با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران ایرانی تاثیرات سلول درمانی را بر درمان کرونا آزمایش کردند.
کد خبر: ۹۳۸۸۷۲۰
|
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پس از مشخص شدن کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از شاخه‌های پزشکی، حالا پژوهشگران کشورمان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، موفق به ارائه طرحی برای بررسی درمان کرونا شده اند.

سحر شجاعی مدیرعامل شرکت ژن درمانی خاورمیانه با اشاره به تاثیر این پژوهش در پیشرفت درمان کرونا گفت: طرح تاثیر مطالعات بالینی NK cell therapy بر درمان کرونا با ایده ایمونوسل تراپی با توجه به ایجاد لنفوپنی در بسیاری از بیماران مبتلا به پنومونی پس از آلودگی با ویروس کوید-۱۹ و پس از بررسی کارآزمایی‌ها و مقالات چاپ شده در مورد تاثیر سلول‌های کشنده ذاتی در مقابله با این بیماری، پیشنهاد شد.


دریافت کد اخلاق

پس از طراحی، مطالعه و ارائه پروتکل درمان به سازمان غذا و دارو، موافقت اصولی آن نیز برای شرکت ژن درمانی خاورمیانه صادر شد. این طرح با ارائه به دانشگاه علوم پزشکی تهران، اصفهان و زاهدان، کداخلاق دریافت کرد.

علت اخذ کد اخلاق از دانشگاه‌های مختلف این است که شرکت‌هایی که در حوزه سلول درمانی فعالیت می‌کنند، اگر طرح را در بیش از دو مرکز درمانی اجرا کنند، می‌توانند برای اخذ اخلاق کشوری و CTA اقدام کنند.

این طرح در حال حاضر در ۱۱ مطالعه بالینی در کشورهایی، چون آمریکا، چین و ایتالیا، به طور موازی در حال انجام است. از نتایج این تحقیقات می‌توان برای استفاده گسترده در درمان سایر بیماری‌های ویروسی و همچنین سرطان استفاده کرد.

آزمایش بر روی ۷۰ بیمار

این مطالعه در ۷ گروه مطالعه تعریف گردید که در هر گروه، ۱۰ بیمار شرکت داشتند. از گروه‌های درمانی مختلف، ۳ نفر به عنوان فرد مانیتور انتخاب شدند که سبب شد مجموعا ۲۱ نفر، دوز آن گروه را دریافت کرده و پس از آنالیز ۳ بیمار در هر گروه، بقیه افراد در گروه وارد مطالعه شدند.

در بخش جمعیت مورد مطالعه و گروه‌های درمانی، مجموع بیمارانی که وارد طرح شدند، بدون در نظر گرفتن گروه کنترل و پلاسبو، ۵۰ بیمار و تعداد کل بیماران، ۷۰ نفر هستند.

با توجه به اتمام کارآزمایی بالینی می‌توان در مورد اثربخشی این مطالعه اظهارنظر قطعی کرد. نتایج در تزریق آلوژن نشان دهنده ایمنی این محصول در گروه‌های مانیتور و همچنین گروه‌های درمانی است.

در اکثر مطالعات بالینی NK cell therapy به صورت اتولوگ یا آلوژن از پدر یا مادر انجام شده است. در این مطالعه، آنالیز نتایج تاکنون نشان می‌دهد که پیوند آلوژن این محصول مشکل عارضه جانبی جدی نداشته است که احتمالا به دلیل وجود لنفوپنی در بیمار بوده است.


آنالیز آماری بیماران در دو گروه

بیماران در دو گروه، مورد آنالیز آماری قرار گرفتند: نخست بیمارانی که دارای بیماری زمینه نبوده اند و همچنین اینتوبه یا سندرم طوفان سیتوکین نداشتند؛ از ۵۰ بیمار، ۳۵ بیمار در این گروه بودند که در مقایسه با گروه‌های کنترل و پلاسبو، درصد زنده مانی آن‌ها تاکنون ۹۴.۲۸ درصد بوده است.

دسته دیگر، بیمارانی بودند که از بیماری زمینه‌ای برخوردار بوده و همچنین اینتوبه یا سندرم طوفان سیتوکین داشتند؛ از ۵۰ بیمار، ۱۵ بیمار در این گروه بودند که در مقایسه با گروه‌های کنترل و پلاسبو، درصد زنده مانی آن‌ها تاکنون ۳۳.۳۳ درصد بوده است.

از آغاز همه گیری کرونا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های گسترده‌ای از طرح‌هایی با محوریت کنترل و کاهش اثرات این ویروس و روش‌های درمانی آن انجام داده است.

ارسال نظرات