خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری استان همدان:

امروز کشور نیازمند پدافند عامل در حوزه فضای مجازی است

همدان-رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت گفت: امروز پدافند عامل مختص عملیات‌های فیزیکی نیست و بیشترین اقدامات باید در حوزه‌ مجازی باشد.
کد خبر: ۹۳۸۸۵۳۷
|
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا عدالتخواه در شورای پیشگیری از وقوع جرم با محوریت کسب و کارهای فضای مجازی بیان کرد: فضای مجازی بیش از ۴۰ سال است وارد زندگی انسان‌ها در سطح جهان شده است و در کشور ما نیز در دو دهه اخیر اوج گرفت و روزبه‌روز وابستگی انسان‌ها به آن بیشتر شده است و با این‌ تفاسیر چاره‌ای ندایم با فضای مجازی به عنوان یک قابلیت غیر قابل انکار رو به‌رو شویم.

وی افزود: فضای سایبر یک دامنه جهانی پویا و دائم ‌التغییر است که قابل کنترل توسط هیچ کسی نیست و افرادی که به عنوان کاربر وارد این فضا می‌شوند باید تسلط کافی بر آن داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان همدان اظهار کرد: آسیب‌ها و مشکلات فضای سایبری باید مورد بررسی قرار بگیرد و با برنامه‌ریزی‌های مناسب تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم تا استفاده‌ای خوب و مطلوب صورت بگیرد زیرا بدون آگاهی و برنامه‌ریزی استفاده از فضای مجازی قطعا آسیب‌زا خواهد بود.

وی عنوان کرد: اغلب کسانی در این محیط آسیب می‌بینند از اطلاعات و آگاهی کافی و لازم برخودار نبودند و امروزه پیشگیری توام با آگاه‌سازی به طور قطع نتایج مطلوبی در برخواهد داشت.

عدالتخواه با اشاره به حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت افزود: مسئولین رده‌های اطلاعاتی و امنیت نیز باید بسیار هشیار باشند، در واقع امروز پدافند عامل مختص عملیات‌های فیزیکی نیست و بیشترین اقدامات باید در حوزه‌ مجازی باشد.

*ضرورت ایجاد نهضت سواد رسانه برای عموم مردم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز عنوان کرد: در زندگی‌های این دوران خیلی از ابزارهای زندگی به فضای مجازی کشیده شده است که متأسفانه بسیاری از مردم سواد کافی استفاده از آن را ندارند.

حسن خانجانی‌موقر افزود: امروزه سواد تنها سواد خواندن و نوشتن نیست بلکه کسی که نمی‌تواند در فضای مجازی فعالیت نکند بی‌سواد است باید مثل نهضت سواد‌آموزی در اوایل انقلاب، نهضت سواد رسانه‌ای برای عموم مردم ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های یک دقیقه‌ای مباحث اینترنتی در صدا و سیما و آموزش‌های ضمن خدمت در آموزش و پرورش می‌تواند نقش خوبی در آگاه‌سازی عموم جامعه داشته باشد.

*مسئولین ما در خصوص فضای مجازی نگاه تدافعی دارند تا تهاجمی

معاون دادستان عمومی و انقلاب در حقوق عامه نیز در ادامه با طرح این سئوال که ما به خوبی از علل بروز جرایم مطلع هستیم اما چرا اقدامات مناسبی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: متأسفانه امروز مسئولین ما در فضای مجازی نگاه تدافعی دارند تا تهاجمی و منتظر هستند حتما جرمی واقع شود سپس به دنبال حل آن باشیم این در صورتی است که باید به دنبال پیشگیری باشیم.

سیدهادی مصطفوی ابراز کرد: سال گذشته توسط دادگستری استان آسیب‌شناسی در حوزه فضای مجازی انجام شده و همه به آن واقف هستیم و دستورالعمل ساماندهی فضای مجازی، شیوه اقدام پلیس فتا و در هر حوزه به صورت جزیی مصدایق مجرمانه شناسایی شده همچنین تهیه بانک اطلاعاتی و اجرای طرح شناسایی مدیر کانال‌ها، کانال‌های تبلیغاتی و واسطه‌های مالی نیز صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: انسداد سیم کارت‌های اتباع خارجی، ساماندهی دستگاه‌های پز، الزام ادارات پست به ساماندهی کلیه بسته‌های پستی، به‌روز‌رسانی اطلاعات شرکت‌های واسطه مالی، الزام احراز هویت مدیران آپ‌های بازار و شیپور در سامانه انتها، بحث آگاه سازی مسئولین قضایی و امنیتی در خصوص استفاده از اپلکیشن‌ارتباطی از جمله اقدامات اثرگذار در پیشگیری از بروز این جرایم است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب در حقوق عامه خاطرنشان کرد: اینکار با وجود تخصصی بودن نباید خیلی سخت و پیچیده شود به سادگی می‌توان با شناسایی ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی مانند برنامه شاد و...آموزش‌های لازم در راستای آگاه‌سازی عموم جامعه ارائه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات