خبرهای داغ:
باهدف تقویت زیرساخت های خانواده اسلامی و به همت مرکز فرهنگی خانواده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین؛

کارگاه سبک زندگی اسلامی همسران برگزار شد/مهارت دیدن و شنیدن، هنر زوجین است

باهدف تقویت زیرساخت های خانواده اسلامی و به همت مرکز فرهنگی خانواده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین، کارگاه سبک زندگی اسلامی همسران برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۸۲۷۰۴
|
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، باهدف تقویت زیرساخت های خانواده اسلامی و به همت مرکز فرهنگی خانواده سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوین، کارگاه سبک زندگی اسلامی همسران، در حسینیه ثاراالله سپاه استان برای همسران پاسدار برگزار گردید.

دکتر باقری در این کارگاه با اشاره به ارتباط دوستانه همسران بیان کرد: در ارتباط موثر، همسران باید زاویه نگاه را نسبت به هم مثبت کنند و برای این منظور با حفظ شخصیت همسر، می توان رفتار وی را نقد کرد.

وی گفت: در مشاجره ها و اختلاف نظرهای موجود بین همسران، باید به این موضوع اعتقاد داشت که هر دو طرف شخصیت های خوبی هستند اما راه حل مناسبی برای حل مشکلات خود را بلد نیستند. لذا به جای درست نقد کردن رفتار یکدیگر، سرزنش کردن جایگزین می شود.

باقری با اشاره به اینکه نقد مثبت، موجب بهبود و استحکام روابط بین زوجین می شود اظهار کرد: متاسفانه نقد مثبت جای خود را به سرزنش داده و این نقد مثبت مهره گم شده روابط خانوادگی در جامعه امروز است. لذا دقت کردن در نوع کلمات خیلی مهم است چرا که کلمات قدرت و جان دارند.

وی با اشاره به موضوع صمیمیت عاطفی بین اعضای خانواده افزود: صمیمیت عاطفی به معنای بیان نقاط مثبت و منفی یکدیگر در فضای سالم به دور از مشاجره است. این که زوجین و اعضای خانواده بدانند در زمان مناسب از کلمات مثبت برای بیان نقاط منفی یکدیگر استفاده نمایند، یک هنر است. زوجین باید مجهز به این هنر شوند که نقد منفی را با استفاده از کلمات مثبت انجام دهند و نقاط مثبت فرد مقابل را با تمام وجود ابراز کنند.

باقری در ادامه عنوان کرد: یکی از فاکتورهای ارتباط موثر، «قدردانی کردن» است. زبان تشکر، به تنهایی می تواند بخش زیادی از مشکلات خانواده ها را برطرف نماید. قدردانی کردن از ویژگی های پیامبر اکرم(ص)است و افراد فروتن و متعالی هیچ وقت قدردانی کردن را فراموش نمی کنند.

وی با دقت گوش دادن صحبت ها و با دقت نگاه کردن فرد مقابل زمان صحبت کردن را دو مهارت ارتباطی مهم برشمرد که می تواند به استحکام روابط زوجین کمک نماید.

باقری ادامه داد: یکی دیگر از فاکتورهای مهارت های موثر"عدم مقایسه کردن" است. از نظر سازمان بهداشت جهانی، وقتی کسی را مقایسه می کنید، فرد را جراحی می کنید. در جراحی، بدن زخم می شود. وقتی زوجین یکدیگر را با اشخاص دیگر مقایسه می کنند، در واقع رابطه خود را زخمی می کنند که این امر پیامدهای ناگوار بسیاری به دنبال دارد که اعتماد به نفس فرد را نابود می کند، حرمت فرد را کاهش از بین می برد. انگیزش و هیجان فرد سقوط می کند و فرد، دیگر اراده ای برای تلاش بیشتر ندارد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها