خبرهای داغ:

قرآن به تنهایی برای مسلمانان کفایت نمی‌کند و باید عترت کنارش باشد

شاهرود_ امام جمعه شاهرود گفت:قرآن به تنهایی نمی‌تواند برای مسلمانان کفایت کند، بلکه باید عترت کنارش باشد، اگر به قرآن بدون اهل قرآن مراجعه کنیم نمی‌توانیم از نورانیت قرآن استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۳۸۸۶۲۹
|
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

قرآن به تنهایی برای مسلمانان کفایت نمی‌کند و باید عترت کنارش باشدبه گزارش خبرنگار بسیج، حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن در مسجد ثامن الائمه راه آهن شاهرود با بیان اینکه معمولاً اعمال و افعال ائمه (ع) با قرآن مطابقت دارد، افزود: ائمه فرمودند (سخنان ما را به قرآن عرضه کنید، اگر مطابقت داشت از ماست واِلا به ما نسبت داده اند.)
او با اشاره به اینکه امام رضا (ع) ۵۵ سال عمر کردند که ۲۰ سال در مدینه و ۳ سال در ایران بود، گفت: در این ۳ سال با همه مشقت‌ها که به امام تحمیل کردند، دارای برکاتی برای مردم ایران بوده است.
امام جمعه شاهرود خاطر نشان کرد: بعضی از مردم به اشتباه یا از روی غرض ورزی، تشییع را به زمان صفویه نسبت می‌دهند، اما زیربنای تشییع، زمان امام رضا (ع) محقق شده و تحقق یافته است.
امینی تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که مامون عباسی انجام داد، مناظرات علمی که با دعوت از علمای اهل کتاب بر امام تحمیل کردند، چون در میان عباسیان باسوادترین آن‌ها مامون عباسی بودو مناظرات را نه برای ترویج علم، بلکه برای شکستن چهره و وجه امام در بین اهل علم و شیعیان راه اندازی کرد.
او به مناظره اهل کتاب درباره این آیه (أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ...) که به خودشان نسبت می‌دادند، اشاره کرد و افزود: مامون رو به امام رضا (ع) کرد و به امام گفت به نظر شما نسبت به آیه چیست؟ که امام فرمود نظر من با این افراد تعارض دارد چرا که (أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ) در باره "عترت هست نه اهل کتاب"، چون در آیه بعد درباره بهشت و بهشتیان مطالبی را بیان می‌کند و این معنا ندارد، زیرا همه امت اسلام به بهشت نمی‌روند.
امینی ادامه داد: در آیه بعد می‌فرماید (فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ) بعضی‌ها به خودشان ظلم می‌کنند و بعضی‌ها میان رو و بعضی پیشرو هستند به اینجا که رسید؛ مامون عباسی سوال کرد که عترت چه کسانی هستند؟ امام فرمود عترت را خدا معرفی کرده (إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا) و خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
امام جمعه شاهرود اضافه کرد: قرآن به تنهایی نمی‌تواند برای مسلمانان کفایت کند، بلکه باید عترت کنارش باشد، اگر به قرآن بدون اهل قرآن مراجعه کنیم نمی‌توانیم از نورانیت قرآن استفاده کنیم.
او ادامه داد: خداوند مسئولیت‌های سنگین را به معصومین علیهم السلام می‌دهد مثل وراثت کتاب.
امینی با بیان اینکه قرآن یک هدایت عمومی دارد، "هدی لناس"، افزود: دلیل محروم بودن ما از انوار قرآن این است که گاهی به خودمان ظلم می‌کنیم و گاهی به دیگری، این که در دعای کمیل می‌خوانیم، "ظلمت نفسی" خودمان به خودمان ظلم کردیم، یک ظلم به دیگری داریم و ظلم به شخص خودمان، دلیل محروم بودن از انوار الهی، ظلم به نفس است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها