خبرهای داغ:

مردم وقف جدید با توجه به نیازهای جامعه انجام دهند/تعامل اداره اوقاف در ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام

شاهرود_رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با تاکید بر ایجاد وقف های جدید در راستای نیازهای جامعه گفت: در راستای ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام همه تلاش خود را انجام می دهیم.
کد خبر: ۹۳۸۲۰۳۷
|
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
مردم وقف جدید با توجه به نیازهای جامعه انجام دهند/تعامل اداره اوقاف در ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی در نشست خبری به مناسبت دهه وقف در این اداره  با بیان اینکه برخی از بهره‌برداران املاک وقفی توقع پرداخت اجاره با قیمت پایین دارند که منطقی نیست، افزود اموال وقفی باید براساس نیت واقف بکارگرفته شوند ، اجاره پایین این املاک نه در قانون پیش بینی شده و نه واقفان در این خصوص چیزی گفته‌اند. 

او ادامه داد : ترویج این نگاه موجب افراط و تفریط هایی در جامعه شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با بیان این که ۷۶۰ موقوفه ثبت شده در این بخش از شهرستان شاهرود وجود دارد، افزود : ۸۲ موقوفه متصرف دارد و بقیه از سوی اوقاف مدیریت و کنترل می‌شود.

او با بیان اینکه یک موقوفه مشترک‌التولیه در بسطام وجود دارد گفت: موقوفات این بخش در قالب ۲۴۴۹ رقبه است که ۱۲۹۱ رقبه ملکی و بقیه غیرملکی است.

 بخشی، شناسایی موقوفه‌های جدید را یکی از کارهای این اداره خواند و گفت: برخی افراد هم با ارایه اسناد یا وقف‌نامه در این خصوص مشارکت می‌کنند.

او با بیان این که یکسال گذشته ۲۱ موقوفه جدید شناسایی شد گفت: برای بهره‌برداری این موقوفه ‌۴۶ قرارداد منعقد شد.

بخشی با اشاره به اینکه موضوع ۷۵ درصد موقوفه ‌های بسطام مربوط به عزاداری محرم و صفر است، بیان کرد: با این که این نیات بسیار خوب است ، اما جامعه با مشکلات جدید روبرو است که نیاز است واقفان در اموری مانند ازدواج ، معیشت ، محیط زیست و دیگر نیات هم وقف داشته باشند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام از رسانه‌ها خواست در این خصوص فعالیت بیشتری کنند تا جامعه از این نوع وقف ها بهره‌مند شوند و در مورد بقاع متبرکه هم گفت : در این بخش ۹ بقعه و امامزاده وجود دارد که سه مورد در فضای شهری و بقیه در روستاها و بین راه‌ها هستند.

بخشی ادامه داد: بنابه فرموده رهبر معظم انقلاب، تلاش می‌شود برنامه‌های فرهنگی برای ایجاد نشاط معنوی در این مکانها برگزار شود، اوقاف در جریان شیوع ویروس کرونا هم برای سلامت و معیشت آسیب دیدگان از کرونا اقداماتی انجام داد.

او با اشاره کمک مومنانه در یکسال گذشته اظهار کرد: ۱۰۰۰ بسته معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی و امسال هم بیش از ۱۰۰۰ بسته ۳۰۰ هزار تومانی، ۷۰ بسته تحصیلی و سه هزار بسته بهداشتی توزیع شد.

بخشی با اشاره به رشد درآمدی موقوفات به نسبت شش ماه سال گذشته، گفت: امسال موقوفات ۶۱ درصد رشد درآمد و بقاع متبرکه ۱۲۰ درصد رشد داشتند که در مجموع بیش از صددرصد رشد در حوزه درآمدی موقوفات و بقاع متبرکه داشتیم.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ یک وقف به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان آب کشاورزی وقف عزاداری حسینی شده، افزود: از ابتدای سال گذشته تا امسال ۱۷ وقف جدید انجام شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام با تاکید بر اینکه در حوزه حقوقی و ثبتی نکته اول این است که مستأجران موقوفین، هر چقدر خوش حساب باشند اول نیت واقف انجام و ثانیا مستاجرین می توانند سالهای بعد مستاجر باشند، گفت: ۲۲ دادخواست در مورد موقوفات داشتیم که با پیگیری ۱۷ پرونده به نفع موقوفه صادر و ۵ پرونده در حال بررسی است که امیدواریم حق موقوفه اخذ شود.
او به سند دار بودن ۳۰۱ موقوفه در این بخش اشاره کرد و افزود: مابقی سند ندارد و دنبال این هستیم تمام املاک موقوفه با هماهنگی اداره ثبت املاک، کاداستر آن انجام شود و ۹۰ نقشه از املاک در سال جاری برداشت شده و تلاش داریم تا پایان سال انجام دهیم.
بخشی با اشاره به ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام، با تاکید بر تعامل و همکاری با اداره میراث فرهنگی گفت: این کار نیاز به بودجه دارد که ما در بخش ابنیه تاریخی اعتباری نداریم و خواسته ما از میراث فرهنگی این است که در حوزه اعتبارات توجه بیشتر و بهتری داشته باشند و شرح وظایفی ابلاغ شود به مجموعه های مختلف تا این اتفاق بیفتد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام تصریح کرد: مجموعه امامزاده بسطام دو متولی دارد که میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه است که اوقاف امور داخلی و میراث فرهنگی ابنیه را اداره می کنند و اوقاف نهایت تعامل و همکاری در توسعه توریسم مذهبی و گردشگری با ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام را دارد.
او با اشاره به پارک اکوتوریسم بسطام نیز اظهار کرد: شهرداری بسطام در مجموعه پارک اکوتوریسم در موقوفه بسطام که حدود پنج هزار متر مربع است، بدون مجوز اوقاف درخت قطع کردند و طرح دعوا کردیم در دادگاه که رای گرفته شده که ملک موقوفه را برگرداند و تحویل اوقاف بدهد و ملک موقوفه را تحویل و خسارت موقوفه را گرفتیم.

بخشی تاکید کرد: اکنون هم حاضریم با شرایط این مجموعه را در اختیار  شهرداری بسطام قرار دهیم  
او با اشاره به صرف تمام درآمدهای موقوفات و بقاع متبرکه در خود آنها گفت: بخشی از هزینه ها در حوزه عمرانی و جاری و فرهنگی هزینه می شود این درآمدها جایی نمی رود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها