کتابخانه سیار با همکاری سپاه ‌در ایلام راه‌اندازی می‌شود

کتاب‌خوانی معیاری برای شناخت فرهنگ عامه است و هر اندازه ملتی کتاب‌خوان باشد می‌توان به نرخ سواد در آن کشور پی‌برد و همچنین مطالعه و کتاب‌خوانی، افزایش سطوح فرهنگی نیز کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۳۸۹۲۷۳
|
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب خوانی طی سال‌های گذشته با ترویج فضای مجازی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است و با توجه به اینکه کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های خوب سبب رسیدن جامعه به اهداف عالی می‌شود، کاهش کتاب‌خوانی در سال‌های اخیر سبب بروز مشکلات بسیاری در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و... شده‌ است.

سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته، بیشتر از کشورهای درحال‌توسعه است و به‌همین خاطر رونق و پیشرفت مراکز علمی را می‌توان مدیون کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی دانست.

طی دو سال گذشته با همه‌گیری ویروس کرونا از یک‌سو شاهد تعطیلی کتابخانه‌ها و از سوی دیگر توقف برگزاری نمایشگاه‌های کتاب بودیم که این امر،کاهش بیش از پیش میزان مطالعه را به دنبال داشت.

کتابخانه‌ها محلی برای مطالعه و گذراندن اوقات

سمیه حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه باید کتاب‌های خوب را در اختیار عموم مردم قرار دهیم و قطعاً در صورت فرهنگ‌سازی، کتابخانه‌ها می‌توانند محلی برای مطالعه و همچنین گذراندن اوقات فراغت باشد، اظهار داشت: در کتابخانه‌ها کتاب‌ها رصد می‌شوند و کتاب داران با حضور در کتابخانه‌ها مراجعینی که نیازمند مطالعه در حوزه خاصی هستند را راهنمایی می‌کنند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان ایلام با بیان این‌که در کتابخانه‌ها تلاش می‌شود بخش‌های کودک با فضاسازی مناسب، کودکان به مطالعه ترغیب و تشویق شوند افزود: همچنین تلاش می‌شود با برنامه‌های قصه‌گویی، اجرای نمایشنامه و... فضای دل‌چسب و مفرحی جهت ترویج کتاب‌خوانی در کودکان ایجاد شود.

فعالیت 52 کتابخانه در استان ایلام

این مسئول در ادامه با انتقاد از فضای کتابخانه مرکزی شهر ایلام بیان کرد: متأسفانه طراحی نامناسب که به اوایل سال 80 باز می‌گردد به یک مشکل برای مراجعین به این کتابخانه تبدیل شده‌ که امید است در سال‌های آتی با همکاری دستگاه‌های مربوط اعتبار لازم جهت بهسازی این کتابخانه تخصیص یابد.

حیدری در ادامه به فعالیت 52 کتابخانه در قالب 32 کتابخانه شهری 14روستایی و 6مشارکتی اشاره کرد و گفت: در سطح استان هیچ‌گونه کتابخانه سیاری نداریم اما با توجه به جلساتی که با سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام برگزارشد، یک دستگاه خودرو جهت خدمات به مناطق محروم در اختیار امور کتابخانه‌ها قرارداده‌شده تا به مناطق مختلف شهر ایلام و روستاهای اطراف آن ارائه خدمات انجام شود.

عضویت 24 هزار نفر در کتابخانه‌های استان

این مسئول به عضویت بیش‌از 24 هزار نفر در سال 99 در کتابخانه‌های سطح استان اشاره کرد و گفت: در سال 1400 با توجه به تعطیلی‌های مداوم امکان تمدید یا عضوگیری جدید میسر نبوده اما اکنون علاقه‌مندان می‌توانند جهت تمدید عضویت و عضوگیری جدید به کتابخانه‌ها مراجعه نمایند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان در ادامه به فعالیت 14 کتابخانه روستایی در استان اشاره کرد و گفت: این کتابخانه‌ها دارای فضاهای استاندارد و تجهیزات مناسب هستند و خوشبختانه استقبال از کتابخانه‌ها در مناطق روستایی بسیار مطلوب است و در روستاهای با جمعیت 2 هزار و 500 نفرتلاش شده نسبت‌به ایجاد کتابخانه اقدام شود.

حیدری به اجرای طرح پیش‌خوان کتاب از سال 90 در روستاهای کمتر از 2هزار و 500 نفر اشاره کرد و بیان داشت: تفاهم‌نامه‌هایی جهت ایجاد پیش‌خوان کتاب در 11 روستا با همکاری سپاه ،آموزش‌وپرورش، دهیاری‌ها و مؤسسه جام منعقد شده‌است تا با استقرار تجهیزات کتاب خانه ای به علاقه‌مندان در روستاها ارائه خدمات انجام شود و اخیراً در روستای چم‌ژاو دره‌شهر و همچنین روستای فرخ‌آباد دهلران پیش‌خوان کتاب ایجاد شده‌است و در هفته کتاب و کتاب‌خوانی نیز پیش‌خوان کتاب مدرسه چشمه کبود افتتاح می‌شود.

عمده مشکلات امور کتابخانه‌ها

حیدری همچنین به مشکلات امور کتابخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: کمبود بودجه و اعتبارات یکی از دغدغه‌های اصلی است زیرا برای تأسیس کتابخانه‌ها و همچنین پرداخت حقوق پرسنل نیازمند اعتبار هستیم که هزینه‌های مذکور از طریق اختصاص نیم درصد از درآمدهای شهرداری‌ها و همچنین دولت انجام می‌شود اما متأسفانه با توجه به مشکلات ایجاد شده در سال جاری 50 میلیون تومان از طرف شهرداری ایلام پرداخت شده در حالی که مبلغ بدهی شهرداری به نهاد امور کتابخانه‌ها بیشتر است و در صورت پرداخت بدهی، این نهاد در ارائه خدمات به مردم موفق تر عمل می‌کند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان در پایان به تاثیر کتاب و کتاب‌خوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی باید فرهنگ مردم ارتقا پیدا کند که قطعاً مطالعه و کتاب‌خوانی تاثیر مستقیمی بر ارتقای فرهنگ مردم جامعه دارد.

ارسال نظرات