خبرهای داغ:
سردار آتانی گفت: باور جوانان، نقطه اقتدار ماست و شعار هفته دفاع مقدس «ما مقتدریم»، یعنی ما برخوردار از نیروی عظیم جوانان در تمام عرصه ها هستیم.
کد خبر: ۹۳۷۵۶۷۸
|
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

به گزارش بسیج؛ هشت سال دفاع مقدس، برهه ای خاص در تاریخ میهن اسلامی است که مولفه های مهمی این جنگ را مدیریت کرده و نقش و آن را به پیروزی رساندند. در اواخر تابستان ۱۳۵۹، رژیم بعث عراق به بازی‌گردانی آمریکا و دولت‌های استعماری شرق و غرب و با حمایت بی‌دریغ کشورهای عربی منطقه، به خاک ایران تجاوز کرد. آن روزها شاید دولت عراق، هرگز از قدرت فکری و عملی جوانان ایران مطلع نبود. از همین‌رو بود که صدام، طی مصاحبه‌ای با خیالی واهی در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «بقیه سؤالات را حداکثر یک هفته دیگر در مصاحبه بعدی در تهران پاسخ خواهم داد!». اما نسل جوان انقلابی، با حضوری به‌ موقع و اثرگذار در میدان نبرد، تمام این نقشه‌ها را بر هم زد.

دفاع مقدس، سرشار از رشادت های غرورآفرین جوانان ایران است. خلاقیت‌ها و ابتکار عمل‌هایی که با تکیه بر توان داخلی توسط جوانان رزمنده ایرانی رقم خورد و اعتماد به نیروی جوان از سوی امام راحل به عنوان فرمانده جنگ، در تاریخ جنگ‌های نظامی جهان کم‌نظیر بود، به‌طوری که بن‌بست‌های بزرگی را از سر راه برداشت.

جریان تفکر نو پس از عزل بنی صدر

سردار رستمعلی رفیعی آتانی، فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین که روزهای جنگ را از نزدیک درک کرده است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به جوان‌گرایی امام راحل در انتخاب فرماندهان جوان جهت فرماندهی عملیات های دوران دفاع مقدس بیان کرد: چندین مولفه در دوران دفاع مقدس وجود داشت که یکی از این مولفه ها رهبری امام راحل بود که فرماندهی جنگ را برعهده گرفت. پس از تجاوز دشمن به خاک میهن اسلامی، مرزبانان، بخشی از دفاع را برعهده گرفتند، لشگرها و تیپ های ارتش وارد عرصه شد و این در حالی بود که بخشی از سرداران ارتش که در دستگاه شاه بودند، گریخته بوده و یا دستگیر و اعدام شده بودند و بدنه جوان ارتش در این برهه از زمان فرماندهی جنگ را برعهده گرفته بود.

فرماندهان جنگ، بدون گذراندن هیچ دانشگاهی به سطح بالایی از فرماندهی رسیده بودند

وی گفت: اما هنوز آن حال و هوای جوان انقلابی در جنگ شکل نگرفته بود. چون هنوز جریان فکری بنی صدر در جنگ حاکم بود. وقتی بنی صدر از فرماندهی کل قوا عزل شد و عدم کفایت سیاسی وی صادر و وی از کشور فرار کرد، روحیه و تفکری نو‌ در جنگ شکل گرفت.

سردار آتانی اظهار کرد: در این برهه از زمان بنا شد که جنگ را امام راحل فرماندهی کند و فرماندهان جوان مستقر سپاه در منطقه جنوب شاهکار خود را به نمایش بگذارند. این فرماندهان نسلی بودند که اختلاف سنی زیادی باهم نداشتند. شهید حسن باقری«نابغه نظامی»، شهید علی هاشمی، غلامعلی رشید، شمعخانی، محسن رضایی، سردار صفوی، گردونه و حلقه اول فرماندهی سپاه را در آن روزها برعهده داشتند که هیچ دانشگاه نظامی را نگذرانده بودند اما باور به جنگ و باور دفاع در وجودشان بود که دنیا باور نداشت این فرماندهان بدون گذراندن هیچ دانشگاهی به این مرحله از سطح فرماندهی رسیده باشند.

با اتکا به خداوند و با باورهای دینی، فرماندهان جنگ شکل گرفتند

فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین با اشاره به سخنان سردار حاج علی فضلی در پاسخ به یکی از فرماندهان پاکستانی مبنی بر سطح بالای فرماندهان جوان دوران جنگ تصریح کرد: سردار فضلی در پاسخ به پرسش این فرمانده پاکستانی گفت؛ «ما هم سطحمان پایین بود، آن کسی که ما را بزرگ کرد، امام بود.» امام شخص نیست، بلکه امام راه، سلوک و مکتب است که با مبانی دینی و اعتقادی، این نسل جوان را وارد میدان کرد.

وی افزود: جوان خصوصیتی دارد که این باور و امامت امام را به رخ کشیده و در عرصه عمل آن را نمایان کرد. جوان، اهل ریسک و خستگی ناپذیر است و عمل مستمر را انجام می دهد و این خصوصیات در فرماندهان جنگ شکل گرفت و بروز یافت. صحنه جنگ، «أحلی من العسلی» برای جوانان بود اما در نگاه و قله هدف خود شکی نداشتند. با اتکا به خداوند و با اعتقاد عمیق باورهای دینی، فرماندهان جنگ شکل گرفتند.

سردار آتانی با اشاره به جمله سردار سلامی در توصیف سردار سلیمانی مبنی بر این که «شهید قاسم سلیمانی، رخساره عملی ولی فقیه بود» خاطرنشان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی، مطیع فرمان ولی فقیه بود. لذا فرماندهان دوران جنگ، رخساره عملی امام بودند که آنچه که امام فرمود را دریافت کرده و آن را به مرحله عمل رساندند. امام فرمود دفاع همه جانبه و این جمله به جان جوانان نشست.

امام سطح دشمن را پایین آورد و فرماندهان خود را بزرگ کرد و این امر در پرتو اعتماد به جوانان بود چون می دانست که جوان، با عمل وارد میدان می شود.

تفکر امام(ره)، جوانان را به همه باورهای ۱۴۰۰ ساله ما متصل می کند

مقام ارشد نظامی استان قزوین با اشاره به دیدار فرماندهان جنگ با امام راحل عنوان کرد: فرماندهان در دیدار با امام خمینی(ره) به وی گفتند که رزمندگان زیادی تحت فرمان ما در جنگ علیه دشمن بعثی به شهادت رسیدند، امام راحل با همان منطق مبتنی بر مبانی دینی در پاسخ به این فرماندهان گفت؛ «شما گمان می کنید تصادفی وارد عرصه جنگ شده اید؟ نام شما از ازل در لیست مجاهدان نوشته شده است». این پاسخ امام خمینی(ره)، جوان را به همه باورهای ۱۴۰۰ ساله ما متصل می کند و شهدای برجسته ای همچون شهید صیاد شیرازی، شهید آبشناسان، علی هاشمی و غیره از این مکتب پرورش می یابند.

راه نجات امروز ما پشتوانه معنوی است که در دوران جنگ بر فضای جامعه حاکم بود

به گزارش بسیج، بی‌جهت نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، نسل جوان را مخاطب قرار داده و آنان را محور تحقق نظام پیشرفته‌ اسلامی می‌دانند: «راه طی‌ شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ اسلامی بسازند.»

سردار آتانی ضمن اشاره به این نکته که راه نجات امروز ما همین پشتوانه معنوی است که در دوران جنگ بر فضای آن روزها حاکم بود خاطرنشان کرد: امروز مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با همین منطق، پرچم چله دوم انقلاب را به دست جوانان می سپارد و بیان می کند که راه پیش رو راحت تر از راه گذشته است. راهی که با دست خالی جنگ را پیش بردیم و امروز سیم خاردار، همان موشک میان برد است و خودباوری جوانان، باعث شد تا سامانه سوم خرداد کف تکنولوژی و تسخیر پهپاد آمریکایی، آوج تکنولوژی را رقم زند.

باور جوانان، نقطه اقتدار ماست

وی یادآور شد: باور جوانان، نقطه اقتدار ماست و شعار هفته دفاع مقدس «ما مقتدریم»، یعنی ما برخوردار از نیروی عظیم جوانان در تمام عرصه ها هستیم. جنگ همچنان ادامه دارد و فقط جغرافیای جنگ تغییر کرده است. ما جبهه ای به نام جبهه اقتصادی و جبهه ای به نام احیای مدیریت جدید داریم و باید با منطق خلق جبهه مدیریت جدید وارد میدان شویم که این امر با حضور جوانان معنا می یابد و مصداق آیه های الهی است که باید در مسیر صراط مستقیم ثابت قدم باشیم که جوانان ثابت قدم های مسیر پیش رو هستند.

به گزارش بسیج، اعتماد به نسل جوان، تجربه‌ای است که انعکاس آن را در مسیر پرافتخار گذشته می‌توان دید. اقدامات و تأکیدات عملی و علنی رهبر انقلاب نیز به روشنی مشخص‌کننده مسیر اجرایی این مهم برای امروز و فرداست؛ روش اجرایی این موضوع در گام دوم انقلاب، خطی علنی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را ترسیم کرده‌اند. اما گویا برخی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند آن را درک کرده و شرایط عمل به آن را فراهم سازند. بی‌شک اعتماد به جوانان و سپردن امور به آنها ترسی ندارد؛ حوادث مختلف و پیشرفت های بزرگ کشور نشان داد که در صحنه عمل، این جوانان هستند که در هر لباس و پیشه‌ای، مغز متفکر امور هستند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها