یک‌کارشناس مسائل سیاسی معتقد است، برجام زمانی نتیجه خواهد داد، که همه طرفهای گفتگو با ایران به تعهدات خود عمل کرده و علاوه بر سازمانهای بین المللی، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در راستای رفع بی بازگشت تحریمها گام‌بردارند.
کد خبر: ۹۳۹۷۶۸۲
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴

دکتر حسین امیدی، کارشناس مسائل سیاسی، بین المللی و فر هنگی در مقاله ای می نویسد: دور جدید "مذاکرات لغو تحریمهای" گروه موسوم به چهار به علاوه یک وجمهوری اسلامی ایران هفته ی پیش در وین آغاز شد. هیات اعزامی به ریاست دکتر علی باقری کنی با راهبردی معین و مشخص خواهان لغوفوری و بدون قید و شرط تمامی تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران است.  

چنین به نظر می رسدکه هیچ امتیازی غیر از این نمی تواند مردم ایران را راضی کند.  

وضع و اعمال تحریمهای غیر انسانی علیه مردم ایران غیر قانونی و ظلمی آشکار است. با اجرای تحریمها و اعمال محدودیتها، کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا حقوق بشر را نقض می کنند.  

رفع تحریمهای جائرانه حق مسلم مردم ایران است.  

در ادوار قبلی مذاکرات، رژیم آمریکا نه تنها اراده ی کافی جهت رفع تحریمها نداشت بلکه به طرح و وضع تحریمهای فرا برجامی اقدام کرد که به متوقف شدن مذاکرات منجر شد. آمریکائیها که با توجه به خروج از برجام مستقیما"در مذاکرات اجازه حضور رسمی ندارند، مانند شش دور قبلی مذاکرات احیای برجام، بواسطه ی هماهنگ‌کننده مذاکرات در جریان جزییات بحث‌ قرار می گیرند. 

فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر شورای حکام آژانس بین‌المللی همیشه صلح آمیز بوده و هیچ گاه قوانین پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) از جانب جمهوری اسلامی ایران نقض نشده است. در عوض، طرف مقابل بصورت مستمر تعهدات خود را که مورد تایید و تاکید جامعه جهانی بوده را نقض کرده است. سکوت برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت و نیز اتحادیه اروپا در این باره سوال بر انگیز است. مسئولیت فرو ریختن دیوار اعتماد بین طرفین بعهده عهد شکنان و ساکتین است. 

برخلاف وعده های انتخاباتی بازگشت به برجام دولت دموکرات آمریکا، درعمل سیاست تیم جو بایدن در قبال ایران نه تنها تغییری نکرد بلکه تحریمهای ظالمانه و غیر قانونی دیگری علیه ملت ایران اعمال گردید که حتی مورد اعتراض برخی کشورهای دیگر حاضر در برجام قرار گرفت. 

زیاده خواهی، کارشکنی وعناد استکبار جهانی اعم از آمریکایی و اروپایی حد یقف ندارد. 

شیطان کوچولوی منطقه فقط کاریکاتور زشتی ازدیو پلید استکبار جهانی است. 

فی الواقع، مذاکرات برجام و تفاهم بر سر موضوع هسته ای ایران ارتباطی با مسائل منطقه‌ای ندارد. هیچ نهاد یا ارگان یا اشخاص حقیقی یاحقوقی، بخصوص نیروهای نظامی و انتظامی، نباید مورد تحریم قرار بگیرند. تحریم داد و ستدتسلیحات متعارف که با قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام مغایراست باید رفع گردد. قانون تحریمی موسوم به کاتسا که هیچ ارتباطی با برجام ندارد باید لغو گردد. خسارت وارده مادی و معنوی به مردم ایران در اثر خروج یک جانبه و غیر قانونی آمریکا از برجام باید محاسبه و جبران شود. 

با توجه به اینکه ملت ایران به تعهدات هسته ای خود در برجام اول ماه ها عمل کرده وراستی آزماییهای آژانس بین المللی در این باره بارها و بارها انجام شده است، آمریکاییها لازم است از برج عاج استکبارشان پایین بیایندو واقعیت و مسئولیت خودرا بپذیرند. 

کلیه ی مشکلات حال حاضرحاصل افکار شیطانی ورفتارهای ویرانگر خصمانه آنهاست. 

دوران راستی آزمایی غربیها به سر آمده است. تحریمها باید دفعتا" و یکباره بدون هیچ کم و کاستی لغو گردیده و پس از انجام کلیه ی تعهدات خود و راستی آزمایی، ملت ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد. 

طرف مقابل باید عدم تکرار رفتارهای غیر قانونی خود را تضمین کند. امضای جو بایدن جونیور تضمین نیست

در حقیقت، علاوه بر سازمانهای بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل، تعهد و تضمین مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالات متحده در راستای رفع بی بازگشت کامل کلیه ی تحریمهای برجامی وعمل بی چون و چرا به تعهد خود نیز لازم است.  

سیاست فشارحد اکثری شیطان بزرگ علیه ملت ایران شکست خورده است و ره به جائی نخواهد برد. 

در صورت عدم تمکین آمریکا، اتحادیه اروپا و همدستان آنها و تن ندادن به حقوق مسلم ملت عظیم ایران، مسئولیت شکست مذاکرات برجام به عهده آنان خواهد بود. 

جریانهای صهیونیستی یهودی و مسیحی جهانی، در داخل و خارج آمریکا، و منطقه ای نه تنها موافق انجام توافق برجام نیستند بلکه با وارد کردن فشار نامتعارف به دولت بایدن، اتحادیه اروپا، و دیگر شرکای بین المللی و منطقه ای خود، آنها را به سمت تنش زائی و تقابل نظامی با ملت ایران سوق می دهند.   

هر گونه حمله سایبری و یا خرابکاری به تاسیسات هسته ای نطنز ایران، بر مذاکرات گروه موسوم به چهار به علاوه یک و جمهوری اسلامی ایران و بازگشت به توافق هسته ای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سایه خواهد افکند.

ایران رژیم اشغالگر اسرائیل را مسئول خرابکاری به تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز خود می‌داند و حق پاسخگویی مناسب در هرزمان و هر مکانی را برای خود قائل است.

در جریان خرابکاری سالگذشته به تاسیسات هسته ای نطنز ،موقعیت ایران درمذاکرات جاری وین تقویت شد و این بار نیز هر گونه اقدام مذبوحانه شرور منطقه نه تنها عزم و اراده ملت ایران را متزلزل نخواهد کرد بلکه عزم مردم را در مطالبه حق مسلم داشتن فن آوری صلح آمیز هسته ای و نیز رفع کامل تحریمها راسخ تر خواهد نمود.

از ویژگی های بارز مردم بزرگ ایران داشتن روحیه مبارزه با ظلم و ستم، وطن دوستی، رزمندگی و رزم آوری است. ایرانیان عاشق مام وطن هستند.

هر گروه، فرقه و یا دشمنی که ایرانیان را در میدان دلاوری و ایثار و شهادت بیازماید پشیمان خواهد شد.

ما ملت شهادتیم! ما ملت امام حسینیم.

انتهای پیام//

 

 

ارسال نظرات