خبرهای داغ:
همدان-امام جمعه همدان گفت: مسئولان اقدام به اجرای طرح‌های توسعه‌ای بدون پیوست فرهنگی می‌کنند، در حالی که از ابتدا باید با مهندسی فرهنگی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.
کد خبر: ۹۳۸۱۴۵۷
|
۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲

باید با مهندسی فرهنگی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کردبه گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله حبیب الله شعبانی موثقی در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در حسینیه امام خمینی (ره) شهر همدان اظهار داشت: دولت برنامه ریزی خوبی برای کاهش قیمت کالاها در بلند مدت دارد که رسیدن به این هدف کمی زمانبر است بنابراین می‌طلبد نسبت به مهار و تنظیم قیمت برخی از اقلام اساسی و مورد نیاز مردم از جمله برنج، مرغ و تخم مرغ اقدام کند.

وی اضافه کرد: پایین آوردن قیمت برخی از نیازهای مردم از جمله مسکن، زمین، رفع مشکل بدهی‌های دولت و سامان دادن به صادرات و واردات نیازمند گذشت زمان بوده هر چند در فضای مجازی برخی اقدام به طرح مطالب نادرست در این باره می‌کنند.

امام جمعه همدان گفت: بسیاری از طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور بدون پشتوانه و مطالعات فرهنگی صورت می‌گیرد یعنی پیوست فرهنگی ندارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که رهبری فرزانه انقلاب بارها در این باره تذکر دادند و از چند سال پیش موضوع مهندسی فرهنگی را طرح کردند.

شعبانی موثقی بیان کرد: برای نمونه بیشتر ساختمان‌های اداری شهر همدان در مناطق بالای شهر و مناطق خاص ایجاد شده که سبب بروز ترافیک، توسعه نامتوازن شهری، ترغیب سکونت کارمندان در بالای شهر و شکاف طبقاتی شده است.

وی ادامه داد: این نوع ساخت و ساز ادارات موید بی‌توجهی به پیوست فرهنگی در اجرای طرح های توسعه بوده که نتیجه آن آسیب‌های فرهنگی است.

امام جمعه همدان افزود: به گفته یکی از مسئولان بسیاری از قنات‌های شهر همدان به علت ساخت و سازهای غیراصولی از بین رفته است همچنین اجرای برخی از طرح‌ها سبب افزایش ترافیک شده است.

وی اضافه کرد: مسئولان اقدام به اجرای طرح‌های توسعه‌ای بدون پیوست فرهنگی کرده و پس از بروز آسیب‌های اجتماعی می‌گویند پس حوزه علمیه کجاست در حالی که از ابتدا باید با مهندسی فرهنگی از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

شعبانی موثقی اظهار داشت: دولت وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال را داده است که تصویب، ابلاغ و جانمایی زمین برای ساخت این واحدها زمانبر است.

وی اضافه کرد: با این وجود از دولتمردان انتظار می رود در ساخت مسکن نگاه فرهنگی داشته باشد همچنین در صورت نیاز شهرهای جدید با الگوی ایرانی – اسلامی با نگاه به معماری سنتی و اسلامی طراحی کنند.

خطیب جمعه همدان تاکید کرد: ایجاد دهه‌های جدید با عناوین «محسنیه»، «زینبیه» و «صادقیه» سبب تبدیل این دهه‌ها به پدیده‌های اجتماعی می‌شود.

وی اضافه کرد: باید در زمینه عزاداری ها بسیار دقت کرد تا زمینه‌ساز هتک حرمت به ائمه اطهار (ع) نشویم.

شعبانی موثقی با بیان اینکه این قبیل کارها با سیره اهل بیت همخوانی ندارد، گفت: ایجاد دهه‌های جدید بر خلاف مرجعیت دینی است بنابراین تنها باید به روزهای شهادت امامان و ماه‌های محرم و صفر توجه داشت و عزاداری کرد.

وی در ادامه خواستار مشارکت مردم در طرح واکسیناسیون شد و اظهار داشت: وقتی جمع زیادی از متخصصان تاکید بر ضرورت تزریق واکسن کرونا دارند با وجود برخی نقدها و مخالفت‌ها با این موضوع، نظر عقلا مقدم بر ایده جمع محدود افراد است.

امام جمعه همدان همچنین به بیان مراتب شکرگزاری پرداخت و گفت: بالاترین شکر نسبت به پروردگار، ایمان به خدا با تصدیق و باور آموزه‌های قرآنی به ویژه وجود حساب و کتاب و قیامت است.

وی دومین مرتبه شکرگزاری را شناسایی و اعتراف به ایمان به ولایت حضرت علی (ع) و فرزندان او و محبت، تبعیت و پیروی از این خاندان دانست و اظهار داشت: هیچ شکرگزاری در نزد خداوند شایسته‌تر و برتر از خدمت به خلق خدا، رفع گرفتاری و مشکلات اقتصادی شهروندان نیست.

شعبانی موثقی بیان کرد: برخی از افراد به علت ۱۰ تا ۲۰ میلیون بدهی زندانی شدند که اقوام این افراد به عنوان دوستداران امام رضا(ع) به تبعیت از این امام همام باید نسبت به گره گشایی از مشکلات زندانیان اقدام کنند.

وی تاکید کرد: بودجه ای در شهر و کشور برای فعالیت قرآنی پیش بینی نشده است در حالیکه وظیفه جامعه دینی و نظام جمهوری اسلامی ترویج معارف قرآنی است.

خطیب جمعه همدان افزود: با وجود تدوین سند قرآنی برای توسعه این قبیل فعالیت‌ها اعتباری نیست که انتظار می‌رود نمایندگان مردم در خانه ملت نسبت به اختصاص اعتبار و تصویب آن در خانه ملت و سایر نهادهای استانی نسبت به کمک به این موضوع تلاش و همکاری کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات