخاطب تاثیرگذار باشد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: در قدم اول باید خداوند متعال را سپاس‌گذار باشید که توفیق صرف عمر در این جهت را پیدا کرده‌اید و شکرگذاری تنها در مقام حرف نیست بلکه در عمل هم باید به جایگاه خود واقف و در گفتار و رفتار خود الگویی چون خاندان پیامبر را در نظر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به لحاظ کمی تعداد مداحان فعال درسیستان و بلوچستان مهم است البته تمامی این‌ها باید مخاطبان خود را در تراز انقلاب و بیانیه گام دوم تربیت کنند.

محامی خاطرنشان کرد: در قدم اول باید همین تعداد از مداحان موجود در استان را مورد توجه قرار داده و برای رشد و ارتقا آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و در گام دوم به تربیت افراد از میان نسل جدید بپردازیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صحیح در جهت استفاده و بهره وری صحیح از جامعه مداحان بیان کرد: در این جهت چند نکته قابل توجه است ابتدا تقویت جنبه‌های مهارتی است زیرا در این صورت کار شما بهتر و موثر تر واقع خواهد شد دوم فهم مداح از مسائل دینی که تاثیر مستقیم بر روی محتوای ارائه شده دارد.

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان با بیان سومین نکته یعنی جنبه‌های معنوی و اخلاقی مداحان خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است مداح حرف خاصی به زبان نیاورد اما به جهت حال روحی خاص تاثیر آن بر مخاطب بسیار بیشتر باشد و تا عمق جان نفوذ کند.

وی با اشاره به لزوم گسترش تعداد مداحان در سیستان و بلوچستان افزود: استفاده و جذب اهل‌سنت نیز از دیگر موارد مهم و موثر است چرا که اهل سنت استان نیز نسبت به اهل بیت محبت داشته و با شیوه خاص خود به ستایشگری اهل‌بیت می‌پردازند.

محامی تصرح کرد: تجلیل از پیشکسوتان عرصه مداحی کار شایسته‌ای است و باید در طول سال ادامه‌دار باشد و معیار انتخاب افراد نیز جامع و شامل عرصه‌های مختلف باشد.

 رییس سازمان بسیج مداحان سیستان وبلوچستان نیز در این نشست اظهارداشت: جذب و سازماندهی، ارتقای معرفت دینی، توسعه فرهنگ بسیج و ارتقا کیفیت مداحان از جمله مهمترین اهداف سازمان بسیج مداحان در سیستان‌وبلوچستان است.

محمدجواد جامعی ادامه داد: در حال حاضر تعداد یکهزارو ۲۰۰ مداح بسیجی در سطح کانون‌های بسیج مداحان استان فعال هستند.

 

ارسال نظرات