خبرهای داغ:
دستور معاون اقتصادی رئیس جمهور برای ترخیص فوری کالاهای اساسی از بنادر
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی باید تسریع یابد گفت: در این بین، موانع مربوط به حمل یکسره کالاهای اساسی وارداتی از بندر خوزستان به مقصد باید رفع و در این دولت محقق شود.
کد خبر: ۹۳۸۲۹۲۲
|
۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اهواز، ‌‌محسن رضایی ظهر امروز ‌در نشست بررسی تخلیه کالاهای اساسی وارداتی در محل بندر امام خمینی(ره) اظهار داست: سفر امروز به منطقه بندر امام به منظور بررسی ظرفیت های بندری و همچنین رفع موانع تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی به داخل کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه از متولیان این حوزه، می‌خوا‌هیم تا برنامه‌های کاربردی خود برای بهره‌وری و همچنین تحقق چشم‌انداز تعیین شده جهت انجام حمل یکسره کالا را بیان کنند‌، افزود: از مسولان مربوطه ‌می‌خواهیم‌ در کنار ارائه برنامه‌های خود، زمان تحقق آنها را نیز برآورد و اعلام کنند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تسهیل در ورود و خروج کالا از مرزها و بنادر ‌با‌اهمیتاست، تصریح کرد: انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی‌ها به سمت حمل یکسره کالا به مبادی مصرفی صورت بگیرد؛ در عین حال ذخیره‌سازی بخشی از کالاهای اساسی وارداتی در محل بندر نیر باید مورد توجه قرار گیرد. 

رضایی تصریح کرد: این درحالی است که باید شرایط ذخیره‌سازی در محل بندر امام خمینی (ره) از وضعیت بهتری برخوردار شود. 

معاون اقتصادی رئیس جمهور‌ تاکید کرد: برنامه‌ریزی این دولت در حوزه کالاهای وارداتی به کشور، تحقق حمل یکسره از بندر تا محل مصرف است که باید با جدیت دنبال و پیگیری شود. موانع این امر باید به صورت کارشناسی و کاربردی مورد بررسی قرار گیرد. 

وی درباره رویه‌های طولانی در ترخیص کالاهای وارداتی به بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود بعد از بررسی‌های صورت گرفته، فرایند‌های کاذب در حوزه های مختلف مدیریتی و قانونی شناسایی و رفع شوند. 

معاون اقتصادی رئیس جمهوری تاکید کرد: باید توجه داشت که موصوع تسهیل در روند صادرات کالا نیز باید تسریع یابد و این موضوع نیز از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. 

انتقاد از رسوب کالاها در بنادر

‌محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه بازدید از روند ترخیص، تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بندر امام خمینی(ره) از مهم‌ترین بنادر کشور است که واردات اکثر کالاهای اساسی و عمده صادرات محصولات پتروشیمی ایران که بخش قابل توجهی از ارز اقتصادی و درآمدی کشور از این بندر بزرگ تجاری، به دست می‌آید.

وی افزود: مشکلات بندر امام خمینی(ره) نشان می‌دهد که ما علاوه بر تحریم‌های خارجی، تحریم داخلی هم داریم و تا زمانی که تحریم داخلی که در اختیار خود دولتمردان وجود دارد در داخل کشور برطرف نشود، تحریم خارجی هم همین امروز هم برداشته بشود، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

رضایی با انتقاد از زمان و نحوه روند صادرات و واردات کالا در بندر امام خمینی(ره) بیان کرد: تاخیر 2 ماهه کشتی در لنگرگاه، تعداد زیاد مجوزهای تخلیه کالا و عدم هماهنگی بین مجوزهای سبب ترخیص دیرهنگام و رسوب کالا در گمرک می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تورم در کشور مربوط به تاخیر در واردات و صادرات از بنادر کشور است، تاکید کرد:  نتیجه تاخیر در ترخیص به موقع کالا سبب افزایش یک الی دو درصدی قیمت‌ها در داخل کشور و به موقع نرسیدن کالای اساسی به مردم می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در ادامه گفت: تاخیر در صادرات، هزینه کالاهای صادراتی را افزایش می‌دهد و سبب می‎شود که در رقابت با کشورهای رقیب، صادرات کمتری  داشته باشیم.

رضایی تاکید کرد: شناسایی و رفع مسئله تحریم‌های داخلی از جمله در بنادر و گمرکات کشور با هدف کم کردن هزینه‌های مدیریتی کشور بر مردم، توسط دولت در حال انجام است.

وی افزود: دولت در حال برنامه‌ریزی بر روی مسئله تسهیل صادرات و واردات، سرمایه گذاری خارجی و تشویق ایرانیان خارج از کشور که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و در ماه‌های آینده گزارش‌های بهتری خواهیم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها