خبرهای داغ:
آیت الله رئیسی:

خود را موظف می‌دانیم ازمشورت مجلس استفاده کنیم/انسجام قوا؛ نیاز جدی کشور

رئیس جمهور در نشست مشترک با مجلس گفت: ما در دولت خود را موظف می‌دانیم که حتما که از نگاه‌های نخبگان و صاحبنظران بویژه مجلس و کمیسیون‌های مجلس درحل مسائل استفاده کنیم.
کد خبر: ۹۳۹۶۶۹۲
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

 به گزارش  خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ابتدای سخنان خود در نشست مشترک مجلس و دولت در صحن بهارستان تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم، در سالروز شهادت آیت الله مدرس که به اسم روز مجلس نامگذاری شده است، به ما توفیق دهد تا در مسیری که آن‌ها و شهدای عالیقدر برای ما ترسیم کرده‌اند، حرکت کنیم.

رئیس جمهور افزود: ما باید نسبت به آنچه آن‌ها به ما امانت داده‌اند، در محضر مقدس پروردگار متعال و مردم پاسخگو باشیم.

آقای رئیسی گفت: محوری‌ترین نکته مسئله قانون و قانون مداری است؛ وظیفه مهم مجلس قانونگذاری و ریل گذاری برای حرکت جامعه است، مسئولیتی بسیار مهم که امروز مجلس بر عهده دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز مجلس جلوه اراده و رای مردم است، این نکته مهم است که ما جلوه اراده و رای مردم را برای ریل گذاری جامعه مان به شکل قانونگذاری در دست داریم.

آقای رئیسی گفت: قانون گذاری بخشی از کار است، مهم و اجرای قانون است؛ همگان باید خود را بر اجرای قانون موظف بدانند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید همگان، مسئولان و نقش آفرینان بدون استثنا خود را با قانون تعریف کنند و قانون را محور و معیار اجرای عدالت در جامعه بدانند.

انسجام قوا؛ نیاز جدی کشور
رئیس جمهور گفت: مسئله هماهنگی قوا، نهاد‌ها و همه دست اندرکاران در حکومت، انسجام و یکپارچگی، یک تاکتیک نیست بلکه یک راهبرد اساسی و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

آقای رئیسی در جلسه مشترک مجلس و دولت که به میزبانی مجلس در حال برگزاری است با اشاره به اینکه ما امروز برای اجرای قانون نیاز به همگرایی، همپوشانی، همدلی و همراهی همه بخش‌های مسئول در کشور داریم افزود: نباید به هیچ وجه اجازه داد به انسجام خدشه وارد شود و حاشیه‌ها باید در حاشیه بماند و نباید وارد متن شود.

وی با اشاره به برخی نظرات و سخنان و اختلاف دیدگاه‌ها گفت: این‌ها حتماً هست، اما این‌ها تنها حواشی است و آنچه که مهم است متن انسجام بین قوا و همه نیرو‌های دست اندرکار در امور مردم است.

رئیس جمهور افزود: حاشیه‌ها باید در حاشیه بماند و ما هرگز دچار حاشیه‌ها نشویم.

آقای رئیسی گفت: مسئله انسجام قوا همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و امروز نیاز جدی کشور است و همواره باید بر این قضیه به عنوان یک ضرورت در جهت خدمت به مردم تاکید کرد.

وی ادامه داد: باید به این انسجام برای گره گشایی از زندگی مردم، پیشرفت امور و گام‌های بزرگی که باید برداشته شود تاکید کرد.

آقای رئیسی گفت: در این رابطه مسئله شناسی ضرورت دارد همچنین نظام مسائلی که ما امروز داریم و تشخیص اولویت‌ها یک ضرورت است.

رئیس جمهور با اشاره به این که در هر شهر و روستا و استانی ضرورت‌های جدی وجود دارد که این نظام مسائل راه حل‌هایی برای آن‌ها دارد افزود: راه حل‌هایی را مجلس فکر کرده و در کمیسیون ها، نخبگان، دانشگاهیان و صاحب نظران بر روی آن فکر کردند و باید از نگاه‌های آن‌ها حتماً استفاده کرد.

آقای رئیسی گفت: ما در دولت خودمان را موظف می‌دانیم و من بار‌ها نیز تاکید کردم حتماً نگاه‌های نخبگانی، دانشگاهی و صاحبنظران به ویژه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بسیار می‌تواند در جهت حل مسائل در کشور راهگشا باشد.

وی افزود: مشورت با دوستان در مجلس که مسئولیت دارند و مشورت با همه صاحب نظران و اندیشمندان را برای خودمان به عنوان یک سرمایه تلقی می‌کنیم و همواره باید این سرمایه را در عمل به عنوان یک عنایت الهی و نعمت خداوند متعال شاکر باشیم.

آقای رئیسی گفت: درباره راه حل مسائل و دغدغه‌های نمایندگان که این دغدغه ها، دغدغه‌هایی است که در حوزه انتخابیه با آن‌ها برخورد می‌کنند و یا در سطح کشور، مشکل اقتصادی و همچنین مشکلات دیگر، گاهی به صورت ارائه یک طرح جلوه می‌کند این دغدغه و این حق نمایندگان محترم است که می‌توانند طرح بدهند، اما اگر این طرح‌ها با حضور کارشناسان دولت و بخش‌های مختلف از غنایی برخوردار شوند ما در عمل دچار مشکل نمی‌شویم و اجرای این طرح‌ها که بعد‌ها به صورت قانون خواهد بود آسان‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: اینکه برخی در سخنانشان و در رأس همه رهبری معظم انقلاب در نشستی که مجلسی‌ها خدمت ایشان بودند تاکید کردند بر لایحه و لایحه هم تقدم دارد شاید دلیل آن همین باشد که لایحه در بردارنده یک کار کارشناسی در بخش‌های اجرایی است.

رئیس جمهور افزود: ضمن این که حق نمایندگان همواره محفوظ است، اما من تاکید می‌کنم که طراحان محترم حتماً از دیدگاه‌ها و نظرات دولت و بخش‌های مربوطه تخصصی استفاده کنند تا طرح‌ها نیز همانند لوایح از یک غنایی برخوردار شوند که در عمل ما دچار مشکل نشویم.

آقای رئیسی گفت: زمانی که این طرح‌ها به قانون تبدیل شد دولت ملزم به اجراست و حتماً این اجرا باید دنبال شود.

ارسال نظرات