در نشست اضطراری؛

شورای امنیت در مورد کره شمالی به اجماع نرسید

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست اضطراری روز جمعه خود که در پی آخرین شلیک موشک‌های مافوق صوت کره شمالی تشکیل شد و همچنین یک روز پس از آزمایش جدید پیونگ یانگ، نتوانست به یک نظر واحد برسد.
کد خبر: ۹۳۸۰۰۲۳
|
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک دیپلمات یکی از کشور‌های عضو شورای امنیت می‌گوید فرانسه خواهان یک بیانیه رسانه‌ای بود، اما چین و روسیه اعلام کردند اکنون زمان آن نیست و آن‌ها به زما برای تحلیل و بررسی اوضاع نیاز دارند.


نشست شورای امنیت که بیش از یک ساعت به طول انجامید و پشت در‌های بسته انجام شد به درخواست آمریکا و فرانسه و انگلیس بود و ابتکار عمل نادری از سوی آمریکا از سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.


هدف این نشست بررسی شلیک موشک از سوی پیونگ یانگ در اوایل هفته گذشته بود. کره شمالی خود این موشک را موفق صوت معرفی کرده است. کره شمالی پس از آن اعلام کرد روز پنجشنبه یک موشک ضد‌هایی را با موفقیت آزمایش کرده است که به تازگی توسعه داده است.


یک منبع دیپلماتیک گفت پاریس در پیش نویس خود نگرانی‌های شورا در برابر فعالیت‌های کره جنوبی را تایید کرد و خواستار اعمال تحریم‌های کامل شد.


این منبع افزود اکثریت اعضای شورا از جمله آمریکا از پیش نویس اعلامیه حمایت کردند، اما روسیه و چین اعلام کردند این کار در شرایط کنونی درست نیست.


کره شمالی از مدت‌ها پیش از آزمایش تسلیحاتی برای افزایش تنش در یک فرایند با دقت بررسی شده استفاده می‌کند.


سو کیم از اندیشکده آمریکایی رند کورپوریشن می‌گوید کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با اقدامات اخیر خود در حال سنجش دما با واشنگتن و محدودیت‌های خود در زمینه تحریک است.


وی افزود احتمالا رهبر کره شمالی می‌خواهد ببیند تا کجا می‌تواند پیش برود تا دولت بایدن تسلیم شود.


در سال ۲۰۱۷ با ابتکار عمل دولت ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از آزمایش هسته‌ای و موشکی کره شمالی تحریم‌های اقتصادی سنگینی علیه این کشور تصویب کرد.


از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، فرانسه که اندکی منزوی شده بود در خط مقدم درخواست برگزاری جلسه غیر علنی شورای امنیت قرار گرفته است.


۲۷ اکتبر اندکی پس از آزمایش موشک مافوق صوت کره شمالی، کیم سونگ سفیر کره شمالی در سازمان ملل متحد در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد اعلام کرد آزمایش سلاح و تقویت توان دفاعی حق مشروع کشورش است.


اما از دیدگاه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا کاملا برعکس است و کره شمالی به دنبال بی ثباتی و ناامنی است.


بلینکن در حاشیه مذاکرات در پیتسبورگ به خبرنگاران گفت ما نگران این نقض مکرر قطعنامه‌های شورای امنیت هستیم که موجب ایجاد بی ثباتی و ناامنی می‌شود.


کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز پنجشنبه پیشنهاد مذاکره آمریکا را رد کرد و جو بایدن را به ادامه اقدامات خصمانه روسای جمهور پیشین متهم کرد. اما واشنگتن بلافاصله این اتهامات را رد کرد.


آن چان-ایل پژوهشگر و فراری سابق کره شمالی می‌گوید با شلیک موشک دید پیونگ یانگ به دنبال افتخار آفرینی و اعلام حضور در عرصه بین المللی است.


مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی اخیرا بر خواست خود برای اعلام رسمی پایان جنگ کره تاکید کرد. خصومت‌ها میان دو کره در سال ۱۹۵۳ با یک آتش بس ساده پایان یافت، اما هنوز پیمان صلح رسمی امضا نشده است.


آن چان- ایل می‌گوید پیونگ یانگ با این شلیک‌های مکرر به دنبال به دست آوردن زمان و تلاش برای استفاده بهینه از پیشنهاد سئول برای اعلام پایان جنگ و پیشنهاد واشنگتن برای مذاکره بدون پیش شرط است.


دولت بایدن بار‌ها اعلام کرده است آماده از سرگیری مذاکرات بدون پیش شرط است و این در حالیست که کره شمالی پایان تحریم‌های شدید را خواستار است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار