مصاحبه جهادی با وحید خسرو مرادی، جهادگر گیلانی؛
گفتگوی مفصل با جهادگر گیلانی وحید خسرو مرادی پیرامون حال و هوای اردوی جهادی و مسائل کلان اردو های جهادی و مشکلات کشور.
کد خبر: ۹۳۹۲۹۳۱
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی، بنده توفیق شرکت در اردوهای جهادی در مناطق مختلفی از جمله: روستاهای دفراز،پلنگ دره،استخرگاه، رشی توتکابن، ششلو لنگرود، مزگده شفت، نجف اشرف، روستاهای تربت حیدریه، زلزله سرپل ذهاب، سیل لرستان، روستای سیاه اسطلخ را داشته ام.

از سال 92 فعالیت های جهادی را در قالب اردوهای جهادی آغاز نمودم. انگیزه خودم برای شرکت در اردوهای جهادی خدمت به مردم، هجرت از خود، بوده است  ولی از تابستان 94 بر اساس دغدغه ای که نسبت به آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین شهر داشتیم اقدام به برگزاری اردوهای جهادی در منطقه حاشیه نشین شهر رشت نمودیم.یادم هست که اولین گروه جهادی بودیم که در استان گیلان اردوی جهادی در منطقه حاشیه نشین شهر برگزار کردیم و الگوی جدیدی از اردوهای جهادی را در استان رقم زدیم.

با توجه به فعالیت گروه جهادی شهید سید محمد اسحاقی در مناطق حاشیه نشین، اساس فعالیت های گروه، فرهنگی بوده است. ولی با توجه به رسالت کادرسازی گروه جهادی فعالیت های متنوعی برای منطقه هدف برنامه ریزی شد و یک برنامه 5 ساله در نظر گرفته شد که شامل فعالیت های عمرانی نظیر رنگ آمیزی و نقاشی و دیوارنویسی مدارس روستا در 3 نوبت، رنگ آمیزی کتابخانه روستا،ساخت زمین ورزشی بتنی، مشارکت در ساخت مسکن محروم روستا، مرمت خانه فرسوده روستا، در عرصه بهداشت و درمان اهدای بسته های بهداشتی به خانواده های کم برخوردار، ویزیت رایگان پزشک عمومی و تخصصی و خدمات دندانپزشکی، همچنین اهدای داروی رایگان در 3 نوبت ، آموزش بهداشت فردی و محیطی، فعالیت های آموزشی نظیر برگزاری انواع کلاسها قرآن، اعتقادی،احکام،آموزش نماز،زبان انگلیسی، کاردستی،رایانه، مشاوره خانواده،مشاوره حقوقی، فرقه شناسی، نهج البلاغه، در عرصه اقتصاد مقاومتی برگزاری کارگاه های آموزشی پرورش قارچ، نمدبافی،پرده دوزی، خیاطی و... در عرصه فرهنگی برگزاری مراسم میلاد امام رضا(ع)، برپایی جشن باشکوه عیدغدیر هرسال، برگزاری ولادت حضرت زهرا(س)، برگزاری یادواره شهدای روستا، برگزاری محفل شبی باشهدا، فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا، پخت و اطعام در ایام مختلف در طول سال،دیدار با خانواده شهدای روستا، تفحص و مصاحبه از سیره شهدای روستا، بازدید از منزل میرزاکوچک خان ، درختکاری، فعالیت های ورزشی شامل تیراندازی،مسابقه فوتبال،والیبال،طناب کشی ، مچ اندازی و.... و درایام کرونا ضدعفونی و گندزدایی مراکز مهم روستا و همچنین تهیه بسته های معیشتی و پخت و اطعام...

اصولا مناطق حاشیه نشین دارای مشکلات بسیار زیاد و همچنین آسیب های اجتماعی فراوانی می باشد. ساخت و سازهای غیر استاندارد، تغییر بافت روستایی، مهاجر پذیری فراوان و تغییر هویت منطقه ، اعتیاد، طلاق ، افزایش سن ازدواج، فقر و تنگدستی، و .... اما یکی از مشکلات بزرگ روستای سیاه اسطلخ مسئله عبور رودخانه آلوده از این روستاست که متاسفانه مملو از فاضلاب های بیمارستانی و شهری است و سبب آلودگی این منطقه شده و همچنین از آب همین رودخانه جهت آبیاری مزارع برنج استفاده می شود که همین مساله باعث مشکلات پوستی و بیماری هایی برای کشاورزان منطقه شده است

در بحث مشکلات راهکارهایی برای بخش های مختلف برنامه ریزی و انجام گرفته شد نظیر فعالیت های فرهنگی و آموزشی برای کودکان و پیگیری ومطالبه گری از مسئولین شهرستانی و استانی برای حل مشکل آب کشاورزی و آلودگی رودخانه

به نظر می رسد وجه تمایز مدیریت و تفکر جهادی با سایر نظام های مدیریتی ، در مبانی فکری و عقیدتی این نوع تفکر است. احکام و مبانی دین اسلام پایه و اساس این نوع تفکرو مدیریت است . مدیریت جهادی مخالف مصرف گرایی، اشرافی گری، سستی و تنبلی و بی تفاوتی نسبت به مشکلات و مسائل است. در واقع مدیریت جهادی که مبتنی بر دین محوری است دارای شاخصه هایی است از جمله ایثار و از خودگذشتگی ، مردم گرایی و تکلیف مداری . امروز نیاز اصلی کشور مدیریت و تفکر جهادی است که متاسفانه 8 سال است که به طوری کلی مدیریت لیبرالی ، اشرافی گری، بی تفاوتی، سستی و تنبلی بر اجرایی ترین نهاد جمهوری اسلامی یعنی ریاست جمهوری و دولت حاکم شده است.

گروه های جهادی نیاز به پشتیبانی های بیشتری نظیر پشتیبانی های مالی و خودرویی دارند که در سال های اخیر خیلی کم شده است.اغلب خودروها فرسوده هستند و بازدهی لازم را برای اردوهای جهادی ندارند.

بسیاری از ادارات دولتی خودروهایی در اختیار دارند که در طول سال استفاده نمی شود اگر بتوان هماهنگی های لازم برای در اختیار گرفتن این خودروها انجام داد بسیار می تواند کمک کار باشد.

یکی از بهترین خاطراتم شرکت در اردوی جهادی برون مرزی نجف اشرف بوده است. یکی از بدترین خاطرات جهادی بنده، عدم همکاری و عدم اعتماد مسئولین به جوانان بود یادم هست اولین بار که در یکی از مناطق حضور پیدا کرده بودیم مسئولان مربوطه برای یکی از پروژه های عمرانی به ما اعتماد نکردند و کار را با هزینه بسیار بالاتر خودشان انجام دادند.

ارسال نظرات