خبرهای داغ:
همدان-استاد حوزه و دانشگاه وحدت بین مسلمانان و فرق اسلامی را امری ضرروی دانست وگفت:در شرایطی که دشمنان تمام تلاش خود را برای مبارزه با اسلام به کار بسته‌اند، داشتن وحدت و انسجام بهترین راه مقابله با دشمنان است.
کد خبر: ۹۳۸۴۸۷۱
|
۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱

سیدمجتبی حسینی یمین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درهمدان با گرامیداشت هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق به فلسفه نامگذاری این هفته اشاره و اظهار کرد: هفته وحدت به دلیل وجود دو تاریخ میلاد پیامبر اسلام(ص) از۱۲ ربیع‌الاول بنابر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول بنابر روایات شیعه به ابتکار امام خمینی(ره) نامگذاری شده است.

وی در تشریح پیام هفته وحدت با بیان اینکه باید در سایه قرآن و سنت و سیره پیامبر(ص)، وحدت و یکرنگی خود را حفظ و از اختلافات و تفرقه‌افکنی دوری کنیم، گفت: وحدت به معنای اتحاد نیست چراکه اتحاد، یکی شدن و وحدت به معنای یک سو شدن است  و قرار نیست این دو به ماهیت دیگری تبدیل و شیعه و سنی یکی شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت وحدت شیعه و سنی در مقابله با دشمنان اسلام با تاکید بر اینکه یکی شدن شیعه و سنی نه‌ معقول‌ است و نه‌ منطقی و مطلوب، تصریح کرد: قرار نیست شیعه و سنی هر دو یکی شوند چراکه ممکن و به صلاح نیست و اختلافات جدی در مسائل اعتقادی، فروعی و اصولی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وحدت یک سو شدن در سه عرصه همسویی اعتقادی، همسویی رفتاری و همسویی هدف است، بیان کرد: منظور ما در وحدت شیعه و سنی به طور قطع مورد سوم یعنی وحدت در هدف مشترک که خلاصه در «یکفر بالطاغوت و یومن بالله» است، که چنگ زدن به «حبل الله وعروة الوثقی» است و گسستگی نداشته و مانع تفرق است.

حسینی یمین منظور از وحدت شیعه و سنی را کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آن‌ها در تعامل با یکدیگر دانست وعنوان کرد: وحدت اسلامی، وحدت با مردم اهل تسنن است نه قاتلین آل الله بنابراین هیچ تناقضی بین تبری و وحدت نخواهد بود چون در دو موضوع متفاوت است.

وی با بیان اینکه تبری نسبت به ظالمین است اما وحدت نسبت به اهل تسنن است، اضافه کرد: مسلمانان شیعه و سنی همه‌ یک جهان‌بینی مشترک داشته و در اصلی‌ترین‌ اصول‌ دین‌ هم نظر هستند، خدای‌ یگانه‌ را می‌پرستند و همه به‌ نبوت‌ پیامبر(ص) ایمان دارند، كتاب‌ همه‌ قرآن‌، و قبله همه‌ كعبه‌ و اهل نماز و روزه هستند و مقدساتی بین آنها وجود دارد که به این معناست که در مفهوم با هم مشترک هستیم اما در مصداق با هم اختلاف نظر داریم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: برادران اهل تسنن ما اگر خلفا را قبول دارند، احساسشان بر این است که آنها انسان‌های خوبی هستند و از آن جهت آنها را قبول دارند و ما هم اگر خلفا را قبول نداریم چون قائل بر این هستیم که آنها خلافت را غصب کردند که این مباحث تاریخی است و در جای خود باید بحث شود.

وی ادامه داد: به نظر بنده 99 درصد اهل سنت انسان‌هایی هستند که به این نحو به آنها گفته شده و آنها قبول کردند و غاصب نیستند بنابراین ما به هیج وجه آنها را در مقابل خود نمی‌دانیم؛ اختلافاتی که وجود دارد باید در فضای علمی و در بین بزرگان حل شود اما وحدت با مردم اهل سنت باقی است.

حسینی‌یمین با اشاره به اهمیت‌ و ضرورت‌ وحدت‌ اسلامی، آن را همسویی و همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و یهودیان دانست و گفت: لعن و سب قاتلین آل الله و غاصبین آنها امروز به وحدت آسیب رسانده و موجب اتحاد اهل تسنن با وهابیت شده و وهابیت عامل کشتار شیعیان و اهل تسنن قاصر است و موجب خشنودی دشمن‌ترین دشمنان مومنین یعنی یهود می‌شوند.

وی وحدت میان مسلمانان و اتحاد بین فرق اسلامی را امری لازم و ضرروی دانست و تاکید کرد: منظور از وحدت اسلامی دست‌ برداشتن‌ از اختلافات‌ جزئی‌ بی‌اساس‌ و متشكل‌ شدن‌ در صف‌ واحد در برابر دشمنان‌ اسلام‌ است‌ و باید با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند و در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای مبارزه با اسلام به کار بسته‌اند، داشتن وحدت و انسجام بهترین راه مقابله با دشمنان است.

