نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: در این باره در مجلس دهم طرح شفافیت را مطرح کردیم که باید شفاف‌سازی می‌شد و همه مسائل روشن باشد ولی در مجلس دهم با رای قاطع این طرح رد شد.
کد خبر: ۹۳۸۱۶۸۱
|
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در میز اتفاق امروز در برنامه سلام تهران، در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با شفافیت مشکل دارند، اظهار داشت: در نظام ما که یک نظام پارلمانی است مردم به صورت مویرگی در شهر، روستا و بخش‌های مختلف آرا را متمرکز کرده و یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می‌کنند که در واقع مسیری است تا مردم حرف‌های خود را به‌ صورت متمرکز به مجلس شورای اسلامی منتقل کنند که با این مهم یک مقدار ما فاصله داریم.

وی افزود: اینکه دریچه‌ای برای انتقال مسائل به مجلس شورای اسلامی باشد بالاترین مدل حل مسائل در کشور است، متاسفانه گاهی فشارهای بیرونی، لابی‌گری ها و مسائل مختلف باعث مشکل می شود و به همین دلیل خیلی‌ها دوست ندارند، رای‌شان آشکار شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این باره در مجلس دهم طرح شفافیت را مطرح کردیم که باید شفاف‌سازی می‌شد و همه مسائل روشن باشد ولی در مجلس دهم با رای قاطع این طرح رد شد.

پژمان‌فر با اعلام اینکه موضوع شفافیت موضوع ضروری و حق مردم است، بیان کرد: وقتی نماینده‌ای انتخاب می‌شود در واقع رابطه نمایندگان با مردم، وکالت است و مردم موکلان ما هستند و باید شفاف‌سازی صورت گیرد که به‌جز مسائل نظامی، امنیتی و مسائل خاصی که طبقه‌بندی شده به غیر از آن تمام مسائل شفاف‌سازی انجام شود.

وی ادامه داد: یک نماینده در مقابل آرایی که می‌دهد باید برای تمام مسائل پاسخگو باشد که این مسائل یک مقدار باوجود جریانات حزبی در کشور به‌معنای واقعی که مورد انتظار است شاید به راحتی شکل نگیرد که یک آفت است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مساله که زمینه جریان‌های حزبی در کشور راه اندازی شود شرایطش فراهم نیست، تصریح کرد: جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در واقع حزبی نیست، جریانی بوده که هنوز برخی موضوعات شفاف نیست ولی در عین حال وقتی مردم انتخاب می‌کنند شاید مشکل پایتخت‌نشینان این باشد از همه جریان‌ها اطلاع نداشته باشند ولی در شهرستان‌ها مردم به عملکرد خود نماینده نگاه می‌کنند.

پژمان‌فر ادامه داد: در یک شهرستان، یک نماینده بدون احتساب جریان خاص اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب، نه یک جریان فکری بلکه به‌واسطه عملکرد و پیگیری‌هایش انتخاب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما به‌صورت جدی پیگیر اصل شفافیت هستیم، خاطرنشان کرد: موضوع شفافیت در کمیسیون آیین‌نامه مجلس قرار گرفت و منتظر هستیم هیات رئیسه مجلس این مهم را در دستور کار قرار دهند.

پژمان‌فر با بیان اینکه موضوع شفافیت هفته جاری قرار است در دستور کار هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، افزود: این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و به عنوان موافق پیگیری‌های لازم را خواهم داشت.

وی یادآور شد: طبع مراکز قدرت و تصمیم‌گیری این بوده که همواره افراد می‌خواهند نفوذ پیدا کنند که براساس تجربیات ده ساله بنده، به شکل‌ها و مدل‌های مختلف می‌خواهند نظر نمایندگان را جلب کنند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث طرح امنیت غذایی، دو بار ورود پیدا کردم که کلا جریان برگشت، اظهار داشت: در مبحث شفافیت رسانه‌ها باید پشتیبان باشند. به عنوان نمونه در فضای مجازی شفاف‌سازی صورت گیرد و مردم در جریان قرار بگیرند و تبعات آن اطلاع‌رسانی شود که درصورت تحقق این مهم یک نماینده رای منفی بدهد با قدرت می‌دهد ولی وقتی دچار مسائل بمباران رسانه‌ای شد سعی کرده رای خودش را حفظ کرده به این دلیل که پشتیبانی ندارد و بهترین راه این است در لاک غیرشفاف سازی قرار گیرد.

وی افزود: این مهم در واقع امتحان و آزمونی برای مجلس است که فکر می‌کنم اگر مجلس یازدهم نتواند موفق شود یک نکته ابهام بوده که قابل دفاع نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجلس نهم، دهم و یازدهم طی سه دوره حضور داشتم و البته در مجالس قبل بی‌ارتباط نبودم ولی انصافا از لحاظ کاری توانمندی و انگیزه؛ نمایندگان مجلس یازدهم با سایر مجالس گذشته قابل مقایسه نیستند. اما مشکلاتی وجود دارد که یک بخش به هیات رئیسه مربوط می‌شود که لازم است در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود.

ارسال نظرات