«اُمیکرون» در یک قدمی ایران؛

جهش «اُمیکرون» 50 برابر ویروس دلتا/ پروازهای خارجی را محدود و کنترل کنید

سویه جدید کرونا با جهش 50 برابری نسبت به سویه دلتا در 38 کشور جهان مشاهده شده و حتی چند کشور همسایه ایران هم مواردی را گزارش کرده‌اند که برای مقابله با آن باید واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها را در اولویت قرار داد.
کد خبر: ۹۳۹۷۷۹۷
|
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ، در حالی موج پنجم کرونا در ایران رو به پایان و آمار فوتی‌های کرونایی در کشور به زیر ۱۰۰ نفر رسیده که ۵۸ میلیون از جمعیت کشور دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و این آمار در استان یزد ۸۵۲ هزار نفر معادل ۸۷ درصد است.

همچنین ۴۷ میلیون نفر معادل ۵۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال در ایران دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند و در استان یزد این آمار ۷۰۲ هزار نفر معادل ۷۲ درصد است.

ایمنی کشور باید بیش از ۹۵ درصد باشد

این آمار برای کشوری که بخواهد به یک حدی از ایمنی در مقابل ویروس کرونا دست یابد کافی نیست و متخصصین پزشکی و مسئولان کشور نسبت به بالا رفتن این آمار به بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور تاکید کرده‌اند.

اما انجام واکسیناسیون به معنای اتمام ماجرای کرونا نیست، چون در طول دو سال گذشته سویه‌های جدیدی از این ویروس از کشور‌های مختلف شناسایی و متأسفانه همین مسئله باعث شد تا همچنان درگیر آن باشیم.

در حال حاضر سویه جدید کرونا با نام "اُمیکرون " از آفریقا آغاز شده و نگرانی‌هایی را برای مردم جهان به وجود آورده که نوع درگیری این سویه جدید چگونه است؟ آیا کودکان از آن در امان هستند؟ مرگ‌ومیر‌ها در این نوع جدید چگونه است؟ واکسن‌های تزریق شده به چه میزان در مقابل آن ایمنی ایجاد می‌کنند و بسیاری از سؤال‌ها که در ذهن مردم ایجاد می‌شود.

طبق آمار‌های ارائه شده تا به حال این ویروس جدید در ۳۸ کشور و در ۵ قاره جهان مشاهده که آماری بیش از ۴۰۰ نفر را نشان می‌دهد و طبیعتاً به‌مانند سویه‌های قبلی بازهم جهان را درگیر خود خواهد کرد.

اعمال محدودیت‌ها از پرواز‌ها آغاز شود

با انتشار این ویروس جدید شاهد اعمال محدودیت‌های مجدد کرونایی در بسیاری از کشور‌ها و تعطیلی و محدود شدن فعالیت‌ها هستیم که طبیعتاً برای جلوگیری از گسترش آن می‌تواند یک راه مناسب و عقلانی باشد.

به احتمال فراوان شاهد شیوع این ویروس در تمام کشور‌ها باشیم، ولی برای جلوگیری و تأخیر در شیوع آن می‌توان اقداماتی را نظیر لغو پرواز‌ها و یا کنترل شدید ورودی‌ها به کشور انجام داد، چون بیشترین عامل انتقال ویروس‌ها، پرواز از کشوری به کشور دیگر بوده که این مسئله نیازمند توجه جدی مسئولان کشور است.

جهش "اُمیکرون " ۵۰ برابر ویروس دلتا

محمدحسین زارع مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا "امیکرون " در برابر ویروس دلتا جهش بیشتری دارد، گفت: ویروس امیکرون می‌تواند پنجاه نوع جهش داشته باشد، ولی به احتمال قوی میزان مرگ‌ومیر در ویروس امیکرون کمتر از دلتا خواهد بود.

وی با بیان اینکه شناسایی موارد ابتلا به امیکرون در کشور‌های امارات و عربستان موجب تشدید نگرانی‌ها از شیوع امیکرون در کشور شده است، اضافه کرد: سویه جدید ویروس کرونا با نام جدید امیکرون در ایران هنوز شناسایی نشده، اما تاکنون در سی کشور شناسایی شده است.

کودکان در معرض ابتلا به سویه جدید کرونا

با توجه به جدید بودن سویه جدید کرونا، اطلاعات خیلی دقیقی از این ویروس در دست نیست و نیاز به مطالعات گسترده دارد، ولی طبق اعلام یکی از بیمارستان‌های کشور آفریقای جنوبی، ۱۰ درصد از بستری‌های کرونایی در این بیمارستان را کودکان زیر ۵ سال تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد این نوع کرونا حساس‌تر از گونه‌های قبلی بوده و نیازمند توجه بیشتر خانواده‌ها است.

مسئولان کشور مکرراً نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم تجمعات چه خانوادگی و چه مراسمات مختلف تاکید کرده‌اند، زیرا طبق بررسی‌ها، مشخص‌شده که اکثر مبتلایان و فوتی‌ها به این دلایل به کرونا مبتلا شده‌اند.

تجربه تلخ گذشته از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی

هرچند واکسیناسیون تا حدی ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و سبب‌ساز آرامشی مقطعی در بین اعضای خانواده و به طبع آن در جامعه می‌شود، اما این به معنا نیست که شیوه‌های نامه‌های بهداشتی را پس از واکسیناسیون رها کرده و به شکل طبیعی به رفت‌وآمد بپردازیم، زیرا در دو سال گذشته تجربه نشان داده که هر زمان نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجهی شده، در مدت زمان کم شاهد افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر‌های کرونایی بوده‌ایم پس نباید تجربه تلخ گذشته را دوباره تکرار کرد.

کرونا؛ میهمان همیشگی

بااین‌حال اکثر متخصصین پزشکی بر این باورند که کرونا به مانند آنفلوآنزا هیچگاه از بین نخواهد رفت و به نوعی میهمان همیشگی خواهد بود، پس با این تفاسیر باید یک الگوی رفتاری را مد نظر قرار داد تا بتواند سد محکمی در مقابل آن باشد و اینگونه نباشد که با تغییر و ایجاد سویه جدید کرونا، مردم جهان دلهره و استرس مقابله با آن را داشته باشند.

گزارش: محمد جواد خاکپور

ارسال نظرات