*وحدت سیره ائمه (ع) و حکم قرآن است

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به جایگاه‌ وحدت‌ در مكتب‌ قرآن‌ و در سیره‌ اهل‌ بیت‌(ع) اشاره و بیان کرد: وحدت سیره ائمه (ع)، حکم قرآن، دستور عقل سلیم و وظیفه تعبدی تقیه و حفظ جان و حفظ اسلام است.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) در وصیت نامه معروف خود توصیه به وحدت داشته و مانع از تفرقه می‌شود، گفت: ایشان فرموده‌اند که در قبایل آنها نماز بخوانید، در تشییع جنازه‌های آنان شرکت کنید و به عیادت بیمارانشان بروید و حقوق آنها را پاس دارید و امانت‌هایشان را برگردانید و تلاش کنید محبت همه‌ٔ انسان‌ها را به‌سوی ما جلب کنید.

حسینی‌یمین با اشاره به وحدت‌‌گرایی‌ در سیره‌ امام‌ علی(ع) دعوت‌ به‌ وحدت و همبستگی و حركت‌ امت‌ به‌ سوی‌ وحدت‌ اسلامی را یكی‌ از نكات‌ بسیار آموزنده‌ در سیره‌ ایشان دانست و افزود: با وجود آن که همسر امام علی(ع) در بستر بیماری بود و خلافت را از ایشان غصب کردند اما پشت سر خلیفه در مسجد نماز می‌خواند و در کارها به عمر کمک می‌کرد و با صبر و شکیبایی اجازه نداد این اختلاف وحدت امت اسلامی را خدشه‌دار کند و فرمودند من وزیر باشم بهتر از آن است که امیر باشم چراکه مسئله وحدت اسلامی بسیار مسئله مهم و جدی است.

وی با تاکید بر اینکه پیامبر عظیم الشان همواره با سیره عملی‌ خود،  امت اسلامی‌ را به‌ وحدت و همبستگی و دوری‌ از تفرقه‌ و پراكندگی‌ دعوت‌ کرده است، اضافه کرد: ایشان هرگز اجازه‌ بروز اختلاف‌ و تفرقه‌ میان‌ مسلمانان‌ را نداده‌ است‌ ضمن اینکه اولیای دین و پیشوایان معصوم (ع) نیز در طول عمربا برکت خود همواره در راستای ایجاد وحدت امت اسلامی تلاش کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وحدت برای ما یک استراتژی و راهبرد است که با اهل تسنن باید وحدت داشته باشیم؛ وحدت به هیچ وجه برای ما تاکتیک نیست که بگوییم موقتاً باید وحدت ایجاد کنیم.

وی در تشریح مهم‌ترین اثر و نتیجه وحدت اسلامی با بیان اینکه دشمنان اسلام از وحدت مسلمانان هراس داشته و تمام تلاش خود را برای  تفرقه و اختلاف پراکنی بین مذاهب و اقوام اسلامی به کار می‌گیرند، یادآور شد: مسلمانان شیعه و سنی باید در مقابل جبهه دشمن همسو بوده و وحدت داشته باشند و موجب قدرت گرفتن جبهه اسلام شوند.

حسینی یمین به مهم‌ترین دلایل عدم تحقق وحدت اسلامی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه افرادی از شیعیان و افرادی از تسنن نظر دیگری دارند به طوری که در شیعه فرقه شیرازی‌ها قائل بر برائت هستند و برخی از افراد از کج فهمان و از خوارج این گروه هستند و در مقابل برخی هم از اهل سنت تفکرات سلفی و وهابی دارند که مخالف وحدت هستند و باید این دو گروه منحرف که در شیعه و سنی وجود دارد توجیهشان کنیم که در صورت وجود وحدت اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه تفکرات این دو گروه مانع از ایجاد وحدت اسلامی به صورت کامل شده است به ارائه راهکاری در این زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: پیشنهاد دارم برای بحث وحدت اسلامی علاوه بر کنفرانس وحدت اسلامی، کرسی‌های درس فقه، اصول و تفسیر اهل سنت در قم را داشته باشیم؛ چه ایرادی دارد که درس اصول و تفسیر و فقه برای علما تشکیل شود تا با شرکت کردن در آن تظاهر به آرا کنند که به طور قطع عامل بالندگی فقه، تفسیر و اصول شیعه خواهد شد و بعداز مدتی می‌توانند اختلافات را کنار بگذارند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: راهکار دوم نیز برگزاری مناظرات علمی و مودبانه با اهل سنت در  قم پیرامون مباحث مختلف است که به طور قطع اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات