خبرهای داغ:
به بهانه ۲۱ سپتامبر روز جهانی آلزایمر

از آلزایمر چه می‌دانید؟

بیماری آلزایمر یک بیماری نورودژنراتیو است که بـا اختلالات قابل توجه در عملکرد‌های حافظه و شـناختی همـراه می‌باشد.
کد خبر: ۹۳۷۴۶۲۲
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
عضو هیئت علمی و استادیار ژنتیک مولکولی دانشگاه شهید جمران اهواز می‌گوید: از علائم این بیماری افــت عملکرد‌های شـناختی، اخـتالل در فعالیـت هـای عـادی روزمره و تغییـر در اعمـال رفتـاری فـرد مـی باشـد. از آلزایمر چه می‌دانید؟


دکتر محمد رضا حجاری افزود: در بیمـــــاری آلزایمـــــر یکـی تجمـع پـالک در قسمت خارج سلولی نورون‌ها رخ داده که پپتیـدهای بتـا آمیلوئیدی جزء اصلی این پالک‌ها را تشکیل می‌دهند.


این متخصص ادامه داد: آمار‌ها حاکی از افزایش قابل توجه این بیماریدر سال‌های اخیر می‌باشد به طوریکه میزان شیوع این بیماری در کل دنیا در حدود ۴۲ میلیون نفر تخمین زده میشود که به نظر می‌رسد با افزایش قابل توجهی تا سال ۴۲۰۲ مواجه باشیم.

دکتر محمد رضا حجاری خاطر نشان کرد: علل بروز آلزایمر شامل عوامل ژنتیکی و همچنین عوامل متعدد محیطی می‌باشند. هر چند بیماری آلزایمر یک بیماری پیچیده چندعاملی است، اما در درصدی از موارد به صورت ارثی باتوارث اتوزومال غالب (AD) می‌باشد..
وی افزود: مطالعــات نشــان می‌دهــد کــه وجــود یـک فـرد بیمـار در فامیـل، ریسـک ابتلا بـه ایـن بیمـاری را تــا حد قابل توجهی افزایــش میدهــد.


همچنین مطالعات حاکی از دخالت ژن‌های متعددی در ایجاد این بیماری هستند. از آلزایمر چه می‌دانید؟


عضو هیئت علمی و استادیار ژنتیک مولکولی دانشگاه شهید جمران اهوازمی گوید:اکثر بیماران مبتلا به آلزایمر، دچار نوع دیررس بیماری هستند که علائم آن در حدود ۲۰ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد.



دکتر حجاری می‌گوید: تصور می‌شود که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و شیوه‌ی زندگی افراد می‌تواند در میزان خطر ابتال به بیماری موثر باشد.


وی خاطر نشان کرد: همچنین بیماری آلزایمر با شروع زودرس ۲۰ سالگی تا اواسط این سن در موارد محدودی از افراد مبتلا به آلزایمر دیده می‌شود.


متخصصان می‌گویند: در مواردی این بیماری به دلیل به ارث بردن جهش بیماری زا در یکی از ژن‌هایی که سب بروز بیماری آلزایمر خانوادگی با سن شروع زودرس می‌شود، ایجاد می‌گردد. از آلزایمر چه می‌دانید؟

شیوه زندگی در ابتلا به بسیاری از بیماری‌های چندعاملی از جمله آلزایمر نقش مهمی دارد. رژیم غذایی سالم، تمرینات ورزشی منظم، کیفیت خواب، مدیریت استرس و فعالیت ذهنی میتواند احتمال ابتال به آلزایمر را کمتر کند؛ اما به هرحال ژنتیک در این میان فاکتور قابل توجهی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها