عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد؛
رحیمی مظفری گفت: درصورت شکل‌گیری باشگاه انرژی در زیرمجموعه پیمان شانگ‌های مشکلات ارزی ایجاد شده برای مبادلات اقتصادی ایران بر طرف و بسیاری از دغدغه‌های مرتبط با تحریم حل می‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۲۹۸۹
|
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرگزاری  بسیج، عبدالعلی رحیمی مظفری درباره فعال کردن باشگاه انرژی در زیرمجموعه پیمان شانگ‌های که ایران به تازگی به آن پیوسته است با هدف تقویت مبادلات انرژی و عبور از تحریم‌های اقتصادی غرب، تصریح کرد: پیوستن ایران به پیمان شانگ‌های می‌تواند اتفاق بزرگی در حوزه انرژی باشد، چراکه بزرگترین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حوزه نفت و گاز در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و می‌توانند در کنار هم مبادلات انرژی را انجام دهند و در گرو آن بسیاری از دغدغه‌های مرتبط با تحریم حل خواهد شد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه ادامه داد: به‌یقین واشنگتن و غرب از این پیمان خرسند نخواهند بود چراکه می‌تواند معادلات آن‌ها را در حوزه انرژی بر هم زند، درواقع کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های با داشتن یک چهارم جمعیت کل جهان و ۵۰ درصد ذخایر انرژی جهان، می‌توانند اثرگذاری بسیار بالای در دیپلماسی انرژی و مبادلات انرژی داشته باشند.

وی با بیان اینکه درصورت شکل‌گیری این باشگاه مشکلات ارزی ایجاد شده برای مبادلات اقتصادی ایران بر طرف خواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد در جریان شکل‌گیری این باشگاه زمینه‌های خارج شدن کنترل انرژی جهان به طور کامل از دست غرب فراهم می‌شود و اثرگذاری امریکا بر مسئله انرژی در دنیا به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

رحیمی مظفری با بیان اینکه باید از پیمان شانگ‌های به‎ عنوان یک بستر برای پیشرفت اقتصادی کشور استفاده شود، اضافه کرد: درواقع باید وزارتخانه‌های نفت، امورخارجه و تا حدودی صمت مشخصا بر روی حوزه انرژی سرمایه‌گذاری کرده و با فعال‌سازی بخش خصوصی از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

این نماینده مجلس همچنین معتقد است فعال کردن باشگاه انرژی در زیرمجموعه پیمان شانگ‌های عبور از تحریم‌های نفتی را برای ایران به همراه دارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی تاکید کرد: همچنین حضور ایران به عنوان عضو دائم در این سازمان با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده اعضاء آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی- بانکی، انرژی و فرهنگی به‌یقین فضای مناسب‌تری را برای تعاملات بین‌المللی کشورمان فراهم خواهد آورد.

ارسال نظرات