امام جمعه کرج با بیان اینکه محرومت زدایی بدون مدیریت جهادی به ثمر نمی‌رسد، گفت: تفکر بسیجی باید مدیریت فرهنگ را دست گیرد.
کد خبر: ۹۳۹۳۱۴۴
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، آیت الله محمدمهدی حسینی همدانی درآستانه پنجم آذرماه روز بسیج مستضعفان با جمعی از اعضای شورای فرماندهی سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز، بابیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) بافراست و تیزبینی که داشتند بسیج را در آن مقطع تاریخی پایه‌گذاری کردند، گفتت: ان‌شاءالله آثار و برکات این شجره طیبه که از اول خلقت شروع شد تا قیام قیامت باقی است.

تفکر بسیجی باید مدیریت فرهنگ را دست گیرد

وی با تأکید بر اینکه تفکر بسیجی صرفاً مربوط به انقلاب نیست، اظهارکرد: این تفکر که از ابتدای خلقت بشریت وجود داشت با نام «بسیج» توسط امام رضوان‌الله احیا شد.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه معلم و پدر بسیج در عصر حاضر امام (ره) است، تصریح کرد: تفکر بسیجی برگرفته از ارزش‌های عالی اسلام و انقلاب است و در هر مکان و زمانی به وظیفه خود عمل کرده است.

حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به بیانیه «گام دوم» رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: مجموعه ایی که می‌تواند مفاد بیانیه را محقق و به آن شکل دهد قطعاً نیروی بسیج است.

وی با تأکید بر اینکه تفکر و فرهنگ بسیج یک تشکل الهی است، گفت: برکت این تفکرِ شجره طیبه توانسته مقاومت و مسائل مربوط به آن را در سراسر دنیا مدیریت کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه ضمن بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با نیروی مقاومت بسیج، تصریح کرد: رهبری فرمودند: «تفکر بسیجی همان تفکر مقاومت همه‌جانبه در همه عرصه‌هاست چراکه بسیج حرکتی مردمی برای مردم و از همه‌ی قشرهای مردم است».

حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه تفکر بسیجی زمان و مکان نمی‌شناسد، یادآور شد: ردپای این تفکر و مقاومت علاوه بر تمام کشورهای اسلامی حتی در قلب اروپا و آمریکا نیز دیده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۳۰ سوره مبارکه فصلت که می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ»، عنوان کرد: مربی و پرورش‌دهنده تفکر مقاومت و استقامت رب العامین است لذا این تفکر خدامحور است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه تفکر بسیجی جوش‌وخروش ایجاد و انقلاب درست می‌کند، تصریح کرد: این تفکر طاغوت را سرنگون و جنگ هشت‌ساله را تحمل می‌کند و سازندگی را در کشور به عهده می‌گیرد و با محرومیت‌زدایی، آبادانی را توسعه می‌دهد و از مسیر خودش منحرف نمی‌شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به بیان شاخصه‌های تفکر بسیجی از نگاه رهبر معظم انقلاب پرداخت و یادآور شد: یکی از علل مانایی تفکر بسیجی «داشتن منظومه فکری مستحکم، اعتقادی، ایمانی و علمی در ابعاد مختلف» است.

وی در ادامه «پیروی از مکتب بزرگ عاشورا و فرهنگ انسان‌ساز شهادت و ایثار» را یکی دیگر از رازهای ماندگاری تفکر بسیجی برشمرد و گفت: اگر فرهنگ عاشورا را از بسیج بگیریم چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

امام‌جمعه کرج «برخوردار بودن از اخلاق اسلامی» را سومین علت ماندگاری تفکر بسیجی عنوان کرد و گفت: صدق، صفا، حلم، بردباری، پاک‌دامنی، پاک دستی، وفاداری، ایثار، شجاعت، مواسات و امثال‌ذلک ازجمله این ویژگی است.

وی با تأکید بر اینکه «بصیرت و روشن‌بینی سیاسی و شناخت عمیق دوست و دشمن» از دیگر علل پایداری تفکر بسیجی است و بیان کرد: «علو همت» نیز از پنجمین علل دوام این تفکر است.

وی در ادامه «توکل به خدا» را به‌عنوان یکی دیگر از علل بقاء تفکر بسیجی برشمرد و گفت: توکل به معنای واگذاری امور به خداوند متعال نیست بلکه به این معناست که ما خداوند را به جهت حکیم، علیم و قادر بودن تکیه‌گاه خود قرار می‌دهیم و به او اعتماد می‌کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه بابیان اینکه بسیجی هیچ‌کسی را در هیچ کاری در عالم مؤثر نمی‌دادند، گفت: «لا مُؤثّرَ فی الوجود الا الله»، «لا حول و لا قوّه الاّ باللّه» و «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‌ وَ نِعْمَ النَّصیرُ» حکایت از این امر دارد.

حسینی همدانی «استکبارستیزی و عدم سستی در مبارزه با آن و جلوگیری از اشتباه درحرکت» و «حضور به‌موقع، مؤثر و مهربانانه در عرصه‌های موردنیاز مردم به‌ویژه محرومین» را از دیگر علل مداومت تفکر بسیجی دانست.

وی «مسؤولیت‌پذیری آگاهانه» و «پیشتاز بودن در مسائل موردنیاز» را دو علت دیگر از ثبات تفکر بسیجی عنوان کرد و افزود: بسیج طی سال‌های بعد از انقلاب در همه عرصه‌های موردنیاز اعم از سازندگی، فرهنگی، پژوهشی و امثال‌ذلک پیشتاز بوده است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز از «عدم وابستگی به جناح‌های سیاسی» و «ترویج تفکر انقلابی» به‌عنوان عامل‌های دیگر مانایی تفکر بسیجی نام برد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه جامعه از تفکر بسیجی به‌عنوان یک ارزش توقعات و انتظاراتی دارند، گفت: بسیجی باید اهل سیاست باشد ولی سیاست‌باز و سیاست زده نباشد.

وی بابیان اینکه بسیجی مجاهد است اما بی‌انضباط و افراطی نیست، گفت: بسیجی معتدل است و افراط ندارد.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه بسیجی عمیقاً متدین و متعبد است ولی متحجر و خرافی نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی به اسم تعبد و دین‌داری در دام تحجر می‌افتند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بسیجی اهل جذب است اما اهل تساهل در اصول نیست، گفت: بسیجی در مسائل و اصول تساهلی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه بسیجی طرفدار علم است اما علم‌زده نیست، گفت: بسیجی متخلق به اخلاق اسلامی است اما ریاکار نیست.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز با تأکید بر اینکه بسیجی آبادگر دنیا است اما اهل دنیا نیست، گفت: بسیجی هیچ وابستگی به دنیا ندارد.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه بسیجی غیور و پاسدار خطوط و فاصل بین حق و باطل است، گفت: همه باید تلاش کنیم تا این جایگاه را از دست ندهیم و دائماً باید در رشد این جایگاه تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از بیانات خود با تأکید بر اینکه محرومت زدایی بدون مدیریت جهادی به ثمر نمی‌رسد، تصریح کرد: مدیرت جهادی دست تفکر و فرهنگ بسیجی است.

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: کارآفرینی خلاقانه، افزایش تولید ناخالص ملی، ترویج اقتصاد مردم‌گرا، افزایش سرانه تولید به‌خصوص در روستا، تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و امثال‌ذلک ازجمله راهکاری محرومیت‌زدایی است.

آیت‌الله حسینی همدان با تأکید بر اینکه تفکر بسیجی باید مدیریت فرهنگ را دست گیرد، گفت: در چله دوم انقلاب اغلب موضوعات فرهنگی است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه دشمن درصدد از بین بردن تفکر بسیجی است، گفت: عمده موفقیت بسیج در طی سال‌های بعد از انقلاب این بوده است که دست او در دست ولی است و خط و مسیر او ولی مشخص می‌کند لذا هجمه‌های دشمنان اثری ندارد و او به مقصد خود خواهد رسید.

انتهای پیام/ف

ارسال نظرات
پر بیننده ها