ابویی گفت: زیرکی امام رضا علیه‌السلام و در عین حال مسئولیت‌پذیری ایشان برای حفظ کیان شیعه و پایداری ایشان در جبهه مقاومت علیه بنی‌عباس در تاریخ جز افتخارات اهل بیت و شیعیان آن حضرت است.
کد خبر: ۹۳۸۱۲۹۱
|
۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، حجت‌الاسلام محمدرضا ابویی مسئول بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در یزد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: درست است که امام رضا علیه‌السلام در ظاهر همانند دیگر ائمه ما، سیاست تقیه پیش گرفتند، اما هیچ وقت بر سر اصل امامت و اصل دین تن به تقیه ندادند؛ بلکه امام رضا علیه‌السلام با هوشمندی مخالفت خودشان را با انتقال‌شان به منطقه مرو آشکار کردند تا کسی فکر نکند ایشان به رضایت خودشان به مرو رفتند.

وی افزود: اصل آوردن امام رضا علیه‌السلام به مرو برای مأمون پیروزی محسوب می‌شد لذا امام تا توانست در آشکارا و به طور ضمنی با این مسئله ابراز مخالفت کرد تا پیروزی مأمون به نوعی خدشه‌دار شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: سرانجام با اصرار زیاد مأمون و آن هم با حدود دو ماه بحث و تهدید، ولایت عهدی خلیفه عباسی به امام تحمیل شد و امام هم به اجبار ولایت عهدی را پذیرفتند.

ابویی خاطرنشان کرد: مأمون امام رضا علیه‌السلام را تهدید به کشتن کرد که روایت آن در بحارالانوار علامه مجلسی وجود دارد و خود این تهدید دلیل روشنی بر تحمیلی بودن ولایت عهدی بر امام است.

وی عنوان کرد: امام رضا (ع) خیلی تلاش کردند تا مأمون به اهدافش نرسد و به همین جهت امام از عباسی‌ها اعتراف گرفتند مبنی بر اینکه این خلافت و امامت حق اهل بیت علیهم‎السلام است در حالی که مأمون نمی‌خواست به چنین حقی اعتراف کند لذا ولایت عهدی امام برعکس خواسته‌های مأمون جلو رفت.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام در جایی به صراحت سپردن ولایت عهدی از سوی مأمون را اعتراف به حق خودشان در امامت می‌دادند؛ بر همین اساس امام در جمله‌ای که در کتاب عیون اخبار الرضا آمده است می‌فرمایند «آنچه را که دیگران نسبت به حق ما در انجام آن مقاومت می‌کردند مأمون این حق را به رسمیت شناخت و خلافت را برای من واگذاشت اگر بعد از او زنده بمانم» و این جمله "اگر بعد از او زنده بمانم" پیام دارد مبنی بر اینکه مأمون نمی‌گذرد من زنده بمانم.

ابویی تأکید کرد: در واقع مأمون اعتراف کرده است که خلافت متعلق به امام رضا علیه‌السلام است یعنی هم به حقانیت اهل بیت علیهم‌السلام برای خلافت اعتراف کرده است و هم اینکه امام با بیان اینکه مأمون "نمی‌گذارد من زنده بمانم" خواسته‌ها و اهداف مأمون را ناکام گذاشتند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که امام رضا (ع) شرط کردند که هیچ عزل و نصبی انجام ندهند و هیچ مداخله‌ای در امور سیاسی نداشته باشند، یعنی ایشان با این اقدامات نشان دادند و مردم را متوجه کردند که این مسئولیت تشریفاتی است و به تعبیری مأمون را رسوا کردند.

ابویی تصریح کرد: زیرکی امام رضا علیه‌السلام و در عین حال مسئولیت‌پذیری ایشان برای حفظ کیان شیعه و پایداری ایشان در جبهه مقاومت علیه بنی‌عباس در تاریخ جز افتخارات اهل بیت و شیعیان آن حضرت است.
ارسال نظرات