خبرهای داغ:
ملایر-رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر از پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان به بیماران بی بضاعت و صعب العلاج خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰ هزار ماسک در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع شده است.
کد خبر: ۹۳۸۲۱۰۶
|
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان به بیماران بی بضاعت و صعب العلاج در ملایر

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام ابوذر عباسی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن دهه وقف با بیان اینکه ۱۹۵ موقوفه در شهرستان ملایر بیش از ۶۸ درصد موقوفات شهرستان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: یکی از شاخص‌ترین این موقوفه ها، موقوفه مرحوم سیف الدوله است.

وی ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر در چند زمینه فرهنگی، حقوقی و اجاره بهاء و سرمایه‌گذاری برای موقوفات و توسعه آن ها در شهرستان فعالیت می‌کند و زمینه فرهنگی که امامزاده‌ها و آموزه‌های قرآنی را نیز در بر می گیرد، یکی از مهم‌ترین زمینه‌هاست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر اجرای نیت واقف را از مهم ترین موضوعات در زمینه وقف دانست و گفت: اجرای نیت واقف یعنی نیتی که صراحتا در وقف نامه قید شده باشد، به طور مثال مرحوم سیف الدوله ساخت یک بیمارستان، ساخت یک مدرسه شبانه‌روزی و کمک هزینه‌های دارو و درمان را در وقف‌نامه خود قید کرده است.

وی تصریح کرد: برخی موقوفات مقید به زمان و مکان است یعنی اجرای نیت وقف باید در زمان و مکان خاصی انجام شود و ما نمی‌توانیم هیچ دخل و تصرفی در آن داشته باشیم.

* هزینه‌کرد ۷ میلیارد تومان در راستای اجرای نیت واقف و حوزه دارو

عباسی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهار مورد وقف انتفاعی داشتیم، گفت: درآمد حاصل از وقف در سال گذشته، ۱۳ میلیارد تومان بود که بیش از ۷ میلیارد تومان آن در راستای اجرای نیت واقف و در حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی هزینه شده است؛ درآمد حاصل از وقف از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۷ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه موقوفات شهرستان ملایر در زمینه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، علمی، روضه خوانی و اطعام‌دهی در سطح کشور بی نظیر است، افزود: اطعام دهی بیش از ۴۰ هزار نفر از افراد بی بضاعت و کم برخوردار و توزیع بیش از ۱۳ هزار سبد کالا هر کدام به ارزش ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و در قالب طرح شمیم حسینی بین مناطق حاشیه شهر از جمله اقدامات در حوزه فرهنگی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر همچنین پرداخت کمک هزینه تحصیل به دانش‌آموزان بی‌بضاعت ۶۶ مدرسه، توزیع ۳۳۰۰ بسته لوازم التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند و مساعدت ۵۰ میلیون تومانی به‌صورت ماهانه و در قالب کمک هزینه تحصیلی به طلاب ۵ حوزه علمیه را از دیگر اقدامات حوزه فرهنگی برشمرد.

وی بیان کرد: ۲۵ تخت از بیمارستان امام حسین(ع) ملایر از موقوفات مرحوم سیف الدوله است که تجهیز شده و در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته است.

عباسی به مساعدت یک تا ۳ میلیون تومانی اداره اوقاف به بیماران صعب العلاج و کرونایی بر اساس تایید بیمارستان یا پزشک معتمد اشاره و خاطرنشان کرد: تجهیزات اتاق عمل از محل موقوفات مرحوم سیف الدوله به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان به بیمارستان امام حسین(ع) اهداء شده است.

وی همچنین از پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان به بیماران بی بضاعت و صعب العلاج خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰ هزار ماسک در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و ۱۰ هزار ماسک بین هیئت‌ها و دسته‌جات عزاداری در ماه‌های محرم و صفر توزیع شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر توزیع نان رایگان در مناطق حاشیه شهر و تشکیل یک مرکز فرهنگی و قرآنی در امامزاده عبدالله به نام مرکز افق را از دیگر فعالیت های حوزه فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان برشمرد که با توجه به درآمد و نیت موقوفه انجام شده است.

*هزینه‌کرد۵۰ میلیارد تومان برای احداث پروژه مبل منبت

وی همچنین به پروژه های عمرانی در حال اجرا اشاره و مطرح کرد: برای احداث پروژه مبل منبت از استخر سیفیه تا بلوار شهید بهشتی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع، ۵۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده است که در مرحله طراحی و نظارت است.

عباسی با اشاره به پروژه ساخت پمپ بنزین به مساحت ۶ هزار متر مربع و برآورد هزینه ۲۰ میلیارد تومان واقع در چهارراه شقایق، اضافه کرد: مقدمات صدور نقشه پروانه پروژه ساخت هایپرمارکت مسکن مهر نیز با زیر بنای ۵ هزار متر مربع و برآورد هزینه ۲۵ میلیارد تومان، انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه‌های عمرانی در حال ساخت علاوه بر اشتغالزایی، رونق اقتصادی و فرهنگی در سطح شهرستان به همراه دارند، گفت: اجرای نمای بقعه امامزاده ابراهیم(ع) طجر سامن با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان، تعمیر بیش از ۱۰ سوییت دانشگاه علوم قرآنی با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان و بازسازی و نگهداری مقبره سیف الدوله با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان از جمله اقدامات انجام شده در واحد عمران است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر همچنین تعمیر و نگهداری وسایل بازی کودکان در پارک بانوان با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان، تعمیر درب و پنجره خوابگاه مدرسه نمونه سیفیه با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان، تعمیر و محوطه سازی دیوار امامزاده اکبر روستای کرکان با هزینه ۵۰ میلیون تومان و نگهداری بقعه امامزاده سعید و عبدالله در روستای آورزمان با هزینه ۱۰ میلیون تومان را از دیگر فعالیت‌های عمرانی امامزادگان و بقاع متبرکه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: امامزاده روستای داویجان با هزینه ۱۰ میلیون تومان و امامزاده روستای زمان آباد با هزینه ۳۰۰ میلیون تومان تعمیر و تجهیز شده است.

عباسی به طراحی ورودی امامزاده عبدالله با هزینه ۲۰۰ میلیون تومان و محوطه سازی و دیوار کشی استخر سیفیه با هزینه ۲۰۰ میلیون تومان اشاره و بیان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر ۱۷ واحد تجاری را در چهار راه فرهنگ شهر همدان به صورت مشارکتی با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان تعمیر و تجهیز کرده است که از این واحدها که درآمد حاصل از آن در راستای اجرای نیت واقف در شهرستان هزینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه درآمد هیچ موقوفه‌ای نمی‌تواند برای موقوفه دیگری هزینه شود، تصریح کرد:  نیت موقوفات متفاوت است البته سرمایه‌گذاری با نظر کارشناسان در دیگر شهرها انجام می‌شود اما هیچ درآمدی از موقوفه شهرستان در راستای اجرای نیت واقف در خارج از شهرستان هزینه نمی‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر یادآور شد: وقف چهارچوب خاصی دارد و اقدام غیر شرعی در وقف، سبب متضرر شدن موقوف علیه (فردی که از طرف وقف کننده، حق بهره بردن از منافع مال موقوفه به او داده شده باشد) می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات