مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سپاه انصارالمهدي(عج)استان زنجان:
زنجان-مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سپاه انصارالمهدي(عج)استان زنجان گفت:یکی از رموز ماندگاری بسیج روح نوآوری، پویایی، ابتکار و خلاقیت حاکم بر بسیج است.
کد خبر: ۹۳۹۵۶۸۶
|
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاري بسيج زنجان؛يكی از شاخصه‌های اصلي و نقطه قوت بسیج، مردمی بودن آن است که همين ويژگي سبب شد تا حضرت امام خميني(ره)بسیج را از بطن مردم تشكيل ، سازماندهی و مدیریت کردند و همين مهم سبب شد تا بسيج در تمامي عرصه هاي حساس و مهم در صحنه بوده و خوش بدرخشد.

یکی از رموز ماندگاری بسیج روح نوآوری و خلاقیت حاکم بر بسیج است

 

در برهه هاي حساس و عرصه هاي مختلف اجتماعی نظير سیل، زلزله و مقابله با کرونا بسیج توانست اندیشه های امام خميني(ره) و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالي)را به کار گيرد و در جامعه نهادینه کرده و به نحو احسن به اجرا درآورد و این الگو را به دنيا عرضه کند.

 

الگوی بسیج را مي توان در كشورهاي منطقه نظير يمن،لبنان،سوريه،عراق و… مشاهده  نمود.در همين خصوص خبرگزاري بسيج زنجان به گفت وگو با حجت الاسلام حسن بيگدلي؛مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سپاه انصارالمهدي(عج)استان زنجان پرداخته است.

 

به نظر شما بسیجی امروزی با بسیجی دیروز چه تفاوت هايي دارد؟ 

 

از لحاظ اندیشه های بسیج که برگرفته از اندیشه های امام انقلاب است تفاوت چندانی بین بسیج دیروز با بسیج امروزی وجود ندارد یعنی بسیج امروزی همان بسیج زمان انقلاب است؛ اما از لحاظ عملکرد و حضور در میدان، مسلم است که بسیج امروزی از بسیج اوایل انقلاب متفاوت است. در زمان گذشته بسیج بیشتر در عرصه های سخت نیاز به حضور در صحنه ها داشت؛ به خصوص زمان جنگ که برای ایجاد امنیت و آرامش نقش آفرینی می کرد؛ اما امروز بسیج در راستای سازندگی، محرومیت زدایی، آموزش و تربیت نیروهای انقلابی و فضای مجازی و سایر عرصه ها قدم برداشته و فعالیت های مختلفي را بر عهده گرفته و حضور پررنگی ایفا می کند.

 

امروزه بسیج، در قالب اقشار مختلف اعم از دانشجویان و طلاب به میدان آمده و متناسب با تفکر و اندیشه امامین انقلاب برنامه های مختلفی را برای خود تعریف کرده نموده است؛به عبارتی دیگر بسیج امروزی هم میدان داری می کند و هم به صورت تخصصی و میدانی فعاليت هاي خود  را انجام می دهد.

 

نظر شما درباره سازماندهی و نظم و انضباط در بسیج چیست؟ 

 

یکی از رموز ماندگاری بسیج روح نوآوری، پویایی، ابتکار و خلاقیت حاکم بر بسیج است؛ امروز بسیج در همه زمینه‌ها فعالیت دارد و توانسته است برای حفظ دستاوردهای انقلاب در همه عرصه‌ها حضور داشته و ساختار منسجم خویش را حفظ نماید. با توجه به اذعان برخی از صاحب نظران و فرماندهان در شرایط کنونی، ما می‌توانیم جلوه‌های نو و کارکردهای نوینی از بسیج مشاهده کنیم که سبب ارتقای کشور در تمام عرصه‌ها شده است. بسیج یک ایده و ابتکار نوین است که بعد از گذشت چند دهه همچنان جای تعجب برای جهانیان دارد چرا که جهانیان از این‌که عدهای به طور داوطلبانه جمع شده و در مساجد حاضر شوند تا یک حرکت جهادی را عملی سازند در شگفت و بهت هستند و این نشانگر آن است که ساختار بسیج یک ابتکار بزرگ است.

 

در عصر حاضر مشاهده می‌شود که مثلاً بسیج پزشکان در اقصی نقاط کشور به مردم بی بضاعت کمک های  پزشکی و درمانی می کند و یا گروه های جهادی برای کمک به محرومان فعالیت های مختلفی را انجام می دهند و حتی با هزینه کردِ خود و با جمع آوری کمک های مردمی فعالیت های خود را ادامه می دهد؛ بنابراين مي توان گفت بسیج نیرویی مردمی است که با امکانات و توانایی های خود به مرتفع کردن آلام و مشکلات مردم می پردازد.

 

آیا از ایده بسیج در سایر کشورها نیز الگوگیری و استفاده شده است؟

 

روحیه بسیجی برگرفته از فرهنگ اسلام که همان فرهنگ ایمان و ایثار است،نشات گرفته و این فرهنگ اسلامی است که به بسیج معنا و مفهوم می بخشد و شاکله فکری بسیج را تشکیل می دهد؛ کشورهایی که با فرهنگ اسلامی آشنا نیستند و یا فرهنگ آنان عاري از شاخصه‌های بسیجی هستند قابلیت اجرا و الگوگیری از ایده بسیج را نخواهند داشت .

 

به عبارت ديگر یکی از ویژگی های بسیجیان، ایثار و از خودگذشتگی است و کشوری که از این فرهنگ بیگانه باشد امکان اجرای طرح های اينچنيني را نخواهد داشت چرا که بسيجيان بدون هرگونه چشم داشت و با تفكر جهادي خالصانه خدمت مي نمايند كه اين مهم جز با فرهنگ اسلامی انجام نمي شود.

 

بسیج چه فعالیت هایی را در کشور انجام داده است؟ بخشی از فعالیت ها را بیان کنید

 

بسيج از اقشار مختلف مردم نظيركارگر،روحاني،كشاورز ،كارمند و...تشكيل شده  و  با توجه به نیاز کشور پای کار می آید و درصدد خدمات رساني و حل مشكلات فعاليت مي كند که گاهی این مشکل، آمدن سیل است که بسیجی با پوشیدن لباس بسیجی به پای کار آمده و گل و لای خانه مردم را پاک می کند و باعث آرامش آنان می شود؛ گاهی مشکل سلامت و امنیت مردم است که همین بسیجی سازماندهی و مدیریت شده و با لباس بسیجی وارد میدان می‌شود و گاهی نیز بحث رزم است که بسیجی با کسب آمادگی های لازم به هنگام تعرض دشمنان، در مقابل آنان ایستادگی و مقاومت می نماید.

 

بنابراین بسیج یک فرهنگ و اندیشه است که در بستر اجتماع وجود دارد و اهداف آن نیز تعالی قرآن و پشتیبانی از ولایت فقیه است.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات