خبرهای داغ:
آیت‌الله سیفی مازندرانی:

افتخار مرجعیت پشتیبانی از ولایت است/استقلال از ولی فقیه باطل است

افتخار مرجعیت شیعه این است که پشتیبان نظام ولایت فقیه است. کمااینکه امام راحل فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد.
کد خبر: ۹۳۸۸۶۴۳
|
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آیت‌الله سیفی مازندرانی در جلسه درس خارج فقه خود به بیان نکاتی پیرامون مباحث اخیر درباره ماجرای «قهر با دنیا» و «مشکلات اقتصادی» پرداخت. متن پیش رو، بخشی از سخنان ایشان است که از نظر می‌گذرانید:

یک جریان فکری وجود دارد که می‌گوید ما نباید با دنیا قهر باشیم. ملت ایران باید با همه دنیا به آشتی کند و باید با همه دنیا رابطه داشته باشیم. رابطه‌ای که موجب رفع این نابسامانی‌های اقتصادی شود. با توجه به این نابسامانی‌های اقتصادی که این جریان می‌خواهد گره بزند به ارتباط ما با دنیا، عرض کنم که این مطلب، این حرف، یک حرف خلاف معیارهای اسلام و خط مقام معظم رهبری و قبل از ایشان، خط امام خمینی(ره) است.

بارها از امام شما شنیده‌اید که ما هرگز تسلیم استکبار جهانی نمی‌شویم؛ ما هیچ رابطه‌ای با آمریکا و امثال آمریکا نمی‌توانیم داشته باشیم، مادامی که با دین خدا، با مردم مستضعف دنیا سر ستیزه و استعمار داشته باشند. من‌جمله دشمنی‌شان با ایران که ثابت شده است. در اسلام هم مشاهده می‌کنید که اساس قرآن مجید این است که «لَاتَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ» و یا اینکه حتی با آنهایی که عهد بستید، مراقبشان باشید که به عهدشان وفا کنند. «بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ». خداوند حتی از کفار متعهد هم اعلام برائت می‌کند. اینها مورد غضب پروردگار هستند.

اساساً کفار دشمنان هستند و هیچ وفا و عهدی ندارند. «إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ». اگر با مشرکین عهد بستید، مراقب باشید که به شما ضربه نزنند و یا از دشمنان شما حمایت نکنند. بنابراین هر عهد و پیمانی که یک طرف آن پیمان، کفار و مشرکین باشند، اگر چنانچه بعد از بستن پیمان در صدد وارد کردن ضربه به این نظام و پشتیبانی از دشمنان این نظام باشند، دیگر صلاحیت هیچ رابطه‌ای ندارند.

من سوالم این است که آیا از آن زمانی که شما بعضی از معاهدات مثل برجام را با آمریکا بستید، آیا بعد از برجام، اینها (آمریکا) علیه عزت این نظام، اقدام نکردند؟ با پروراندن داعش و به راه انداختن جنگ نیابتی در منطقه، با جنایت‌هایی که ایادی‌شان مثل عربستان بر مسلمین وارد کردند. هم در فتنه‌های سال 88 و امثالهم، نشان دادند که حامی فتنه هستند و با فتنه‌گران هم داستان هستند و هم نشان دادند که با مسلمانان هم دشمنی دارند و چه کشتارهایی که تا الان به راه انداختند. نگاه نکنید که اکنون در ظاهر آمریکا و اروپا اختلاف دارند. این جنگ زرگری است. اگر همین الان آمریکا به اروپایی‌ها چراغ سبز نشان بدهد، قطعاً این‌ها (اروپایی‌ها) شما را رها خواهند کرد.

اینها امور واضح و روشنی است. چه آمریکا باشد و چه صهیونیستها؛ اینها همه از یک قماش هستند. اگر مقصود این است که با این‌ها (آمریکا و رژیم صهیونیستی) بخواهیم رابطه داشته باشیم، این بر خلاف اسلام است. اینها دشمنان دین هستند. ارتباط با این‌ها معنا ندارد. اگر مقصود ارتباط با غیر اینها، یعنی سایر کشورهای دنیا باشد که الحمدلله رئیس این دولت انقلابی اول کار آمد و اعلام کرد ما با کشورهای دنیا ارتباط خواهیم داشت.

بنابراین این جریان فکری(جریان غربگرا) به نحو مطلق گویی، با توجه به اینکه علم حاصل اینکه مسئولین نظام جمهوری اسلامی با چه کسانی نمی خواهند ارتباط داشته باشند و با بقیه کشورها ارتباط دارند، می‌گوید ما باید با همه کشورهای دنیا مرتبط باشیم. این اولاً، ثانیاً نکته‌ای که اینجا است این است که اگر ما بخواهیم مذاکره را با سران پنج بعلاوه یک یا چهار بعلاوه یک فعلی برجام ادامه دهیم، مقام معظم رهبری فرمودند، خود این بزرگوارانی که در این دولت هستند اعتقادشان این است که باید این مذاکره برای رفع تحریم یا برای عزت این نظام و منافع اقتصادی این نظام باشد.

رهبری بارها فرموده‌اند که برجام هیچ برکتی نداشته است؛ هیچ فایده ای نداشته است. من تمام بندهای برجام را مطالعه کرده‌ام. برجام جز دامی برای جمهوری اسلامی، چیز دیگری نیست. اصلاً برجام آمده است تا ایران را تحت نظر استکبار درآورد. نه تنها رهبر که همه مردم ایران شاهد هستند که برجام هیچ نفعی برای ایران نداشته است. چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سایر حوزه‌ها منفعتی نداشته است.

آن از مسائل سند 2030 که خودشان نوشتند و دیکته کردند که تکلیفش مشخص است؛ آن از اف‌ای‌تی‌اف که به اصطلاح خودشان مبارزه با نهادهای مالی مرتبط با گروه‌های تروریستی که از نظر آنها در راس گروه‌های تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن و حزب الله لبنان هستد. این هم معلوم است که ضد دین، دیانت و کیان نظام اسلامی است. این مخالف قرآن است که بخواهیم قبولشان کنیم. «و َلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا»

اگر ما بخواهیم زیر بار اینگونه قراردادهای استعماری برویم، نتیجه‌ای جز سلطه استکبار و کفار بر اسلام و مسلمین ندارد. این شرعاً جایز نیست. این مذاکره هم اگر بخواهد طولانی شود و کذا، این را هم که رهبری بارها فرمودند نباید اینطور شود. تصریح کردند که اروپایی‌ها هم مورد اعتماد نیستند. اروپا هم مثل آمریکا است. «الکُفرُ مِلَّةٌ وَاحِدَةٌ». این نکته خیلی مهم است.

نکته دیگر این است که پیوند زدن سرنوشت این نظام اسلامی به دنیا، هم شرعاً و هم به لحاظ عقلانی و هم به‌خاطر تصریح امام و رهبری، کار درستی نیست. کار درستی نیست که ما بخواهیم اقتصاد خودمان را پیوند بزنیم به خارجی‌ها و بگوییم اگر رابطه‌ای با آنها داشته باشیم، اقتصاد ما خوب می‌شود. خیر؛ چنین چیزی نیست.

راه نجات اقتصاد ایران اتکا به داخل است. آموزه‌های دینی و شرعی ما و مواضع حکیمانه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی امام خمینی هم همین را می‌گوید. این حرفی که مقام معظم رهبری بارها فرمودند، که ما باید به داخل تکیه داشته باشیم، نظام اقتصادی خودمان را، مشکلات اقتصادی‌مان را به کشورهای خارجی و ایادی استکبار پیوند نزنیم. این حرف فقط ایشان نبود. این حرف امام و هر انسان عاقلی است که از آموزه‌های دین مطلع باشد. در کشورهایی هم سرنوشتشان با آمریکا پیوند خورده بود، می‌بینیم که جز نکبت چیزی نصیب‌شان نشده است.

نکته دیگری که بسیار مهم است، این است که برخی گروه‌هایی که از این دولت و نظام انقلابی ناراضی هستند، برای اینکه خودشان را مطرح کنند، برای اینکه از حیثیت سیاسی خودشان به اصطلاح یک مقداری دفاعی کرده باشند، خود را زیر چتر مرجعیت قرار می دهند. من می‌خواهم به این جریان بگویم که شما به جای این که بخواهید دوباره خود را در عرصه سیاسی مطرح و زنده کنید، بیایید آن افکار انحرافی‌تان را اصلاح کنید.

اینطور نباشد که از طرفی با بی‌بی‌سی و رسانه‌های استکبار جهانی و ایادی‌شان هم‌نوا شوید و از طرف دیگر خودتان را زیر چتر مرجعیت قرار بدهید و مسائلی را مطرح کنید که جز فتنه انگیزی و فتنه جویی هیچ ثمری ندارد. این مسئله بسیار مهمی است و ما باید به اینها توجه کنیم.

البته که مرجعیت شیعه در عین حال که سیاست را از دین جدا نمی‌داند، پشتیبان ولی فقیه است. پشتیبان ولایت فقیه است. مرجعیت انقلابی هرگز پشت ولایت فقیه را خالی نمی‌کند. مرجعیت انقلابی شیعه امروز با ولایت هماهنگ و در راستای خط مشی ولی امر و حاکمیت ولایت فقیه حرکت می‌کند و ما از این جهت مشکلی نداریم.

نکته آخری که من بخواهم عرض کنم مطلبی است بعضی‌ها برای اینکه از صحنه سیاست حذف نشوند مطرح می‌کنند؛ اینکه حوزه مستقل از نظام است.

این حرف جز شیطنت هیچ ثمری ندارد. باید از این افراد پرسید که مقصود شما از نظام چه کسی است؟ اگر ولی فقیه است، نظام ولایت فقیه است، اصل نظام ولایت فقیه است، که حوزه هرگز نباید مستقل باشد. حوزه باید مدافع نظام ولایت فقیه باشد. حوزه و ولایت فقیه مثل یک شجره در هم تنیده است. شجره طیبه‌ای است که یک ریشه دارند و جداشدنی نیستند. این چه معنایی دارد که حوزه باید مستقل از نظام باشد. این جز حرف باطل حرف دیگری نیست.

اما اگر مقصود شما استقلال از دولتی است که در این نظام است، باید گفت که اگر دولت مستقر، دولتی باشد که کاملاً در خط مشی ولی فقیه و ولایت فقیه حرکت می‌کند، حوزه باید در خدمت آن دولت باشد. کما اینکه چنین دولتی هم قطعاً در خدمت حوزه است. باز اگر مقصود از استقلال حوزه هم این باشد، یعنی حوزه هیچ تعاملی با دولت نداشته باشد، این درست نیست. به هیچ وجه درست نیست.

هر دوی اینها باطل است. مطرح کردن این حرف که حوزه باید مستقل از نظام باشد، جدای از این دو معنا نیست. این حوزه، حوزه انقلابی و مرجعیت انقلابی، ساحتش مبرا از ستیز با نظام ولایی است. ساحت مرجعیت شیعه مبرا است از اینکه بخواهد نسبت به نظام ولایی ایجاد اختلاف و مخالفت داشته باشد.

افتخار مرجعیت شیعه این است که پشتیبان نظام ولایت فقیه است. کمااینکه امام راحل فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما نرسد. این اعتقاد مرجعیت انقلابی ما هم هست. فلذا این گونه حرکت‌ها که می‌گویند حوزه باید مستقل باشد، چیزی جز فتنه جویی و فتنه انگیزی نیست.

ارسال نظرات