نماینده ولی‌فقیه دراستان وامام جمعه ایلام گفت:اگر فراگیری علم و دانش طلاب و روحانیون همراه با تهذیب نفس است در این صورت می توانند مروج سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشند و احکام دینی را بخوبی در جامعه اشاعه دهند.
کد خبر: ۹۳۷۳۱۲۵
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار روز چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با تقدیر از اساتید و مدرسان حوزه های علمیه استان در سال گذشته و با شرایط کرونایی، اظهار داشت: مسوولیت و رسالتی که مدیران و متولیان حوزه های علمیه بر عهده دارند، بسیار سنگین و به همان اندازه خطیر اما اقدامی بسیار ارزشمند نزد خداوند متعال است.

وی با بیان اینکه از جامعه روحانیت و طلاب انتظار می رود در این جایگاهی که قرار دارند عامل هم باشند، افزود: تربیت و آموزش طلاب در حوزه بر اساس تهذیب نفس و آموزش علمی و عملی آنان در جامعه بسیار اثربخش است.

امام جمعه ایلام نقش طلاب و روحانیون را در آموزش مسایل دینی، پاسداری از دین و ارزش های انقلابی بسیار مهم برشمرد و یادآور شد: وقتی انسان عظمت الهی را درک می کند، همواره رفتار او خاضعانه خواهد بود و قنوت آن طاعت و بندگی همراه با خضوع است.

کریمی تبار اضافه کرد: در روایات نقل شده که نماز شب بهترین حالت خضوع در برابر خداوند است که در خلوت شب انسان می تواند با خالق و معبود خود بخوبی ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه چنین فردی که در برابر خدواند خاضع است، در حالی که از عذاب الهی ترس دارد، به رحمت الهی هم امیدوار است، گفت: علمی برتر است که انسان را به خدا ربط و انسان را وادار می کند که در برابر عظمت های خداوند متواضع بوده و نماز شب برپا دارد.

حجت الاسلام کریمی تبار تاکید کرد: برخی علوم ارزش ابزاری دارند و سلاح و شمشیر دو لبه ای هستند که در برخی موارد این سلاح می تواند انسان را به بهشت و یا جهنم رهنمون کند.

امام جمعه ایلام با اشاره به اینکه صاحبان خرد می توانند تشخیص دهند که عالم و جاهل با هم فرقی دارند یا خیر، یادآور شد: در مسوولیتی که اساتید حوزه بر عهده دارند، تهذیب نفس بسیار مهم است، یعنی علم دینی ما اگر بدون تذهیب نفس باشد بسیار خطرناک است که در راستا باید تلاش کنیم که علم ما برای کسب رضای خداوند متعال باشد.

وی با بیان اینکه یکی از تهدیداتی که برای حوزه های علمیه وجود دارد این است افرادی به نیت اینکه کسب مقامی کند، وارد حوزه های علمیه شوند، تصریح کرد: باید در کنار حکمت و علم حکمت عملی را هم یاد گرفت و حکمت عملی در انجام واجبات الهی و مقابله با هوای نفس است.

امام جمعه ایلام ادامه داد: اساتید حوزه نقش مهمی در تربیت شاگردان دارند که یکی از نکاتی که در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد تکریم اساتید از سوی شاگردان در سطوح مختلف است که این فرهنگ را بزرگان دینی ما بعنوان یک میراث ماندگار به ما انتقال داده اند.

ارسال نظرات