خبرهای داغ:

دستگاه قضا حامی خبرنگاران کاشف فساد/تخلفات اداری با جدیت پیگیری می‌شود

شاهرود_دادستان شاهرود با تاکید بر حمایت از خبرنگاران سوت زن و مبارز با فساد، گفت: تخلفات ادارات با جدیت پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۹۳۹۷۶۶۳
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

دستگاه قضا حامی خبرنگاران کاشف فساد/تخلفات اداری با جدیت پیگیری می‌شودبه گزارش خبرنگار بسیج، حجت‌الاسلام رضی پارسامنش در کارگروه رسانه و مطبوعات شهرستان شاهرود در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان با بیان اینکه در عصر حاضر دانش و سواد طبق تعریف یونسکو فقط خواندن و نوشتن نیست و الان سواد و دانش، ۱۶ مهارت است که باید آموخت تا بهره‌ای از دانش برده شود، اظهار کرد: یکی از مهارت‌های شانزده گانه که فرد را با سواد می‌کند، سواد رسانه است و فهم موضوع رسانه در عرصه تولید محتوا و آگاهی به اقشار جامعه و فهم آن لازم است و همه متولیان باید در این راستا برنامه ریزی داشته باشند.
دادستان شاهرود با اشاره به اینکه قانون جرایم رسانه‌ای را داریم و آیین دادرسی و تحقیقات خاص خود را دارد، افزود: در تولید و نشر محتوا قوانین داریم و کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه با دسته بندی انجام شده مصادیق جرم انگاری شده را تعیین کرده که باید فعالین رسانه آگاه از این قوانین باشند.
او با اشاره به برخی از این مصادیق مجرمانه در قانون گفت: در گذشته توهین به قومیت‌ها جرم انگاری نداشتیم، اما با اصلاح قانون در سال ۱۴۰۰ توهین به قومیت‌ها هم جرم انگاری شده است و قانون کودکان در مورد کودک آزاری جرم انگاری نداشتیم در سال ۱۳۹۹ و یا جرایم جنسی نیز نداشتیم برای برخی از تعرض‌های جنسی که در قوانین جدید ایجاد شده و تشویق به خودکشی نیز جرم انگاری شده و دانستن این‌ها برای فعالین رسانه‌ای نیاز است و انتشار تولید محتوای مجرمانه جرم انگاری شده است.
پارسامنش با بیان اینکه کامنت‌های مجرمانه توسط کانال‌ها می‌تواند موجب پیگیری و تعقیب باشد، اظهار کرد: در قانون مطبوعات برای خبرنگاران امتیاز‌های ویژه دیده شده که در تذکر به مسئولین در دادگاه ویژه و هیأت منصفه مطبوعات برگزار می‌شود.
او تاکید کرد: باید رسانه‌ها همکاری با فرهنگ و ارشاد داشته و شناسنامه و هویت خود را ارائه نمایند تا مشکلات قانونی برای آن‌ها ایجاد نشود و مورد حمایت قرار گیرند.
دادستان شاهرود با اشاره به سوت زنی و حمایت از خبرنگاران در این راستا، گفت: رویکرد دستگاه قضایی بسیار منعطف است، چون انگیزه خبرنگاران ارزشمند است و مقام اجرایی و مسئول ظرفیت پاسخگویی را باید داشته باشد.
او با بیان اینکه به تازگی شکایتی از یکی از خبرنگاران شهرستان انجام گرفت، افزود: ما این شکایت را جرم سیاسی تشخیص داده و پرونده را به دادگاه ویژه ارسال کردیم تا با حضور هیأت منصفه برگزار شود و ما دیدگاه مثبت نسبت به خبرنگاران داریم.
دادستان شاهرود تصریح کرد: تمام خبرنگارانی که صادقانه به کشف فساد کمک و گزارش می‌دهند چه در فضای مجازی و حقیقی مورد تقدیر قرار خواهیم داد و طبق آیین نامه حمایت از شهود و مطلعین محفوظ است و رویکرد دستگاه قضا اینگونه است و تخلفات ادارات با جدیت پیگیری می‌شود.
او در خصوص آگهی‌های دستگاه قضا هم گفت: ما الزام داریم در بستر الکترونیک ابلاغ، آگهی‌ها را نشر دهیم و نمی‌توانیم به نشریات کاغذی بدهیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار