نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از کار بر روی پروژه دستیابی به تسلیحات اتمی نشان نداده و اتهامات در این خصوص با هدف اثرگذاری بر گفت‌وگوهای وین انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۳۷۳۰۱۸
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز (سه‌شنبه) گفت که ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از کار بر روی پروژه دستیابی به تسلیحات اتمی نشان نداده و اتهامات در این خصوص مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

این اظهارات وی در واکنش به مقاله روزنامه «نیویورک تایمز» که به نقل از کارشناسانی که آخرین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، مدعی شد که تقریباً در یک ماه، ایران می‌تواند مقدار کافی مواد هسته‌ای برای ساخت یک کلاهک اتمی را به دست آورد. 

این دیپلمات روس که همچنین کشورش را در شورای حکام آژانس نمایندگی می‌کند، گفت: از چنین گمانه‌زنی‌ها استقبال نمی‌شود. ساخت یک بمب اتمی برای یک کشور غیر اتمی (کشوری که مجهز به تسلیحات اتمی نیست) بسیار دشوار است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران در این راستا فعالیت می‌کند. این چیزی نیست جز گمانه‌زنی که قصد ایجاد موج در خصوص این مسئله را در زمانی دارد که همه طرف‌ها باید دوباره با ایالات متحده بر سر میز مذاکره بنشینند و مسئله احیای برجام را حل کنند. 

وی گفت روسیه از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند.

اولیانوف تصریح کرد: تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات هنوز مشخص نیست. با این حال، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران دیروز گفت که روند مذاکرات به زودی از سر گرفته می شود. قبلاً چنین اظهاراتی از سوی طرف ایرانی بیان نشده بود. خوشبختانه این نشان می‌دهد ایرانی‌ها تقریباً آماده بازگشت به میز مذاکره در وین هستند. در این صورت، ما از آن استقبال می‌کنیم. معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است.

وی پیش‌تر هم با اشاره به صحبت‌های «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این سیگنالی دلگرم‌کننده از ایران است. از سرگیری مذاکرات وین مدت‌هاست که به تعویق افتاده است».

خطیب‌زاده در نشست خبری دوشنبه در وزارت خارجه گفته بود: «ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد. روابط ایران و آژانس روابط فنی و به دور از ملاحظات سیاسی است. حسن‌نیت نشان دادن یک اتوبان دو طرفه است. آن‌چه بین ایران و آژانس رخ داده اگر توسط جهات دیگر تخریب شود، پاسخ ایران را در پی خواهد داشت».

وی در این‌باره تاکید کرد: «گفت‌وگوهای وین از سر گرفته می‌شود. دولتی رفته و آمده است. دولت ضمن این‌که اعلام کرده گفت‌وگوهای وین را در تاریخ نزدیک از سر می‌گیرد و قطعاً انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند».

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز «عباس عراقچی» در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

ارسال نظرات