خبرهای داغ:
سردار اسماعیل فرجی یکی از مشکلات اساسی و اولویت دار عشایر را نهاده های دامی برشمرد و گفت: نیروهای بسیجی در کارخانه های تولید نهاده های دامی به منظور نظارت بر نحوه تولید و توزیع نهاده ها مستقر شده اند.
کد خبر: ۹۳۹۷۲۸۱
|
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار اسماعیل فرجی، فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در کارگروه بررسی و رفع مشکلات عشایر سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان اظهار داشت: در حوزه عشایر، متاسفانه غفلت های زیادی شده که متوجه دستگاه های اجرایی و رده های ملی است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری های رفع مشکلات عشایر در سطح ملی نیز در حال انجام است، ادامه داد: وظیفه رسیدگی به مشکلات عشایر استان گلستان که در خراسان شمالی حضور دارند، بر عهده ماست و همچنین به صورت متقابل استان گلستان نیز در مقابل عشایر استان خراسان شمالی باید این احساس تکلیف را داشته باشد.

سردار فرجی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی و اولویت دار عشایر بحث نهاده های دامی است، اضافه داد:در راستای نظارت بر توزیع نهاده های دامی در بین عشایر به مدت یک ماه، به صورت مشترک توسط  نیروهای بسیجی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی و مجموعه جهاد کشاورزی همکاری دارند که گزارش کار نیز پس از یک ماه ارائه می شود.

 

بی کیفیتی نهاده های دامی، گلایه دامداران عشایری

سردار فرجی همچنین به گلایه دامداران از کیفیت نهاده های دامی تولیدی در کارخانه های داخل استان نیز اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکل نیز مقرر شد تا بازرسان بسیجی در هر یک از کارخانه ها و واحد های تولیدی نهاده های دامی در خراسان شمالی مستقر شوند .

وی با بیان اینکه باتوجه به خشکسالی های پیش آمده در سال جاری، عشایر به لحاظ تامین نهاده های دامی باتوجه به افزایش قیمت نهاده ها، دچار مشکل هستند، گفت: پیگیری ها جهت پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین در دست اقدام است تا بتوان تسهیلات را به عشایر استان اختصاص داد که در زمینه تامین نهاده ها مشکلات کمتری داشته باشند.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در رابطه با موضوع عشایر استان گلستان که در خراسان شمالی استقرار پیدا می کنند و بالعکس گفت: مصوب شده که موضوع پنج نوبت واکسیناسیون دام ها با محوریت اداره کل دامپزشکی انجام شود.

 

به مشکلات امنیتی عشایر ورود می شود

وی آتش سوزی های عمدی مسکن عشایری، از بین رفتن ایل راه ها، محدودیت ها و تنگناهای قانونی در حفظ عرصه های طبیعی، عدم استحکام مسکن عشایری و پایین بودن شاخص های توسعه انسانی در جامعه عشایری را بخش دیگری از مشکلات امنیتی عشایران عنوان کرد و افزود: برای رفع این موانع کارگروه امنیتی، با حضور دستگاه های مرتبط طی دو هفته آینده برگزار می شود تا مشکلات بررسی و رفع شود.

سردار فرجی اظهار داشت: علاوه بر این جهت مشکلات عشایر کوچ رو استان گلستان که در منطقه اینچه مستقر هستند، جلسه ای در فرمانداری مانه و سملقان با دستگاه های متولی برگزار می شود  تا مسائل آنها از جمله مشکل سوخت، آرد و امنیت در آنجا بررسی شده و راهکار ارائه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در موضوع افزایش سوخت، استانداری های هر سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، مکاتباتی را با وزارت نفت و سازمان مبارزه با قاچاق کالا جهت افزایش سهمیه نفت انجام داده اند، تا این سهمیه از 120 لیتر به 200 لیتر در ماه افزایش پیدا کند.

سردار فرجی با اشاره به اینکه مشکل اصلی عشایر در برخوردارنشدن از سهمیه های مقرر به دلیل نبود آمار دقیق و به روز از لیست عشایر است، عنوان کرد: باتوجه به اهمیت موضوع یکی از مصوبات امروز، سرشماری دقیق عشایری است.

وی ادامه داد:  باید اداره کل عشایری، آمار جمعیت عشایر را به روز رسانی کند تا این آمار، مبنای توزیع آرد، نفت، نهاده ها و کمک کننده حل بسیاری از مشکلات باشد.

 

استقرار تیم های پزشکی به صورت ماهانه در مناطق عشایری

وی ادامه داد:  به ازای مناطق پرجمعیت سکونت گاه عشایری، باید یک تیم های پزشکی شهید رهنمون تشکیل شود و به صورت ماهانه به مناطق عشایری مراجعه و موضوعات بهداشتی و درمانی را رفع کنند.

سردار فرجی خاطرنشان کرد: علاوه براین در موضوع بهداشت و درمان عشایر، مصوب شد پنج نفر بهروز از خانواده های عشایری به کارگیری و استخدام شوند که رابط بین دانشگاه علوم پزشکی و عشایر باشند و موضوعات را پیگیری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: در موضوع واکسیناسیون عشایر باید براساس آماری که مقرر شد اداره کل عشایری به روز رسانی کند، وضعیت بررسی شود تا دانشگاه علوم پزشکی با همکاری بسیج، تمامی افراد عشایری را به صورت حضور در منطقه سکونتشان واکسینه کند.

سردار فرجی تامین آب شرب سالم را یکی دیگر از مشکلات اساسی عشایر خواند و گفت: در سه نقطه در شهرستان مراوه تپه برای عشایر کوچ رو در استان گلستان، لوه آب نصب شود که عشایر تانکر ها را از آب شرب سالم آبگیری کنند که فرمانداری مراوه تپه باید این امر را پیگیری کند و 10 حلقه چاه برای تامین آب دام عشایر نیز در دست احداث قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مشکلات راه های عشایری خراسان شمالی و گلستان، بخشی حل شده است و مابقی در حوزه کارگروه راه بررسی می شود.

سردار فرجی به موضوع آرد مورد نیاز عشایر نیز  اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مصوب شده است که به هر خانوار عشایری در روز 12 کیلوگرم آرد تعلق بگیرد و بررسی شود چنانچه این میزان پاسخگو نیست پیگیری ها برای افزایش آن انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: خروج آرد از شبکه توزیع سهمیه عشایر نیز گزارش شده است که برای رفع این مشکل نیز مصوب شد کارگروهی برگزار شود تا آرد با کمترین مشکل به دست عشایر برسد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها