خبرهای داغ:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین؛
حسینی گفت: ۲۸۸ نقطه به عنوان نقاط حساس در استان شناسایی شده است و اگر چالشی در استان ایجاد شود مختصات و آسیب های این نقاط شناسایی و اقدامات لازم تبیین شده است.
کد خبر: ۹۳۸۵۲۵۸
|
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سیدجمال حسینی مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: پدافند (دفاع) به معنی حفظ جان مردم، تضمین امنیت افراد، صیانت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در همه‏ی مواقع در برابر هرگونه شرایط، موقعیت و هرگونه تجاوز است.

وی گفت: پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات دشمن اطلاق می شود.

حسینی اظهار کرد: پدافند غیر عامل، تمهیداتی است که در زمان صلح صورت می گیرد و امروزه مردم نیازمند خدمات متفاوتی بوده و نیز به دنبال محیطی آرام و قابل سکونت درون شهرها با آسایش می باشند و عمده ترین هدف پدافند غیر عامل، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت های مورد نیاز مردم است که باید با یک برنامه ریزی و طراحی در توسعه پایدار کشور نهادینه شود و برای اصلاح زیرساخت های فعلی راهکارهایی با مهندسی مجدد لازم است.

مدیرکل پدافند غیرعامل با اشاره به تفاوت اقدامات پدافند با موضوعات بحران عنوان کرد: در مدیریت بحران بلایای طبیعی مدنظر بوده و در پدافند غیر عامل مجموعه آسیب ها به ویژه آسیب های که از سوی دشمن فرضی که احتمال تهدید جامعه بشری را دارد شامل منابع انسانی، ذخایر، زیرساخت ها و طی دو سال اخیر بیماری کرونا به عنوان یکی از موضوعات بیوتروریسم بوده اقدامات پدافند غیرعامل در همین راستا شامل می شود.

وی افزود: ۸ تا ۱۴ آبان هفته پدافند غیرعامل است و یازده کارگروه در ذیل پدافند غیرعامل پیش بینی شده و در هر کارگروه بر اساس وظایف و اختیارات و شرح وظایف دستگاه ها باید موضوعات پدافند مدنظر آنها باشد و لذا چارچوب هایی برای این یازده کارگروه وجود دارد که در قالب طرح جامع پدافند غیرعامل استان مورد تصویب سازمان پدافند غیرعامل کشور می باشد.

حسینی اضافه کرد: در موضوعات بیوتروریسم، بیماری های واگیر و هر آسیبی که جامعه را تهدید می کند سناریوهای جامعی ایجاد شده است. همچنین کمیته پایش و ارزیابی عملکرد و نظارت قرارگاه مقابله با بیماری کرونا نیز از سوی این اداره کل ایجاد شده و بر اساس دستورالعمل های ایجاد شده بازدید از ادارات و اصناف از طریق این کمیته انجام می شود و موضوعات ویژه به طور مستمر و پایدار به ستاد کرونا استان گزارش و ارایه می شود.

وی ادامه داد: در استان به جهت اینکه یک استان صنعتی بوده و در بسیاری از شاخص های ملی دارای برند هستیم می توان اقدامات شاخصی در دستگاه های استان انجام داد. بیماری کرونا ۲۱ ماه جامعه را درگیر کرده و در هر برهه سویه جدیدی ایجاد می شود لذا رزمایشی در همین مبنا برگزار خواهد شد که زمان و مکان آن مشخص نیست. همچنین کارگروه‌های شورای پدافند در استان ها متفاوت است. در استان قزوین به جهت صنعتی بودن، بر اساس طرح جامع اقداماتی از سوی دستگاه های متولی انجام می شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل اضافه کرد: آسیب های این حوزه احصا شده و بالغ بر ده مورد بازدید از شرکت های متولی مواد شیمیایی صورت گرفته و آسیب های مخاطره آمیز این واحدها به صورت میدانی احصا شده که دو مورد آسیب استخراج شد و مصوباتی نیز در شورای پدافند غیرعامل در این زمینه ایجاد شد.

حسینی یادآور شد: ۲۸۸ نقطه به عنوان نقاط مهم در استان شناسایی شده است و اگر چالشی در استان ایجاد شود مختصات و آسیب های این نقاط شناسایی شده و برنامه های لازم پیش بینی شده است و این طرح ۶ ماه است که در حال اجراست.

وی با اشاره به اجرای مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در سطح استان عنوان کرد: ۷۱ درصد مردم استان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند و با توجه به عادی انگاری جامعه فقط حدود ۴۵ درصد مردم از ماسک استفاده می کنند.

وی افزود: در بحث فناوری هایی که در استان به عنوان بیس اصلی تدارک دیده شده، همچون ایجاد دانشگاه های علوم پزشکی، مدارس، دانشگاه ها، زیرساخت های نظیر سوخت و فیبر نوری غیره، موضوعی وجود ندارد که از آن غافل بوده باشیم اما اجرای این طرح مطلوب زمانبر است و همه این زیرساخت ها و مکان ها زیر نظر پدافند غیرعامل بوده و استعلام پدافندی بر اساس اطلاعات این اداره می باشد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها